Vilka läkarstudenter (ort) är egentligen BÄST?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
gast

Vilka läkarstudenter (ort) är egentligen BÄST?

Inlägg av gast »

SÅ, den stora frågan: Vilka läkarstudenter är egentligen BÄST när man tagit examen? Är det anrika KI? Eller det av studenterna så högt ansedda LiU? Traditionella Göteborg? Något annat?

Bäst i det här avseendet = skickligast kliniskt. "Bra på att forska" ingår inte i frågeställningen. Finns det exempelvis statistik på vilka som bäst klarar AT-tentan?

(Tas med en nypa salt. Jag förstår att det finns en variation mellan alla som tagit examen och inomgruppsvariationen är större än mellangruppsvariationen. Men ändå).
kandidatemma

Vilka äkarstudenter är egentligen BÄST (ort)?

Inlägg av kandidatemma »

Enligt denna artikel i Läkartidningen har linköping- och uppsalastudenterna bäst resultat på AT-provet. Linköping har lägst andel underkända.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... psklyftor/
halu

Vilka äkarstudenter är egentligen BÄST (ort)?

Inlägg av halu »

Spelar absolut ingen roll. AT-tentan säger inget om klinisk skicklighet.
kandidatemma

Vilka äkarstudenter är egentligen BÄST (ort)?

Inlägg av kandidatemma »

Håller med, säger inget om skicklighet. Men mig veterligen finns det ingen statistik över vilket lärosäte som genererar störst "klinisk skicklighet", och jag vet inte heller hur denna skulle kunna mätas. Skickligheten lär snarare vara beroende av var man gör sin AT-tjänst, samt vikariat innan AT.
Undrande

Vilka äkarstudenter är egentligen BÄST (ort)?

Inlägg av Undrande »

Man får ju hoppas att det Ni lär har något bärande i Er läkarutövning!?
halu

Vilka äkarstudenter är egentligen BÄST (ort)?

Inlägg av halu »

:censur: Självklart, men den kliniska skickligheten mäts inte via at-tentan. :censur:
Senast redigerad av Nils den 21 feb 2017, 14:37, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: regel #1
Skriv svar