Byta till Sverige från Lettland

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
visitor

Tillgodoräknande från Riga Stradins University (Lettland)

Inlägg av visitor »

Mitt tips är ring till dem och följ upp. Hör om de tagit studenter från ditt universitet tidigare och hur det gått för dem. Hör om de tagit studenter från ditt land och hur det gått för dem. Ta reda på vilket universitet du har störst möjlighet på, genom att jämföra studieplaner. Fundera på om det är värt att byta om det visar sig att du får börja från noll alternativt endast någon termin.

Ett sidospår, om du absolut vill bort, är Danmark. Det är det enda land som jag vet inom medicin som följer EU:s Bolognaregler om först Bachelor och sedan Master. De tar med några få undantag emot ansökningar från samtliga EU universitet. Det betyder att om du kommer in där kan börja fjärde året direkt utan förlust (förutsatt att du har betyg i allt).
Gilo

Läser i Riga Stradins, vill byta tillbaka till Sverige

Inlägg av Gilo »

Hej!

Läser utomlanda just nu på Riga stadina i Lettland.
Första terminen och jag gick ut gymnasiet med 20,99 med det nya betygssytemet. Jag läste naturvetenskap. Nu är det så att jag mår jätte dåligt och vill hemm klarar inte av att vara så långt borta från min familj. Jag är 95:a vad ska jag göra? Alltid velat läsa läkare men sykologiskt så mår jag så dåligt att jag inte kan folussera mig och har ständigt ångest. Är det ens möjligt för migvatt byta till Sverige? Jag blev reser 21 i umeå biex vt 2015
snälla hjälp mig..
Gäst

Läser i Riga Stradins, vill byta tillbaka till Sverige

Inlägg av Gäst »

Med 20.99 i BIEX kan du antingen hoppas på att antagningspoängen sjunker ännu mer. Det är svårt att säga i dagsläget hur det kommer bli, men Nils verkar ha lite bättre koll än vad jag har
Svårt att säga nu, det blir lättare efter att vårens reservintag är avslutat. Förra våren krävdes 21,80 i urval 1 i BI, denna vår krävdes 21,60 i urval 1 och nästa vår kan då gränsen kanske vara nere i 21,40 i urval 1. BIEX låg dessutom 0,10 lägre än BI denna gång och det skulle då kunna peka mot 22,30 i urval 1 i BIEX. Reservintaget för BI brukar ligga ungefär 0,30 lägre i reservintaget än i urval 1, och BIEX HT14 motsäger inte detta, vilket då skulle kunna ge en slutlig gräns på 21,00.
viewtopic.php?f=179&p=17999#p17999

Om jag vore du och inte vill arbeta inom sjukvården i två år för att komma in på LiU så skulle jag satsa på HP och PIL. Pluggar man rätt och tillräckligt mycket inför HP så kan man få ganska höga poäng. Om det inte går får du hoppas på PIL http://ki.se/utbildning/alternativt-urval.

Min gissningar är att du kommer in på Umeå eller Örebro med lite tur inom 1-2år.
Craym

Läser i Riga Stradins, vill byta tillbaka till Sverige

Inlägg av Craym »

Det är inte ovanligt att det känns jobbigt, ensamt och utsatt när man flyttar från hemstaden första gången. I allmänhet lättar det dock efter ett tag. Gör för all del HP-proven och fortsätt söka, det är inte alls omöjligt att du kan byta så småningom, men kanske är det lite tidigt att bara efter några veckor konstatera att Riga inte fungerar? Efterhand som du hittar vänner och börjar känna dig hemma i Riga bör det bli bättre. Eyes on the prize.
Gäst

Läser i Riga Stradins, vill byta tillbaka till Sverige

Inlägg av Gäst »

Hej,
Jag studerar också i Riga och vid RSU och är en -94.
Jag började just min andra termin här och dina tankar känns väldigt bekanta. I början av studierna känns allt så främmande och förfärligt, men allt ordnar nog sig. Trust me.

Vad det kommer till din hemlängtan så kan jag inte säga något annat än att det hjälper mycket att ringa hem (t.ex. skype), ringa till vänner, få vänner/bekanta att besöka dig i Riga, och självklart är det också trevligt att resa tillbaka hem ibland :) Men lättaste sättet att trivas här är att hitta bra vänner härifrån, så va social och öppen mot alla :)

Första terminen här är sist och slutligen relativt stressfri. Endast två svåra kurser du ska fokusera dig på: Mol bio & Anatomy, resten av kurserna kommer du nog igenom utan större stress.

Jag försöker absolut inte säga att Lettland skulle vara ett snyggt/trevligt land (eller bättre än Sverige) men man vänjer sig nog till det här landet sakta men säkert. Kämpa vidare. Ge inte upp än.
awatnab
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 aug 2015, 13:26

Byta från Lettland till Sverige?

Inlägg av awatnab »

Hej!

Är en läkarstudent som nu läser mitt andra år på läkarprogrammet och undrar hur det ser ut om man skulle vilja byta tillbaka till ett Svenskt Universitet. Jag hittar inget datum på när ansökningsperioden börjar för universiteten i Danmark.

Jag skulle även vilja veta hur det ser ut om jag skulle vilja byta studieort till ett Svenskt universitet.

Vilka universitet går det att byta till och kan man tillgodoräkna sig det mesta?

Här i Lettland så läser man klart all stora kurser som Anatomi och Histologi vid termin 3 vilket betyder att jag ligger lite före studenterna i Sverige.
Senast redigerad av awatnab den 21 nov 2015, 00:45, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byta från Lettland till Sverige?

Inlägg av Nils »

Hej awatnab!

Hur mycket som går att tillgodoräkna kan variera från lärosäte till lärosäte. Byten från Lettland har inte diskuterats så mycket här på forumet, så det kan vara en idé att maila studievägledare vid läkarprogram som intresserar dig och fråga dem om de brukar ta emot överflyttande studenter från Lettland och hur mycket de i sådana fall har brukat kunna tillgodoräkna sig.
jonathanerik

Byta från Lettland till Sverige?

Inlägg av jonathanerik »

Hej där!

Jag studerade två terminer vid Riga stradins University i Lettland och kom sedan in i Sverige. Fick tillgodoräkna mig hela T1 och 2/3 av T2. Behövde skriva sista tentan i tema försvar samt en ersättningsuppgift inom embryologi och gå på två semiarier. Inga problem med tillgodoräknadet här i Örebro iaf, men vet inte hur det ser ut på andra lärosäten.

Mvh
Jonathan Eriksson
Guest

Byta till Sverige från Lettland

Inlägg av Guest »

jonathanerik: vet du hur det fungerar på de andra universiteten angående tillgodoräknandet?
Skriv svar