Ännu en förvirrad själ....

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av Gäst »

Hej!
Tänkte kanske någon här kunde hjälpa en tveksam tjej ☺
Läste naturvetenskapliga programmet för många år sen, är 28 idag! Gick inte alls bra i skolan då jag var upptagen med livet (ung och dum), och detta är något jag i princip tänker på varje dag. Min största önskan är att bli läkare, ska inte gå in och beskriva varför osv men det är verkligen det jag vill göra.
Nu när jag varit borta från studier under så många år undrar jag ens om det är meningsfullt att försöka igen…men kan ju inte ge upp innan jag ens försökt.

Idag har jag ett samlat betygsdokument, har många IG.
Skrivit HP två gånger, 1,5 (gamla), 1,2 (nya).

Vad ska jag göra för att bli behörig? Vilken väg är smartas att ta?
Finns det någon mer här som inte hade de bästa betygen från gymnasiet men som ändå lyckats komma in på programmet?

Jag är inte orolig för själva studierna i sig, vet att jag kan bara jag väljer en väg att gå.

Tack på förhand :neutral:
Guest

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av Guest »

Hej!

Börja med att kolla om du har en grundläggande gymnasiebehörighet, dvs godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan. Läs mer här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... ore-2010-/

Har du bara den grundläggande behörigheten så spelar dina betyg sen ingen roll eftersom du kan ansöka genom högskoleprovskvoten. På senare tid har ett resultat på 1.7 räckt för att vara garanterad antagning någonstans i landet. Du kan se antagningstabellerna längst ner på denna sida: http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning ... skoleprov/

Du skriver att du har fått 1.2 på det senaste högskoleprovet. Det kan du utan tvekan förbättra till >1.7 men räkna med att det kan ta lite tid. För mer info hänvisar jag till forumen etc på hpguiden.se
gst1

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av gst1 »

Hej,

Alternativ 1)
Kolla med komvux vad som krävs för att få "läsa om" gymnasiet, alltså komplettera med nya kurser som du läser in. Jag vet en tjej med ej fullständiga betyg som i princip läste om gymnasiet igen på komvux och på så vis fick tillräckligt höga betyg för att komma in på programmet eftersom hon "plockade ihop" en gymnasieexamen och fick söka i BI-kvoten. Du kanske får räkna med 1,5-2 års plugg dock.

Alternativ 2)
Komplettera endast med kurser så att du får behörighet, se tidigare kommentar, och satsa sen på högskoleprovet.

Alternativ 3) Kolla in PIL och Umeås alternativa antagning.

Personligen skulle jag köra alternativ 1 och 3, men det är bara för att jag i princip gått den vägen. Jag höjde mitt meritvärde från 19,4 till 22,4. Det har tagit mig mycket tid och kraft (typ 1,5 år men läste då tekniskt basår samtidigt), men nu i efterhand är det så värt det. HP ges bara 2 ggr per år, prövningar på komvux x antal gånger per termin och stad.
Men är man lagd för HP så äre ju guld.

Lycka till! Satsa och ge inte upp förrän du nått ditt mål! :party:
Anna30

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av Anna30 »

Hej!

Jag är i lite samma situation som du. Jag är 30 och bestämde mig för två år sedan att satsa. Jag behövde "bara läsa upp Fysik 2 och Kemi 2 och gjorde det på komvux via distans (bara labbar och prov som jag gjorde på plats). Det fungerade superbra även om det såklart var tufft. Lärare fanns till hands både digitalt och var ett stort stöd vid labbarna.

Efter det så har jag skrivit HP. Jag har tack vare meritpoäng kring 20,5 i betyg och försöker ta mig in i Umeå på alternativa, via HP och har även provat PIL.

Första gången på HP skrev jag 1.6 i samband med att jag läste upp ämnena. Det blev lite för mycket och jag hade inte tid att fokusera på HP. Därefter har jag skrivit sämre, mest för att jag redan innan visste att jag inte skulle höja mig - dvs. jag hade inte lagt ner tiden på att förbereda mig.

I höst har jag räknat igenom böcker på matten, skrivit gamla högskoleprov, suttit på ordprov.se, spelat ordspel, läst ledare och forskningsrapporter på både svenska och engelska. Samt youtubat gamla högskoleprovs mattelösningar (finns folk som har lagt upp bra videos på lösningar). Jag har lagt ner mycket kraft på det, framförallt på matten och skrev nu 1.8 (66/74) vilket jag räknar med kommer räcka. Då har jag inte pluggat (något annat än komvux) sen 2005.
Vill man så går det, men var beredd på att kämpa! Misslyckas du en gång, analysera vad du har för kunskapsluckor och åtgärda. Tillslut så kommer det gå vägen, bara du inte ger upp.

Lycka till!
Gast

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av Gast »

Har du jobbat med något "vårdrelaterat" kan du ansöka om att få komma med i HPSU-kvoten i Linköping.

https://liu.se/medfak/sarskilt-urval?l=sv
Gast

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av Gast »

Gast skrev:Har du jobbat med något "vårdrelaterat" kan du ansöka om att få komma med i HPSU-kvoten i Linköping.

https://liu.se/medfak/sarskilt-urval?l=sv
Tack! Har sett detta tidigare, trodde att personlig assistent stod med tidigare men verkar inte vara med längre. Känner du till något om det?
gast

Ännu en förvirrad själ....

Inlägg av gast »

Guest skrev:Hej!

Börja med att kolla om du har en grundläggande gymnasiebehörighet, dvs godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan. Läs mer här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... ore-2010-/

Har du bara den grundläggande behörigheten så spelar dina betyg sen ingen roll eftersom du kan ansöka genom högskoleprovskvoten. På senare tid har ett resultat på 1.7 räckt för att vara garanterad antagning någonstans i landet. Du kan se antagningstabellerna längst ner på denna sida: http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning ... skoleprov/

Du skriver att du har fått 1.2 på det senaste högskoleprovet. Det kan du utan tvekan förbättra till >1.7 men räkna med att det kan ta lite tid. För mer info hänvisar jag till forumen etc på hpguiden.se

Hej! Tack för ditt svar!
Jag har betyg i alla ämnen förutom Bio2, Kemi2, Fysik2. Mvg i dessa ämnen i A kurserna. Behöver komplettera för att få ett slutbetyg.
Skriv svar