Jämförelse av Karolinska institutet och Göteborgs uni.

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Michelle P
Inlägg: 32
Blev medlem: 02 maj 2018, 09:08

Jämförelse av Karolinska institutet och Göteborgs uni.

Inlägg av Michelle P »

Hej!
Jag står inför ett "problem" jag tidigare inte vågat drömma om att ha. Jag kommer in både i Göteborg och på KI. Frågan är nu vilken av dem jag ska välja.
Jag hoppas någon snäll själ kan hjälpa mig att sortera mina tankar lite.

Såsom jag ser det:

Karolinska institutet
+Högt anseende
+Goda möjligheter till termin utomlands
+Goda möjligheter för att senare jobba utomlands
+Bra för forskning
+Praktik på bra och närliggande sjukhus
+Fler börjar i sen ålder (jag är 27)
+Har blandat in lite PBL

-Svårt, näst intill omöjligt att få bostad
-Höga kostnader!
-Långa restider
-Verkar vara sämre stämning och studiemotivation
-Vad jag hört/läst är inte studenterna så väl omhändertagna, mer resurser läggs på forskning


Göteborgs universitet

+Väldigt nära där jag redan bor (10 min bort!)
+Mycket mycket mycket enklare ekonomiskt
+Bättre stämning på Medicinareberget jämfört med KI
+Jag trivs så mycket bättre med Göteborg som stad, trots att jag bott i Stockholm i 24 är

-Inte samma utbytesmöjligheter
-Inte lika bra för CV:t för utlandsjobb
-Fler unga studenter som jag inte har så mycket gemensamt med
-Risk att jag i framtiden ångrar att jag inte tog chansen att gå på ett av världens främsta medicinska universitet (KI) trots att jag kommer in.



Hur hade ni resonerat?
Jag kommer med stor sannolikhet arbeta utomlands i framtiden då min sambo har en internationell karriär. På så vis är ju KI bättre. Samtidigt verkar stämningen på KI inte alls så trivsam, och tanken på några timmars pendlande per dag och 9.000 för ett boende kanske ända ute i Märsta skrämmer mig aningen. Det skulle även innebära att tillfälligt flytta ifrån min sambo i Göteborg under lite mer än ett års tid. Därefter har han dock tagit sin doktorsexamen, så efter det kanske det inte spelar så stor roll. Låter ju dumt att välja skola pga särboende endast lite mer än ett år.

Ni som går på någon av dessa universitet, hur känner ni för er skola?
T10 Karolinska

KI eller Göteborg

Inlägg av T10 Karolinska »

- Om du vet att du ska utomlands och jobba skulle jag överväga KI och om du hade fått bostad även om det skulle ligga i Märsta. De flesta i min klass har pendeltid på ca 40-60 min så du lär inte vara ensam om det. Beträffande stämning och studiemotivation vet jag inte vad du syftar på.

Oftast hittar man sin kärngrupp på 4-6 personer ganska tidigt och det brukar hålla sig i nästan hela utbildningen. I denna grupp kommer det säkert bli en till gruppering där du kommer jättebra överens med 1-2 och kommer att plugga tillsammans med de för det mesta. Studiemotivation måste då komma från dig själv och de andra i gruppen. Kom ihåg att det är ca 150-200 elever med olika personligheter, familj, jobb osv utanför skolan, vilket gör det omöjligt att interagera och lära känna alla. Om din prioritet är att plugga bör inte allt annat spela så stor roll.

Jag har pluggat i uppsala tidigare, en studentstad men mina klasskamrater var inge vidare. Spelar ingen roll var du pluggar, det kommer alltid finnas de som förstår stämningen och dem som höjer stämning, gäller bara att kunna navigera
Skriv svar