Behöver råd om betyg/HP

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gast

Behöver råd om betyg/HP

Inlägg av Gast »

Hejsan,
Tack för denna sida!

Jag skulle behöva några råd. Det är så att jag vill komma in på läkarprogrammet på KI. Jag har inte bråttom med att komma in, faktum är att jag inte är redo psykiskt än, men kanske till typ VT 2014. För mig är det viktigt att komma in på just KI då jag bor i Stockholm, så jag väntar hellre längre och söker fler gånger än att söka mig någon annanstans.

Samtidigt börjar jag närma mig 30, så jag har inte hela livet på mig. Saken är den att jag har, av olika anledningar, inget slutbetyg från gymnasiet. För närvarande saknas några kurser och sedan kan jag ta ut ett slutbetyg med behörighet till läkarlinjen.

Jag har bra betyg, men inte MVG i precis alla ämnen. Jag tror inte heller att jag har läst några kurser som ger meritpoäng. Vilka är dessa egentligen? Dessa är väl absolut nödvändiga om man ska söka in på betyg?

Antingen tar jag ut ett slutbetyg så fort som möjligt (med full behörighet), men då kommer det innehålla några VG:n. Då måste jag i efterhand tenta upp de ämnen där jag har sämre än MVG och då hamnar jag i kvot 2, samt att jag dessutom måste läsa till de kurser som ger meritpoäng.

Eller så avvaktar jag med att ta ut slutbetyget tills jag har tentat upp alla ämnen där jag saknar MVG och tills jag har läst de kurser som ger meritpoäng. Om jag har fattat det rätt så ökar mina chanser då markant att komma in eftersom jag då inte ingår i den kompletterade gruppen.

Eller så hoppas jag att jag kan höja mig på högskoleprovet och då behöver jag inte ens betygen, annat än för behörigheten. Jag har f.n. 1.8 på HP och jag vet inte om jag klarar av att höja mig (mycket osäkert).

Hur tänker ni?

Läkarlinjen är det enda som intresserar mig samtidigt som jag i nuläget endast kan tänka mig att läsa på KI.

Tack för hjälpen!
JhonelP
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:02

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av JhonelP »

Hej! I ditt fall har du flera vägar att gå. Du kan söka HP, BII och PIL.

Om du inte vill komma in så snart som möjligt kan du tenta upp dina VGn till MVGn och ta ut ett slutbetyg med särskild behörighet, dvs, betyg i Kemi, fysik och biologi B. Med ditt högskoleprov och 22.5 har du garanterat en plats på KI i BII-kvoten. Chanserna för att bli antagen via HP ser inte lika ljusa ut då inte alla med 1.8 blir antagna. Du har säkert hört talas om att KI har en tredje kvot som utgörs av de som gjort PIL - Prov och Intervjubaserat urval. Du gör ett begåvningstest, skriver ett personligt brev och sedan får du genomgå en intervju med psykolog/lärare på KI.

PIL skulle gynna dig eftersom du är lite äldre och troligen har mer erfarenhet om arbetsliv och livet än andra yngre som söker via PIL. Mer information om PIL finns på denna sida eller http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=26199&a=26456&l=sv

Lycka till!
Mvh Jhonel P :glad:
Gast

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av Gast »

Tack så mycket för svaret!

Om jag tolkar dig rätt så är det ingen stor "risk" (trots att jag hamnar i den kompletterade kvoten) att ta ut ett slutbetyg (inkl. VG:n) så snart jag har möjlighet och sedan efterhand tenta upp dem och läsa till eventuella meriterande kurser?

Dessa meriterande kurser behöver alltså inte ingå i slutbetyget utan kan läsas efterhand?

Jag menar, låt säga att jag läser upp resterande ämnen till MVG. Spelar det någon större roll om jag hamnar i kvot BI eller BII?
JhonelP
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:02

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av JhonelP »

Precis det spelar ingen roll, men då har jag i åtanke att du har 1.8 på HP och att du inte vill komma in på läkarlinjen så snart som möjligt. Om du vill det ska du söka via PIL.

Mitt råd är: läs upp alla ämnen som du vill ha i ditt slutbetyg till MVG och läs meritkurserna (tror man kan lägga dem på samlat betygsdokument så du behöver inte ha MVG i meritkurser som inte ingår i ditt slutbetyg).

