Repetition av gymnasiekunskaper inför studiestarten?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Eli

Förbereda sig inför studiestarten!

Inlägg av Eli »

Jag läser inte i Linköping så jag ska kanske inte ge råd, men jag trodde man behövde förbereda sig mer än man behövde där jag läser. De tar upp det man behöver veta, så även om det var flera år innan jag läste kemi så var det inga problem alls. Vissa saker kom jag inte ihåg men det var alltid någon som kunde förklara lite kort. Så oroa dig inte över att du behöver förbereda dig kunskapsmässigt inför programmet. Njut av jullov och tagga inför en rolig terminsstart istället :).
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Förbereda sig inför studiestarten!

Inlägg av whodis »

Du behöver inte läsa något alls, du kommer att klara av det galant. Njut så mycket du kan av all din ledighet. Du kan läsa något i förväg endast om du är extremt intresserad av ämnet
Termin 1

Förbereda sig inför studiestarten!

Inlägg av Termin 1 »

Hej, läser just nu termin 1 på läkarprogrammet. Kom helt oförberedd till kursstarten och har trots det än så länge klarat mig galant (4 år sedan gymnasiet). :glad: Skulle helt klart passa på att njuta av lovet och samla krafter då starten kan kännas överväldigande. Vill du trots allt vara en av dem som har någorlunda koll på grunderna inom kemi så bör du antingen vara nyexaminerad från gymnasiet eller repetera kemi under jullovet :ja:
Orolignu

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av Orolignu »

Börjar KI nu till hösten och är orolig för mina kemikunskaper. Visst kan jag enkla saker som räkna ut koncentration, substansmängd osv men kemi 2 är arabiska för mig. Fick E i den kursen. Kommer jag faila läkarstudierna helt?
DrHus

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av DrHus »

Nej.
Orolignu

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av Orolignu »

Mind to elaborate?
gast

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av gast »

Hur vill du att han ska utveckla? Hans svar var tydligt - dina kemikunskaper kommer inte fälla dig.
Orolignu

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av Orolignu »

Förstår, undrade mer hur han motiverade sitt svar...
KIK

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av KIK »

Man läste extremt mycket fysik och kemi på gymnasiet som man inte använder mer än en bråkdel av och det under preklin. Så du behöver inte vara orolig. räkna ut koncentration och sådant glömma helt. Om du någonsin behöver det så får du googla lite snabbt.
Orolignu

Kommer mina kemikunskaper räcka?

Inlägg av Orolignu »

Tack för det utförliga svaret. Då känner jag mig lugnare, kan ju grunderna men är mest mer avancerad kemi jag har svårt för
Skriv svar