Skillnad mellan läkarprogrammen

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av adamsthlm »

Finns det kanske någon som har kunskap om skillnaden i lärandet mellan Umeå och Uppsala och kanske KI också. Och är det bara jag eller verkar det som om det är många här på forumet som är lite missnöjda med KI?
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av kama »

Hej Fanny!

Jag skall själv börja läsa i Lund nu till våren och har varit i både Lund och linköping, så jag listar lite fördelar, nackdelar enligt mig.

Lund:
Fördelar: Själva staden. En mycket mysigare stad än Linköping med närhet till Malmö, helsingborg och Köpenhamn.
Studentlivet; det finns jättemycket att välja på med nationer, sittningar, kårer, baler etc. Jag tror att studentlivet är mer utpräglat i Lund än i Linköping, där det mesta kretsar kring kravallerna (stora overallsfester, men andra kanske tycker annorlunda.)
Klinplaceringarna: sker i lund, malmö eller helsingborg framöver. om du plugga i Linköping kan du få göra vissa placeringar på längre avstånd från Linköping tex Hudiksvall.

Nackdel:
Boende: relativt svårt att få bostad, men det löser sig alltid, Kan rekommendera att annonsera på blocket (har själv fått bostad den vägen!)
Ligger långt söderut, kan vara nackdel om du kommer långt norr ifrån för då tar det långt tid att åka hem.


Gällande linköping har jag lite svårare att uttala mig. Vad jag vet ifrån vänner som pluggat där är att de har trivts med utbildningen samt haft bra sammanhållning i klassen och staden kanske inte så rolig i längden.
Är du idrottsintresserad så har de ju även en del lag i som är väldigt duktiga i diverse sporter.

PBL kör man med på båda lärosätena.
Båda lärosätena har inspark/nollning.

Själv, föredrar jag Lund framför Linköping, men mina åsikter är ju bara personliga. Det vore kul med fler kommentarer i frågan särskilt ifrån Linköpingsstudenter. Hoppas att vi ses i Lund ;)

adam: Jag har själv läst på KI den här terminen och tycker att utbildningen är jättebra och byter till Lund av andra skäl. Däremot är det väldigt tufft de första terminerna, vilket kanske gör att en del KI-studenter uppfattar sin utbildning som tyngre. Enligt syon så ser upplägget ut som så för att man skall få rum med alla studentvalda kurser, vilket jag tycker är ett stort plus- dvs att man under flera terminers tid kan göra en del individuella studieval.

//Kama
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av adamsthlm »

Tack Kama ^^ ska börja plugga i Umeå men har funderat på att försöka flytta till KI eller UU men jag blev fundersam när jag läste mig omkring här. Så tack! :)
fb29
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jan 2011, 09:38

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av fb29 »

Måste bara slå ett slag för Umeå :)

Jo jag vet det är långt bort (är själv från södra sverige), men å andra sidan så är det från sthlm lika långt till lund, och flygen från Umeå till sthlm går väldigt ofta och tar bara 1h :)

Framförallt så blir det en sjukt bra sammahnållning i klassen, pga många bor långt bort och inte åker hem så ofta. Sen så tycker jag att upplägget på själva utbildningen är väldigt bra. Vi har lite PBL eller case som vi kalla det här, men varvat med en del föreläsningar, vilket jag tycker ger en väldigt bra balans med eget ansvar men också en viss skjuts i rätt riktning. Vi har inte heller någon preklintenta :D.
Andy

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Andy »

carolinee skrev:För övrigt angående Göteborg så sägs det ju ofta att det inte är så mycket studentliv här, och det är det kanske inte. Men vi hade en grymt rolig nollning och det är inte tråkigt annars heller! Man kan engagera sig i kår m.m. om man vill. Bara så att ingen blir avskräckt pga det. :flinar:
Berätta gärna mer om studierna i Göteborg.
carolinee
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 nov 2009, 21:08

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av carolinee »

Andy skrev:Berätta gärna mer om studierna i Göteborg.
Hej, shit vad dålig jag är på att logga in. Vad vill du veta? :glad:
callerud

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av callerud »

carolinee skrev: Hej, shit vad dålig jag är på att logga in. Vad vill du veta? :glad:
Jag vill också veta mer om göteborg! De flesta verkar ju tycka att det är negativt att de inte har PBL. Hur upplever du det? Är det bara kateder-undervisning på din utbildning? bra/dåligt ?
Andy

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Andy »

carolinee skrev: Hej, shit vad dålig jag är på att logga in. Vad vill du veta? :glad:
Hej, Jag skulle gärna vilja veta hur en dag kan se ut för dig. Är det mycket föreläsningar och enskilt arbete? Hur är stämningen rent allmänt? Vad finns det för för- och nackdelar med att studera på ett stort och välrenommerat universitet? Du får gärna fylla på med annat du anser lämpligt. Jag är intresserad av att höra din syn om läkarstudier på GU.
Jes

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Jes »

Andy skrev: Berätta gärna mer om studierna i Göteborg.
Andy... Har du jobbat på Big Bowl?
Andy

Re: Skillnad mellan läkarprogrammen

Inlägg av Andy »

Jes skrev: Andy... Har du jobbat på Big Bowl?
Hej Jes, Tyvärr inte... Hoppas du hittar den du söker. :tur:
Skriv svar