Byta till Sverige från Polen

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
youknowthat
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2009, 13:08

Byta till Sverige från Polen

Inlägg av youknowthat »

Hej jag undrar om man kan byta till sverige från polen, det är så att jag hört att vissa studenter har bytt efter det andra året på läkarutbildningen i polen, kan någon bekräfta detta och hur skall man gå till väga?
mvh
Galanx
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 jul 2009, 00:05

Re: byta till sverige

Inlägg av Galanx »

Du får ju självfallet söka som alla andra med betyg, högskoleprov osv men det antar jag att du redan har koll på. Men att rakt av byta din plats i Polen mot en plats i Sverige är nog en annan fråga. Frågan (en till) är om det krävs ett visst antal poäng/kurser/år för att få göra det, har du koll på det Nils?

Så här säger t.ex. Linköping: http://www.hu.liu.se/lakarprogr/antagning_byte
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: byta till sverige

Inlägg av Nils »

Regler för direkta byten finns i denna länklista:
http://läkarstudent.se/antagning.html#byte
Både Lund och KI har för närvarande totalstopp på direkta byten.

Den enklaste vägen är troligen att bli antagen via en vanlig antagningskvot, inför termin 1, och sedan tillgodoräkna sig genomförda studier.

Jag känner inte personligen till någon som har bytt från Polen, däremot känner jag till en som hoppas kunna byta (efter sitt nu pågående andra år).
youknowthat
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2009, 13:08

Re: byta till sverige

Inlägg av youknowthat »

Nils skrev:Regler för direkta byten finns i denna länklista:
http://läkarstudent.se/antagning.html#byte
Både Lund och KI har för närvarande totalstopp på direkta byten.

Den enklaste vägen är troligen att bli antagen via en vanlig antagningskvot, inför termin 1, och sedan tillgodoräkna sig genomförda studier.

Jag känner inte personligen till någon som har bytt från Polen, däremot känner jag till en som hoppas kunna byta (efter sitt nu pågående andra år).

Det måste väl finnas studenter som hoppar av på något av lärorsäterna och att den platsen inte fylls upp, att göra HP-provet vore väl bra om man man skulle hinna plugga till det.
man får väl försöka söka till Linköpings universitet, men det verkar som att den chansen är väldigt liten
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: byta till sverige

Inlägg av Nils »

youknowthat skrev:Det måste väl finnas studenter som hoppar av på något av lärorsäterna och att den platsen inte fylls upp, att göra HP-provet vore väl bra om man man skulle hinna plugga till det.
man får väl försöka söka till Linköpings universitet, men det verkar som att den chansen är väldigt liten
Det finns studenter som hoppar av eller tar studieuppehåll och lämnar tomma/lediga platser, ja. :)
(Det finns dock ingen garanti för att det finns någon ledig plats på just den termin och det lärosäte som man tänker sig.)
youknowthat
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2009, 13:08

Re: byta till sverige

Inlägg av youknowthat »

Nils skrev: Det finns studenter som hoppar av eller tar studieuppehåll och lämnar tomma/lediga platser, ja. :)
(Det finns dock ingen garanti för att det finns någon ledig plats på just den termin och det lärosäte som man tänker sig.)

Finns det ingen statestik på hur många som lämnar sina platser eller tar uppehåll?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: byta till sverige

Inlägg av Nils »

Ingen som jag känner till men det brukar vara någon eller några per termin.
chh93
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 sep 2014, 22:49

Byta till Sverige från Polen

Inlägg av chh93 »

Jag har lite funderingar kring förflyttning från ett polskt universitet till ett svenskt som jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig med.

Pluggar 2:a året i Polen och, som väldigt väldigt väldigt många andra, vill jag hellre plugga i Sverige. Detta är inte för att jag finner utbildningen i Polen dålig, tvärtom så trivs jag där och tycker att det är roligt. Anledningen till att jag vill förflyttas baseras helt på oro för min mamma (meningiom sen vintern -12). Jag gick samhälle på gymnasiet och har inga gymnasiala behörigheter för att söka in på läkarprogrammet här, utan fick välja ett universitet i Polen som (då) hade ett pre-med system. I första året läste jag biologi, cell biologi, organisk kemi och fysik. Andra året innehåller "förberedande" kurser inför trean. Jag brukar kalla det för "baby-anatomy" och "baby-biochemistry" samt parasitologi, molekylär biologi, genetik + kliniskt.

Lång historia kort; jag har kollat på alla universitet som har läkarutbildningar i Sverige och det verkar som att endast Umeå kollar ej på gymnasiala behörigheter. Känns ju ok, men borde då inte konkurrensen vara stenhård för oss som vill byta? Först konkurrerar man med dom som söker från Sverige, sen med hp och sen med andra som vill byta lärosäte. Hur ljust är det egentligen?

Ni som läser läkarutbildningen i Sverige, har ni någon hum om hur det ser ut och kan ni jämföra någon av mina kurser med era egna?

Ber om ursäkt om allting är fruktansvärt rörigt och mina frågor otydliga.... :tokig: Tack för hjälpen ialla fall!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Förflyttning från utomlands??

Inlägg av Nils »

Du bör nog kontakta lärosätenas studievägledare och fråga om vilka möjligheter som finns i detta avseende.

Prövning av reell kompetens kan vara ett spår värt att kolla upp:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... ehorighet/
visitor

Förflyttning från utomlands??

Inlägg av visitor »

Antagning.se kontrollerar behörighet. Har en vän som utan Biologi B sökte Antagning senare del medicin Umeå i hopp om att få komma hem. Pratade med studievägledningen där som inte tyckte det var ett problem. Han var glad och lade massor av energi på att fixa alla pappren och skickade det till dem. En månad senare får han reda via antagning.se att han inte är behörig. Hur han kände behöver vi inte gå in på i detalj här.

Med det sagt säger jag som Nils. Försök med reell kompetens. Ett annat spår eftersom du inte läst kurserna är att läsa komvux på distans.
Skriv svar