Byta till Sverige från Polen

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Guest

Förflyttning från utomlands??

Inlägg av Guest »

Hej,
detta stämmer inte, eller delvis inte. En i min klass i Ume bytte från Polen, tror det var Gdansk, utan att ha kemi B eller fysik B - Ume godkände detta baserat på att han läst så pass mycket utomlands. Konkurrensen om platserna lär va stenhård men inget är omöjligt - vår klass tog emot 6 eller 7 från utländska universitet, Polen och Rumänien, för någon termin sen. Sedan dess har flera tagit studieuppehåll så platser blir trots allt lediga.
visitor

Förflyttning från utomlands??

Inlägg av visitor »

Intressant information du kommer med. Min vän sökte efter att ha gått ut T8 i öst och var beredd på att börja allt från T7 till T9 i Umeå. Hur som helst har han gått ut nu och jobbar i Sverige, men jag har ett par frågor till dig. Skedde det här innan eller efter Umeå lät antagning.se ta över anmälan till senare del?
Vilken termin gällde antagningen? Sökte de där sex till sju studiekamraterna Antagning senare del eller vanlig antagning med ansökan om uppflyttning och hade de behörighet?
Guest

Förflyttning från utomlands??

Inlägg av Guest »

Hej, kanske jag som missuppfattade dig. Hur som helst; de sökte till "antagning senare del" direkt till medfak Ume men anmälan till antagning.se krävs sannolikt också (det krävs nog alltid). Enligt vad jag förstått på min vän som bytte så skedde handäggningen alltså av medfak här. De som kom in i klassen förra hösten började då andra delen på T3 efter att ha läst 4 terminer utomlands. Om du har fler frågor kan jag förmedla kontakt till min vän så får du allt rätt :)
visitor

Förflyttning från utomlands??

Inlägg av visitor »

Tackar men för personlig del behövs det inte. Mest generellt intresserad av hur olika lärosätena bedömer utlandsstudier. Min vän har som sagt tagit examen och jag började om på nytt i Sverige efter ett par år utomlands.
Gäst

Byte till Örebro/Umeå/Linköping från Gdansk

Inlägg av Gäst »

Hej! :glad:

Jag blir nu i januari klar med T5 i Gdansk och är reserv i Örebro, Umeå och Linköping nu till VT16. Jag tror att jag har goda chanser att bli antagen till nästa urval.

Jag undrar om någon vet hur chanserna ser ut för tillgodoräkning i det läget?
Jag läser för tillfället patomorfologi, patofysiologi och farmakologi tillsammans med kliniska ämnen som löper hela året ut, så jag antar att det inte är något jag kan tillgodoräkna mig om jag börjar till våren. Att flytta tillbaka någon termin är helt OK för mig, men det skulle inte kännas kul att gå om från början. Iochmed att vi följer nya EU-systemet här i Gdansk utan AT-krav från Sverige (Läkarexamen från Polen utfärdat efter 2018) skulle det inte vara "lönt" i mitt fall.

Vet ni annars om det finns möjlighet att registrera sig som student för att istället börja i en högre termin under hösten? Blir man då struken och måste söka på nytt till hösten eller kan man bli inskriven i skolan till VT och "i mån av plats" få flytta upp i senare termin HT då man är registrerad i programmet? Det ultimata skulle ju vara att läsa klart de kurserna jag läser nu i Gdansk för att sedan flytta över.

Eftersom jag aldrig studerat på universitet i Sverige är jag lite lost i dessa frågor. All hjälp uppskattas. Tack på förhand :party:
Gäst

Byte till Örebro/Umeå/Linköping från Gdansk

Inlägg av Gäst »

Hej,

Jag är i en liknande situation som dig, just nu pluggar jag i Poznan (T1) och tror jag att det finns hopp för mig å bli antagen i nästa urvalet.

Skulle jag kunna fråga dig vilken kvot du kokurerrar i, och vilka reservplats du fick?

Jag håller tummarna för oss :glad:

Good luck!
svar

Byte till Örebro/Umeå/Linköping från Gdansk

Inlägg av svar »

Hej,

Jag själv pluggade i Polen fram till termin 5 med det nya systemet ( utan AT-krav) när jag kom in i Umeå. Om du har läst mikrobiologi och immunologi så kommer du att få börja termin 4 i Umeå. Om du inte har läst immunologi, som det var i mitt fall så kommer du få börja i mitten av termin 3 på kursen attack och försvar.
Gäst

Byta till Sverige från Polen

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag studerar T1 I Gdansk och undrar vad jag kan göra för att öka mina chanser att bli antagen i Sverige!

Tack på förhand!
/Gustav
MTT

Byta till Sverige från Polen

Inlägg av MTT »

Hej! Jag läser just nu T3 i Polen men vill gärna byta till Sverige eller Danmark. Saknar dock grundläggande behörighet för att söka i både Sverige och Danmark, men ska börja läsa distans kurser på komvux för att bli behörig. Vet någon om det finns en chans för mig att byta? Har sett att Umeå tidigare haft "ansökan till läkarlinjens senare del" där de inte kollar på behörighet, men den har de stängt ner. Göteborg har också där man kan söka till T5 eller 9 men då ska man vara behörig, vet någon om man de kan kolla reell kompetens där istället? Och hur ser mina chanser ut i Danmark?
halu

Byta till Sverige från Polen

Inlägg av halu »

En av mina kursare på KI var där på reell kompetens. Vet inte hur din skulle bedömas, men uppenbarligen har det gått förut iaf.
Skriv svar