Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Simon

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Simon »

Jag måste snart bestämma mig vilket av dessa lärosäten som blir min hemort de kommande 5,5 åren.
Mina betyg räcker gott och väl för att garantera en plats på var och en av orterna så det gäller att jag är noga med vad som kommer stå längst upp på antagningslistan.

Har funderat länge och här är min lilla lista med för- och nackdelar med varje ort/skola (från vad jag hört/ mitt perspektiv).

Göteborgs Universitet
Fördelar
- Min hemstad = kan säkert bo hemma i början av studierna, har vänner, känner till staden

Nackdelar
- Min hemstad = Inte mycket nytt, visserligen nya vänner via plugget men ni förstår...
Kanske kan bo hemma 1,2 terminer men inte vill man göra det i 5,5 år till. Kommer behöva söka och betala för bostad oavsett inom ngt år..
- Skall vara mkt gamla lärare som gillar att testa detaljkunskaper och liknande på prov. Många klarar inte proven har jag hört (?)


Karolinska Institutet
Fördelar
- Rykte = Alla känner till Karolinska. Även utomlands. Kan vara möjligt att detta har påverkan ifall jag vill jobba utomlands i framtiden (något som verkligen intresserar mig)
- Goda forskningsmöjligheter = Har inga forskarplaner direkt men det är kul att veta att det finns ifall intresset skulle falla in
- Prestige = Av någon anledning så är det rätt prestigefyllt att gå på Karolinska. Hur man än förnekar att det spelar roll så tror jag var och varenda student på universitetet är lite glad över att man går just på Karolinska.
- Stockholm = Sveriges huvudstad med möjligheter för det mesta i livet. Här kan man säkert bo kvar efter studierna också.
- Under klin blir man placerad i Stockholm, i värsta fall Huddinge. Inga småorter någonstans långt bort.
- Bäst (?) i utbyten till andra länder. Hade gärna åkt till USA en termin...

Nackdelar
- Stockholm = Opersonlig, kall storstad. Inga "goa gubbar" här inte... Svårt och dyrt med boende. Har hört att man bör räkna med minst 650 dagar kötid för en sketen student 1a...
(En del fördomar från en Göteborgare också såklart :oskyldig: )
- Nästan bara föreläsningar. Knappt PBL eller seminarier ( ? ) När ska man få ställa frågor till lärarna osv?
Hur bra nivå håller föreläsarna?
-Mycket eget plugg pga bara föreläsningar? (kan ha svårt att sätta mig själv vid boken...)
- Känner knappt någon alls (har dock ej varit ett problem innan då jag pluggat utomlands men då var det i studentstad där alla kom varandra nära väldigt fort och alla i skolan bodde i samma korridor)

Lund
Fördelar
- Grym studentstad med bra sammanhållning mellan studenterna och roliga fester hit och dit.
- Liten stad, enklare och billigare med boende samt nära till det mesta
- PBL (Man tvingas att plugga + små grupper där man kan diskutera och fråga läraren ( ? ) )
- Nära till Danmark, köpenhamn (kan vara kul?)

Nackdelar
- Supa och festa är kul.... i 1,2 år?
- En cykelrunda och du har sett halva stan? inte så mycket mer att se de kommande 5,5 åren?
- Kan bli klin placerad i Malmö? (Vill helst ej bo där)
- PBL skall vara "älska eller hata", hur kan jag veta förrens jag prövat?


Har säkert glömt en del saker nu men detta är lite tankar jag haft.
Tänkte ta en närmare titt hur allt är schemalagt, då jag vet att tex GU har blockkurser tex.

Vad är era tips och tankar?
Detta är alltså bara från de tankar jag haft och det är med största sannolikhet så att mycket ej stämmer (då jag skrivit en del fördomar...)
Student

KI, GU eller LU?

Inlägg av Student »

Jag kan inte uttala mig om andra lärosäten än Göteborg och de flesta av de nackdelar du listat under KI kan du lägga till under GU. Min input skulle ändå vara att satsa på Göteborg först och bo hemma första året. Det ger dig förmodligen mer lugn och stabilitet att hårdsatsa på första årets studier, hänger du med i början så fixar sig resten utan problem. Halkar du efter i början så är det svårt att någonsin komma ikapp, eftersom man då förlorar fokus mellan nya tentor och omtentor. Att satsa 110 % på studierna första året och vänta med allt annat tror jag att du har stor nytta av. Det finns gott om tid att bo själv och festa eller vad du nu vill göra senare. Med ett bra HP kan du byta lärosäte efter ett år om skorna inte passar, byter du då från Göteborg där du ändå bor hemma har du minimalt med strul jämförelsevis...
Simon

KI, GU eller LU?