OBS! Högskoleprovet är bara giltigt i 5 år från det är du skrev det.

Meritkurserna som gäller för läkarprogrammet är:
0,5 poäng för steg 3 i ett modernt språk.
+0,5 poäng för steg 4 i ett modernt språk.
+0,5 poäng för steg 5 i ett modernt språk ELLER för steg 2 i ett annat modernt språk ifall man har +1,0 enligt ovan.
+0,5 poäng för Engelska B (inga poäng fr.o.m. 2014).
+0,5 poäng för Engelska C (+1,0 poäng fr.o.m. 2014).
+0,5 poäng för Matematik E.
+1,0 poäng (maximal summa) kan fås för dessa områdeskurser.

+0,5 poäng för Djursjukvård.
+0,5 poäng för Etik och livsfrågor.
+0,5 poäng för Omvårdnad.
Upp till två av nedanstående kurser (maximal delsumma för dessa är +0,5 poäng).
+0,25 poäng för breddning biologi.
+0,25 poäng för breddning fysik.
+0,25 poäng för breddning kemi.
+0,25 poäng för Hälsopedagogik.
+0,25 poäng för Psykologi A.
+0,25 poäng för Svenska C (muntlig och skriftlig kommunikation).

Kopierade från denna sida :glad:

Lycka till!

Jhonel P
Gammel
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jul 2012, 13:27

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av Gammel »

Hej,

Det absolut första du bör göra är att få tag i din gamla skola eller komvux och kolla att dina betyg fortfarande är giltiga. Om du inte har stängt betyget så har kurserna ett bästföredatum som HP(fast längre).

Jag vet detta då jag fyller 30 i år och för ett par år sedan då jag skulle stänga mitt betyg så fick jag höra att mina kurser var ogiltiga och behövde ansöka genom någon högre upp på komvux för att slippa gå om hela gymnasiet. Tog några veckor och fick prata med runt 15 personer före det gick igenom.

Så kolla först med skolan innan du avgör om du vill vänta eller ej med att stänga.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av Nyberg89 »

Om ett betyg är äldre än 8 år får man inte ta in det i ett slutbetyg. Men man borde ändå få läsa upp kurser. Betyget är ju nytt om du läser upp det.
Sara88
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2012, 00:43

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av Sara88 »

Hej alla.
Jag tänkte att jag börjar presentera mig själv lite till att börja med.
Jag heter Sara och är 24 år gammal. Jag gick ut gymnasiet 2008 med 8 VG. Jag har idag två kurser kvar att få MVG i, nämligen fysik A och B. Jag har ganska svårt för fysik då jag aldrig har haft tillfället att läsa det ordentligt med en lärare. Alltid har det varit något som stått i vägen för mig när jag har velat läsa kurserna. Jag har Vg i A och G i B. Jag vill så gärna komma in någonstans här i Sverige. Jag har för närvarande 1,2 i hp-resultat. Min svagaste del på HP är nog den verbala, främst LÄS delen. Jag lyckas aldrig ha full koncentration på den delen, förstår inte riktigt varför. Som ni kanske märker så är jag väldigt förvirrad. Jag vill komma in så fort som möjligt. Jag är även berättigad till det särskila urvalet i linköping men mitt hp räcker inte för antagning. Jag har kontaktat några prövningslärare i Göteborg men de är inte ett dugg hjälpsamma.

Några tips på några privat fysiklärare som kan hjälpa till?
Finns det även någon som är duktig på Hp och kan hjälpa mig privat, kan vara online, och som vill tjäna lite extra får gärna höra av sig. Jag behöver verkligen vägledning.
Jag är tacksam för all hjälp!
Jag bor i Göteborg.
JhonelP
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:02

Re: Behöver råd om betyg/HP.

Inlägg av JhonelP »

Hej Sara, mitt bästa tips är att du får över 1.4 på HP då har du en chans till PIL på KI. Min bror försöker plugga sig till ett bättre HP-resultat och han har haft mycket nytta av "Den kompletta guiden till högskoleprovet" av Holmegaard. Jag har även hört att det finns en annan bra bok som heter "The white book" http://thewhitebook.se/store/product.php?id_product=10

OBS!

Jag har inte använt mig av den och kan inte garantera att den är bra.

Lycka till
Jhonel P :glad:
Skriv svar