Skillnad mellan läkarprogrammen

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Saltlakrits
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 sep 2008, 21:49

Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Saltlakrits »

Hej!

Jag läser min tredje termin på KI och har reagerat på vilken skillnad det verkar vara mellan de olika läkarprogrammen i Sverige. Har kompisar som pluggar till läkare i Lund, Linköping och Umeå och när jag jämför med dem känns det alltid som att jag har mer att stå i.
Tror mest att det beror på att KI har två stora tentor termin 1 och 2 istället för mindre tentor utspridda över terminen. Tycker inte att dessa stora tentor är bra då de mer leder till ytinlärning istället för något integrerat lärande (som jag tror att de är ute efter). KI har även kvar sin preklintenta, vilken jag inte vet om någon av de andra lärosätena fortf tillämpar.

Vi har även ett flertal i klassen som kommer från andra lärosäten (som bytt efter termin 1 resp 2), och intrycket de fått av KI jämfört med sitt tidigare universitet är att stämningen är mkt sämre här. Människorna är mer stressade, de flesta har en galen inställning till plugg, och man ser till sitt eget bästa i första hand. Exempel: När vi pluggat anatomi finns det ett begränsat antal modeller att öva på. Dessa låser vissa in i skåp över natten för att ingen annan ska kunna ta dem. Detta gäller långt ifrån alla men det är tråkigt att det ska vara så.

Dock trivs jag ändå väldigt bra med klassen och det finns väldigt många härliga människor! Stockholm är även en väldigt trevlig stad att bo i (lite sämre studentliv till trots).

Undrar om det finns fler reflektioner i skillnader mellan lärosätena?
McDogleg
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 mar 2010, 09:00

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av McDogleg »

Jag läser i Linköping efter PBL (problembaserat lärande). Detta innebär att vi under de första två terminerna (även kända som friskterminerna) går igenom två fall per vecka med fokus på normalfunktion (låter inte så mycket men jag lovar att vi får ihop 40h per vecka, om det är något jag har lärt mig på LÄK så är det att man aldrig kan "läsa färdigt") och sedan under T3-5 (sjukterminerna) läser sjukdomsmekanismer. Hela programmet är uppbyggt på terminstentor på 15p och 15p obligatoriska moment. Stora skillnaden mot KI skulle vara att vi har terminstentor hela utbildningen då. Preklintentan är kvar och skrivs i slutet på T5.

PBL är väl lite av Linköpings signum. Det innebär hög grad av frihet under ansvar då det inte är någon som talar om för oss vad vi ska läsa när. Givetvis har vi kunskapsmål för utbildningen men tanken är lite att vi genom fallen ska kunna förstå vad vi bör läsa. Fallen löser vi i basgrupper på 6-8 personer plus handledare. Första träffen går vi igenom ett nytt fall, sedan går vi hem och läser på det vi har kommit fram till att vi ska kunna och andra träffen går vi igenom det "gamla" fallet samt går igenom ett nytt. Tempot varierar väldigt mycket men för att man ska känna att man har koll på det man har läst krävs ca 10h egenstudier per basgrupp (även om det varierar väldigt mycket från person till person).

Tycker att stämningen här i Linköping är toppen. Min klass är väldigt hjälpsamma och alla vill att alla ska klara tentorna så det brukar inte vara något problem med att hitta studiekamrater. Tror att en av anledningarna till att vi har så lite konkurrens är att vi har två betygssteg, U och G. När jag har pratat med teknologer har jag också fått intrycket att våra lärare bryr sig mer om att vi ska förstå/må bra/klara utbildningen än deras. Har tyvärr ingen uppfattning om skillnaderna mellan olika läkarutbildningar.
Dr1988
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2010, 21:43

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Dr1988 »

Ngn som vet vilka läkarprogram som kör med preklintenta? Gör alla det?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Nils »

Karolinska gör det, Lund gör det inte.
Dr1988
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2010, 21:43

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Dr1988 »

Oki, nils vet du hur det ligger till med resten av lärosätena?:P
carolinee
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2009, 21:08

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av carolinee »

Göteborg kör inte med det :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Nils »

Dr1988 skrev:Oki, nils vet du hur det ligger till med resten av lärosätena?:P
Har tyvärr inte så bra koll på den saken hos de fyra övriga...
carolinee
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2009, 21:08

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av carolinee »

För övrigt angående Göteborg så sägs det ju ofta att det inte är så mycket studentliv här, och det är det kanske inte. Men vi hade en grymt rolig nollning och det är inte tråkigt annars heller! Man kan engagera sig i kår m.m. om man vill. Bara så att ingen blir avskräckt pga det. :flinar:
Miiireme
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 aug 2010, 11:51

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Miiireme »

Dr1988 skrev:Ngn som vet vilka läkarprogram som kör med preklintenta? Gör alla det?
I Uppsala har vi ingen preklintenta. Vi har däremot en preklinfest! :flinar:
fanny89an
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 dec 2010, 13:10

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av fanny89an »

Hej!

Jag är antagen till lund men är 3 reserv i Linköping(kommer förmodligen bli uppringd gissar jag). Skulle någon kunna ge mig lite fördelar/nackdelar om båda ställena såväl utbildning som stad? Är lite kluven vad jag ska "välja". Vet att det är mycket PBL i Linköping, hur funkar det i praktiken?


Tacksam för svar!
Skriv svar