Bäst för utlandsstudier?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Mayathemedstudent
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jan 2023, 12:48

Bäst för utlandsstudier?

Inlägg av Mayathemedstudent »

Hej! Jag ska söka läkarprogrammet till hösten och är mycket intresserad av utlandsstudier eller praktik under läkarprogrammet. Jag har tidigare gått sjuksköterskeprogrammet på GU och upplevde möjligheterna att åka utomlands som ganska dåliga. Chansen som fanns var en kurs på 5 veckor, information om detta kom 2 veckor innan sista ansökningsdag, meriter de tittade på i ansökningen var främst att man skulle ha varit aktiv i utlandssutskottet eller studentkåren, gärna ha suttit i styrelsen för dessa. Hade under denna tiden många vänner som läste socionom och de fick chansen att åka iväg i nästan en hel termin, information ett halvår innan sista ansökningsdag och i princip alla som ville åka fick åka. Jag undrar hur ni som pluggar läkare har upplevt era chanser att åka utomlands. Har ni fått information i god tid? Har ni upplevt att det finns få platser, att endast några få får åka? Höga krav på de som får åka?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Bäst för utlandsstudier?

Inlägg av Nils »

Möjligheterna till utbytesstudier är generellt goda vid läkarprogrammen, men 1) de kan variera från termin till termin, och 2) olika lärosäten har olika internationella samarbeten och olika metoder för urvalet av vilka studenter som erbjuds vilka utbytesmöjligheter.

Det kan även vara intressant att titta på de sommarforskningsutbyten som IFMSA erbjuder.
Skriv svar