Byta till Sverige från Lettland

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
jonathaneriks
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 okt 2013, 17:51

Byta till Sverige från Lettland

Inlägg av jonathaneriks »

Tänkte bara passa på att ställa frågan här.. Jag studerar för tillfälligt vid Riga Stradins University i Lettland och är i mitten på min andra termin. Om nu dessa spekulationer stämmer ser det ut som att jag har en ganska stor chans att komma in i Sverige i vår med 21.5 i BI. Undrar dock om man jag har möjligheten till att tillgodoräkna den första eller båda terminer som jag läst här?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Spekulationer inför VT15 (efter urval 2 HT14)

Inlägg av Nils »

Hur mycket man kan tillgodoräkna avgörs hur väl det man har läst motsvarar de terminer som man hoppas kunna hoppa över. Vad ingår i dina första två terminer?
jonathaneriks
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 okt 2013, 17:51

Re: Spekulationer inför VT15 (efter urval 2 HT14)

Inlägg av jonathaneriks »

2/3 av anatomin dvs muskler, ben, hjärnan, nervsystemet, organ. 1/2 histologin, first aid, molecular biology & genetics, philosophy, medical chemistry, biochemistry, latin, medical physics, och några andra mindre kurser.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av Nils »

En försiktig gissning är att det kan gå att tillgodoräkna en termin, misstänker att olikheter i terminernas upplägg och kunskapsmålens omfattningar kan försvåra ett tillgodoräknande av mer än så. Kan dock inte säga något säkert, vet inte särskilt mycket om tillgodoräkning av utlandsstudier.
visitor

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av visitor »

Hej!

Skulle säga liten chans. Anledningen är att man läser olika. Linköping kräver PBL, KI om du har tur första duggan i biokemi och Uppsala ville senast i somras ha sex terminer klara mot en termins tillgodoräkning. Övriga skolor vet jag inte men eftersom du inte har läst fysiologi så. Slösa själv bort två år i öst och med handen på hjärtat är första årets kurser mest skit. Enda fördelen är att du kommer förvånas över anatominivån i Sverige, förmodligen vara en bättre lärare än lärarassistenterna samt irritera dig på grammatikfel i en viss anatomibok skriven av en känd svensk.
Gick efter öst ett år på tandläkarprgrammet samtidigt som jag pröva upp mina gymnasiebetyg. Därifrån kunde jag tillgodoräkna nästan allt. Hoppas andra som läser det här kan lära av mina misstag.

Borde för övrigt göras en seriös artikel om det här på läkarstudent.se där det varnas/ uppmärksammas om hur det ligger till. Vi är en hel del studenter som varit utomlands för att sedan kamma hem noll i tillgodoräkning när vi väl kommit in i Sverige.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av Nils »

En ordentlig sammanställning skulle dock kräva mer än några enstaka berättelser om problem med tillgodoräknandet och det har inte kommit särskilt många frågor om tillgodoräknande av utlandsstudier, jämfört med svenska lärosäten. Det finns för närvarande inte särskilt mycket material att gå på...
Carro

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av Carro »

Hej!
Jag har snart (feb.2015) läst 3 år i Riga. Här kan man se vilka kurser ingår i programmet;
Plan of the study programme: http://www.rsu.lv/eng/current-students/ects-guide
Tror du att jag har möjlighet att tillgodoräkna de första åren jag studerat här?
Mitt meritvärde är 21,95, jag hoppas på att komma in i Uppsala eller Linköping.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av Nils »

Svårt att säga, se visitors inlägg ovanför. Du kan maila studievägledare i Uppsala och Linköping och höra dig för om hur det brukar gå med tillgodoräknande för utlandsstudenter (du får väldigt gärna dela med dig av svaren efteråt).
carro

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av carro »

Jag mejlade studievägledarna men dom sa bara att dom inte kan göra bedömning/ge besked till studenter innan antagning.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland

Inlägg av Nils »

Frågade du om vad de trodde om dina kurser hittills, eller mera allmänt om hur det brukar gå för utlandsstudenter?
Skriv svar