Inlägg av Simon »

Men att byta lärosäte är inte så lätt idag längre vad jag förstått? I bästa fall får man ta om minst 1 termin?
Är inte så sugen på att förlora tid i en utbildning som sträcker sig så pass många år + man vill vara med från början om man vill ha bra connection med folk i ens år.

Lutar just nu mot Stockholm faktiskt....
paskol

KI, GU eller LU?

Inlägg av paskol »

Blir nog bra vart du än hamnar. Pluggar själv på Gu och har bara gott att säga om det. Att välja pluggort är svårt och varje ort har sina säregna stilar, för-och-nackdelar som ska vägas sammanpå ett för varje individ högst subjektivt sätt. Bra utbildning får du på alla lärosäten, många som pluggar i Linköping och i Umeå menar att deras utbildningar är bra/bäst pga att de presterat bäst på AT-provet. Många på KI hävdar att deras utbildning är absolut bäst trots att de som är utexaminerade därifrån i många år presterat sämst av alla lärosäten på AT-provet. Man lyfter då andraför all del relevanta saker som forskning, Stockholm är en rolig stad m.m. Alla väljer sina anledningar till att säga att ens egna lärosäte är bäst och undviker jobbiga emotsägande påståenden som ändå är svåra att vägas mot varandra. Mitt stalltips: Gå på din primära känsla och kör hårt på ditt val som sen följer - då blir du nöjd. Obs: De gör om läkarutbildningen nu så alla argument om AT -prov fallerar ändå:)
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Wolthura »

- Nästan bara föreläsningar. Knappt PBL eller seminarier ( ? ) När ska man få ställa frågor till lärarna osv?
Hur bra nivå håller föreläsarna?
Naaaaj! Det är inte bara föreläsningar vi har massa seminarium, fall och projektarbeten. Man får maila hur mycket frågor som helst till lärarna, dom blir snarare glada om man gör det och uppmuntrar till det! Det går utmärkt att fråga rätt ut på föreläsningar också. Föreläsarna håller mycket god nivå.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Simon

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Simon »

Du har nog rätt Pastol.
Det blir mycket var man gör det till och nästintill ingen kommer erkänna bristerna med sitt egna lärosäte. Möjligen kanske anonymt på nätet men när jag frågat vänner som pluggar på olika orter så beskriver dem alltid parasidet, vilket jag knappast tror på.
Det måste finnas brister dem alla upplevt men ingen vill väl erkänna brister där dem själva utbildar sig...

Helt ärligt är jag mest sugen på Stockholm.
Det som väger emot är att jag kanske skulle kunna bo hemma i början och därmed spara in, ja nästan gå 2500kr + varje månad (bidrag) istället för att ta lån och bidrag på 9000 och knappt klara mig.

Inte nog med det. Har ställt mig i alla köer jag hittat när det gäller bostad i Stockholm och det ser ju ut som ett skämt rent ut sagt?

Krävs ju ca 2-3 ÅRS väntetid för en vanlig studentlägenhet via sssb. :tokig:
Kunde man inte satsat lite pengar i bostäder för studenter? Så mycket lyx behöver man inte direkt.

Är bara rädd nu att jag kommer få leta sista minuten och bo i ett litet rum, inneboende för 6000kr månaden
Simon

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Simon »

Finns det inte någon mer student från varken KI, Lund eller GBG här på forumet? Känns ju lite konstigt...

Iaf, Karolinska hamnade som mitt förstaval, Lund 2a, GBG 3a.
På något vis är jag inte så sugen på Karolinska eller stockholm.
Känns som framöver väntar mest jobbiga år med dyra andrahandslägenheter långt utanför stan, långa färdtider i pendel och ett dött studentliv.
O andra sidan känns KI som enda vägen om jag vill jobba internationellt.
Gäst

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Gäst »

I Sverige är utbildningarna på ungefär samma nivå. Spelar utbildningsmässigt inte så stor roll vart man gått. KI är absolut inte det enda alternativet om man vill jobba internationellt. Ta USA som ett exempel, det första och viktigaste de egentligen kollar på är ditt USMLE-score. Utan bra poäng där spelar det ingen roll vart du läst.
Gäst

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Gäst »

Om man inte är från Stockholm och har boende här är KI ärligt talat ett dåligt val.
Simon

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Simon »

Vilket svårt val...
Nu hamnade Stockholm längst upp på listan men jag kan ju fortfarande stryka detta och hamna i hemstaden.
Boendet i Stockholm är ju ett skämt, att det inte gjorts någonting mot detta på så många år kan man ju fundera över...
Dessvärre tror jag Karolinska känns som enda valet för den som seriöst har drömmar om jobb utomlands...
Skriv svar