Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Samuelsson91
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2016, 14:23

Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Inlägg av Samuelsson91 »

Hej! Kan inleda med lite av min bakgrund först och främst.
Gymnasietiden var en väldigt dålig tid för mig av olika skäl och jag gick dessutom fel linje (fordonsprogrammet) som jag aldrig jobbat med men iallafall, betygen jag gick ut med var fullständiga men dock bara med betygen G och några VG. Jag har nu efter 5 år inom olika branscher (egen företagare, verksamhetsutvecklare, handläggare ekonomiskt bistånd) riktat in mig på just läkaryrket och det känns i princip omöjligt men trots detta så har jag börjat det Naturvetenskapliga Basåret på komvux som jag nu är 2 månader in i. (2 terminer kvar)
Har även bokat in mig nu i höst för ett test på HP.

Vad min fråga till er då blir, kan jag komma in på läkarlinjen på något utav de olika lärarcenter i Sverige med dåliga betyg (och bara betygenE-D på komvux om jag nu inte får högre vilket jag såklart försöker med men svårare att få ett A på komvux än ett MVG på gymnasiet tyvärr) och med ett högskoleprov på 1,7 poäng och uppåt?

Är detta en omöjlighet för mig? Viljan finns.

Mvh :glad:
KISTUD

Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Inlägg av KISTUD »

Om du blir antagen via HP kollar de bara din behörighet inte dina betyg, är det många med samma HP är det lottning som avgör. Om jag förstått saken rätt.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Inlägg av svante »

Betygen spelar ingen roll, bara du har godkänt i de ämnena som krävs. Bi2, Fy2, Ma4, Ke2. Jag skrev själv HP högt nog för att veta att jag skulle komma in och sen spenderade jag ett par månader att plugga komvux för att få G i de kurserna. Kemin och Biologin är ganska vettig mjukstart för plugget.
Samuelsson91
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2016, 14:23

Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Inlägg av Samuelsson91 »

Okej tack för så snabbt svar! :) Jag sitter nu med Ma3, Fy1, Bi1 och Ke1 på 20 veckor ska jag vara klar med dom (rätt stressigt to be honest) men jag klarar nog det! Får ingen riktig kvalite i ämnena när det är så stressigt så tror jag istället kör 3 ämnen nästa termin, Ma4, Bi2 och Ke2 och ger Fysiken en chans medans jag jobbar samtidigt. Tror jag kan vara vettigt för hört att Fy2 är riktigt tung :)
guest

Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Inlägg av guest »

Om du vill korta ner tiderna för behörighetsämnena så kan du välja att bara läsa steg 2 i kurserna, dvs skippa kemi 1/biologi 1/fysik 1/ och hoppa direkt på kemi 2/bio 2/fy 2. Det är upp till utbildningsanordnaren (skolan) att avgöra om du får läsa de kurserna direkt, men vissa skolor tillåter det, ex viva komvux i Umeå där jag gjorde så.

Du kan också välja att göra så kallad Prövning i ämnena direkt, dvs du får inte undervisning utan får läsa själv. Men då, av vad jag förstått, kan skolan inte neka dig att ex göra prövning i Fysik 2 utan att ha läst Fysik 1. De är skyldiga att medge prövning.

Det är såklart lite extra kämpigt att göra på det här sättet, eftersom du missar vissa förkunskaper, men det tar ändå mindre tid. Personligen hoppade jag över Biologi 1 och Fysik 1 och gick direkt på 2 (B-kurserna). Tycker att det funkade bra i de ämnena. Matematik och eventuellt Kemi kan vara bra att läsa de föregående kurserna, annars blir det ganska svårt, även om det går. Man får slå upp begrepp eller områden som man stöter på i 2-kursen om man inte läst 1-kursen, men tror ändå att det tar mindre tid och energi än att läsa båda två i sin helhet.
Missar du relevant info genom att göra så? Nej, tycker jag. Ex biologi 1 är ej "relevant" eller behövligt för vare sig biologi 2 eller läkarprogrammet.

Lycka till!
Samuelsson91
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2016, 14:23

Att bli antagen till läkarlinjen på bara HP?

Inlägg av Samuelsson91 »

Tack för den upplysningen! Bad min biologilärare kolla upp om jag kan börja med kurs 2 direkt istället för stt fortsätta på 1an. Kör nog kemi fysik och matte som vanligt iaf så jag klarar? :) hinner dock inte plugga mycket till HP nu i höst :(
Skriv svar