Hjälp, hur ska jag rangordna?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av cykelhjul3 »

.
Senast redigerad av cykelhjul3 den 01 jan 2021, 17:33, redigerad totalt 2 gång.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av Jordgubben »

Kanske Uppsala är något för dig, det är en trevlig stad och de verkar ha ett roligt studentliv. Själv har jag sökt Umeå i första hand men jag är från norra Norrland ursprungligen...
Jag vet inte hur du ska rangordna men du rangordnar ju INTE beroende på vart du tror att du har störst chans att komma in, det spelar ingen roll. Du rangordnar enligt vart du helst vill plugga :)
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av Jordgubben »

Men sök Uppsala om det är det du vill mest, oavsett om du kommer in via särskilda skäl. Jag tycker inte att du ska analysera det allt för mycket eller känna att du inte förtjänar det. Det finns många orättvisor i livet. Om du skulle antas via särskilda skäl så är det inte av en slump eller tur, läkarprogrammet är en attraktiv utbildning och de godkänner inte vem som helst via den kvoten, de är ju restriktiva, plus att du behöver ha meriter som ligger nära för vad som brukar krävas för antagning...
Jag har själv sökt särskilda skäl i Umeå (medicinska skäl, kronisk sjukdom) och hoppas jag blir antagen. Jag har lottats bort 4 gånger från läkarprogrammet i Umeå, det finns folk med samma meriter som mig som pluggar just nu medan jag ligger hemma och mår skit. Självklart känner jag också att jag hade kunnat plugga/anstränga mig mer men samtidigt vet jag hur dåligt jag mått och att jag förtjänar en plats på läkarprogrammet.
:glad:
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av cykelhjul3 »

Jordgubben skrev:Men sök Uppsala om det är det du vill mest, oavsett om du kommer in via särskilda skäl. Jag tycker inte att du ska analysera det allt för mycket eller känna att du inte förtjänar det. Det finns många orättvisor i livet. Om du skulle antas via särskilda skäl så är det inte av en slump eller tur, läkarprogrammet är en attraktiv utbildning och de godkänner inte vem som helst via den kvoten, de är ju restriktiva, plus att du behöver ha meriter som ligger nära för vad som brukar krävas för antagning...
Jag har själv sökt särskilda skäl i Umeå (medicinska skäl, kronisk sjukdom) och hoppas jag blir antagen. Jag har lottats bort 4 gånger från läkarprogrammet i Umeå, det finns folk med samma meriter som mig som pluggar just nu medan jag ligger hemma och mår skit. Självklart känner jag också att jag hade kunnat plugga/anstränga mig mer men samtidigt vet jag hur dåligt jag mått och att jag förtjänar en plats på läkarprogrammet.
:glad:
Hmm, okej, ska fundera lite till. Är (tyvärr) väldigt duktig på att överanalysera allt. Men jag antar att du har rätt i det du skriver. Jag är nog bara lite amper av mig, speciellt efter de senaste åren. Samtidigt som min självinsikt krånglar en del, särskilt gällande ett antagande med hänsyn till särskilda skäl. :/ Åh sån otur med att bli bortlottad 4 gånger. :( Jag hoppas verkligen att du kommer in nu till våren! Håller alla tummar och tår för dig. Glöm inte att Lund, Göteborg och Uppsala också har "ansökan med hänsyn till särskilda skäl"!
Tusen tack för all din hjälp Jordgubben, det betyder mycket! Och hoppas att du är okej under omständigheterna!
Nyfiken

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av Nyfiken »

Hej Cykelhjul och Jordgubben!
Jag hoppas att det gick bra med era ansökningar.
Är nyfiken på om ni fått något svar än för en vän till mig har fått mejl om detta från ett universitet han sökte till. Dessutom undrar jag om hur ni till slut gjorde med rangordningen.
Allt gott!
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av Jordgubben »

Nyfiken skrev:Hej Cykelhjul och Jordgubben!
Jag hoppas att det gick bra med era ansökningar.
Är nyfiken på om ni fått något svar än för en vän till mig har fått mejl om detta från ett universitet han sökte till. Dessutom undrar jag om hur ni till slut gjorde med rangordningen.
Allt gott!
Jag rangordnade UmU, UU, KI, LiU, GU, Örebro, LU. Jag sökte endast till Umeå med särskilda skäl. Jag skickade in ansökan via posten och jag har inte fått någon respons ännu (är lite nojig att posten slarvat bort ansökan :skraj: ). Vart fick din vän svar? Via mail, post, antagning.se?

Jag sökte via denna kvot för flera år sedan och då sökte jag till bland annat Lund också. Då minns jag att Umeå nekade min ansökan utan anledning medan Lund godkände mina medicinska skäl men nekade ansökan för att jag låg för långt ifrån med mina meriter, hade kanske 1.0 i hp-resultat då. Har för mig att Umeå meddelade via ett meddelande på antagning.se och Lund via ett brev. Jag tror att man hamnar i DA-kvoten om de godkänner ansökan, och i så fall borde det synas 1-2 dagar innan 10 december på antagning.se som jag tror det brukar göra för PIL-kvoten.

Jag har hp-resultat 1.55 och hoppas verkligen att komma in i Umeå :himlar:
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av cykelhjul3 »

Nyfiken skrev:Hej Cykelhjul och Jordgubben!
Jag hoppas att det gick bra med era ansökningar.
Är nyfiken på om ni fått något svar än för en vän till mig har fått mejl om detta från ett universitet han sökte till. Dessutom undrar jag om hur ni till slut gjorde med rangordningen.
Allt gott!
Hej! Tack.
Jag hade mailkontakt med Umeå Universitet och passade på att fråga om allt hade kommit fram som det skulle, vilket det hade. Jag mailade även Lunds Universitet och frågade, men de sa att man inte får någon bekräftelse på att ens dokument kommit fram. Gällande Uppsalas- och Göteborgs Universitet, så har jag inte fått något mail och knappt mailsvar.
Jag rangordnade LiU, Örebro, LU (pga att det måste vara med på plats 1-3 för ansökan med hänsyn till särskilda skäl), UmU, UU, GU, KI.
Har 21,25 i BII-gruppen och hoppas som mest på att komma in i Linköping, men är rädd för att det ej är tillräckligt. Vet inte hur BII-gruppens antagningspoäng kommer att förändras till våren. Känns som om att många har gjort prövningar, men samtidigt som många har nekats möjligheten pga inställda prövningar.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av Jordgubben »

cykelhjul3 , vilken mail för Umeå skickade du dina frågor till? :glad:
cykelhjul3
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 sep 2020, 09:34

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av cykelhjul3 »

Jordgubben skrev:cykelhjul3 , vilken mail för Umeå skickade du dina frågor till? :glad:
infocenter@umu.se! De kopplade mig sedan vidare till deras Antagningsenhet. :)
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Hjälp, hur ska jag rangordna?

Inlägg av Jordgubben »

Tack :)
Skriv svar