Hur ska jag komma in?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Arelig

Hur ska jag komma in?

Inlägg av Arelig »

Hej.
Sitter på 19,0 i B1-kvoten, 20,4 i B2-kvoten samt 1,6 på högskoleprovet och jag undrar om någon har något bra förslag på hur jag enklast ska komma in på läkarprogrammet?
Vart nånstans (Sverige) spelar ingen större roll. Ska självklart göra högskoleprovet igen, då jag bara var två poäng från 1,7 vilket hade fått mig att komma in redan nu i höst.
Men är det värt att plugga upp betygen till 22,5? Vågar inte lita på att jag kommer få högre på högskoleprovet, då jag kände att det mesta stämde då jag skrev 1,6. Och det känns svårt att ta de där sista steget. Och att komma in med 1,6 i Hp-kvoten känns nästan omöjligt så som det ser ut nu.
Någon som vågar sig på att gissa vad vi kommer hamna på för jämförelsetal i Umeå´s särskilda urval?
Tack på förhand / Marcus
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur ska jag komma in?

Inlägg av Nils »

Du kan alltid ha HP som huvudspår och BII-komplettering som "plan B".
Med 1,6 bör du även bli kallad till PIL-provet.

Att gissa var AU3-kvoten landar inför VT13 är lite vanskligt eftersom det är helt andra förutsättningar nu. Gränsen bör dock landa högre än förra vårterminen (3,580) men lägre än en uträkning med förra vårterminens antagningsgränser i BII och HP (2,212+1,65=3,862). Sedan är frågan hur bra poäng folk brukar ha i den utav de två kvoterna som de har svagare poäng i...
Arelig

Re: Hur ska jag komma in?

Inlägg av Arelig »

Okej, jo jag hade dock tänkt satsa mer på att läsa upp betygen, bara för att få bort lite av pressen från högskoleprovet. Hört att många skriver sitt bästa resultat när dom redan kommit in och inte behöver skriva bra. Tänkte höja mitt snitt till 21,0 innan betygen ska vara inne i December. Får väl hoppas att 21,0 + 1,6 räcker i Umeå-kvoten. Och att jag höjer mig nåt poäng på högskoleprovet. Annars är det bara några ämnen kvar att höja till 22.2-22.5
Tack för svar iaf!
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Hur ska jag komma in?

Inlägg av Magnus A »

Jag upplever att högskolestudier är en väldigt bra träning för högskoleprovet. Kanske kan det vara det som är orsaken till att många skriver bättre efter att de kommit in? Minskad press kan säkert vara en orsak för de som presterar dåligt under press medans motsatsen bör gälla för de som presterar bättre under press.. :flinar:
Arelig

Re: Hur ska jag komma in?

Inlägg av Arelig »

Högskolestudier har säkerligen en positiv inverkan på en högskoleprovesultat!
Jag tror ju dock att det kan vara skönt att slippa tankar som " höjer jag mig inte denna gången så får jag fortsätta jobba nattskift på statoil ytterligare ett halvår", vilket jag tror kan stressa upp en i onödan. Men betalar man 350 kr för att spendera en hel lördag med att göra ett prov så klart man sätter press på sig och vill skriva så bra som möjligt
Fille

Re: Hur ska jag komma in?

Inlägg av Fille »

Kör hårt och tänk positivt. Lyssna på positiv musik och se på inspiration videos, och plugga stenhårt, så kommer du in på läkarprogrammet.

Det enkla är ju att ta sig in, ⅓ kuggar nybörjartentorna på läkarprogrammet.
Responser

Re: Hur ska jag komma in?

Inlägg av Responser »

@Fille

Måste säga att jag har upplevt motsatsen. Det tog mig ca 2 år att komma in, men väl inne gick det som smort med plugget.
Skriv svar