Byta till Sverige från Lettland

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
jonathaneriks
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 okt 2013, 17:51

Byta till Sverige från Lettland

Inlägg av jonathaneriks »

Tänkte bara passa på att ställa frågan här.. Jag studerar för tillfälligt vid Riga Stradins University i Lettland och är i mitten på min andra termin. Om nu dessa spekulationer stämmer ser det ut som att jag har en ganska stor chans att komma in i Sverige i vår med 21.5 i BI. Undrar dock om man jag har möjligheten till att tillgodoräkna den första eller båda terminer som jag läst här?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer inför VT15 (efter urval 2 HT14)

Inlägg av Nils »

Hur mycket man kan tillgodoräkna avgörs hur väl det man har läst motsvarar de terminer som man hoppas kunna hoppa över. Vad ingår i dina första två terminer?
jonathaneriks
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 okt 2013, 17:51

Re: Spekulationer inför VT15 (efter urval 2 HT14)

Inlägg av jonathaneriks »

2/3 av anatomin dvs muskler, ben, hjärnan, nervsystemet, organ. 1/2 histologin, first aid, molecular biology & genetics, philosophy, medical chemistry, biochemistry, latin, medical physics, och några andra mindre kurser.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av Nils »

En försiktig gissning är att det kan gå att tillgodoräkna en termin, misstänker att olikheter i terminernas upplägg och kunskapsmålens omfattningar kan försvåra ett tillgodoräknande av mer än så. Kan dock inte säga något säkert, vet inte särskilt mycket om tillgodoräkning av utlandsstudier.
visitor

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av visitor »

Hej!