Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Gäst »

KI har absolut bäst rykte men är inte det enda alternativet när det kommer till jobb internationellt. Allt handlar i princip om USMLE och klinisk erfarenhet utomlands. Utan detta har man inte en chans oavsett vart man studerat. När det kommer till bostad i Stockholm har du tur om du har 40 min pendling till Solna.
gaast

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av gaast »

Hej!

Har själv funderat fram och tillbaka mellan olika lärosäten. Började först i Linköping, bytte sedan efter en termin till Göteborg, där jag nu läser. Jag funderar mer hur du vill leva under din studietid? I Linköping (och säkerligen ännu mer i Lund) är det ju en betydligt bättre sammanhållning i klassen och mellan studenterna än vad det är i Göteborg. Söker du ett studentliv där saker och ting kretsar kring skolan så välj Lund! Jag måste erkänna att GU är en stor besvikelse på det sociala planet, samt gällande aktiviteter som anordnas kring skolan.

Gällande ett av råden du fick ovan, att du borde välja GU så att du kan hårdsatsa på studierna första året, låter lite överdrivet i mina öron. Jag har pluggat hårt någon vecka innan tentorna och klarat mig hittills, alltså, i ärlighetens namn, inte satsat 110 procent på studierna, och det har inte behövts heller utan jag har lärt mig det jag behöver veta och klarat tentorna. Detta är väl visserligen enormt individuellt, men vill bara säga att det inte borde vara en anledning till att du väljer Göteborg.

Summasummarum, så skulle jag inte rakryggat kunna rekommendera dig att välja Göteborg, jag bytte hit av lite olika anledningar, men med facit i hand så var Linköping bättre på de flesta plan.
Simon

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Simon »

Tack för det ärliga svaret om GBG!

Ja Lund har säkert mer fokus kring skolan och studentlivet på det viset.
Måste väl säga att jag kanske är aningen förblindad av Karolinska när det gäller prestige. Sen att bo i Stockholm som storstad kanske inte är helt fel det heller.

Det är absolut ett svårt val, Lund lockar ju lite det med...

Önskar nästan att läkarutbildningen var avsevärt bättre i något lärosäte så man kunde välja lättare.
Så som alla söker sig till handels i Stockholm...

Nu skiljer det ju mest mer eller mindre PBL, föreläsningar etc... Inget man kan avgöra innan om man gillar eller ej..

Men ja... Största anledningen till varför jag tvekar Stockholm är bostadsproblemet.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av svante »

För det första så gäller det säkert för många nya studenter att de ska bygga sitt första egna hem. Alltifrån osthyvel, handdukar, lakan etc skall införskaffas. Jag tror många underskattar hur mkt detta kostar.

För det andra verkar det som att folk underskattar hur mycket det kostar/kräver att byta stad.
Jag har flyttat mellan städer 5-6 gånger, då mellan olika länder så man är i princip begränsad till en eller ett par resväskor.

Ekonomiskt sätt skulle jag verkligen inte rekommendera någon att byta stad, det är en hel del kostnader som tillkommer för att man inte är hemma i stan. Alltifrån att man inte kan ringa en polare/familjemedlem för att få hjälp med att leverera nåt från IKEA till att man inte har tillgång till cykel,bil, gymkort eller vad man nu sitter på.

Självklart är det säkert många som letar efter "äventyr", och då kan man ju vikta att planera en utbytestermin eller att läsa i en annan stad. Men underskatta inte den ekonomiska besparing man gör av att stanna i en stad man har sitt sociala nätverk i.
Simon

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Simon »

Visst vet jag att resor och allt emellan kostar.
Detta är på mina tankar dagligen nu.

Om pengar inte vore ett problem så hade valet blivit KI direkt.
Egentligen inte för att jag tror skolan i sig är så mkt bättre än ngn annan. Mest prestige och renomé utomlands. Japp... där är sanningen..

Alla annat känns som ett andrahandsval, speciellt när jag har möjligheten att gå KI.
Men såklart, hade ju säkert kunnat spara in en del på att bo kvar i hemstaden :neutral:
Gast

Jämförelse av Karolinska institutet, Lund och Göteborg

Inlägg av Gast »

Hej,
Jag har just nu samma problem som du hade, att jag inte riktigt vet vilket lärosäte jag ska sätta som första val. Eftersom det har gått ett par år sedan du valde lärosäte så undrar jag var du blev antagen, och hur det går med studier, boende etc.?

Jag bor i Malmö, och känner lite att Lund skulla vara en bra skola att plugga i, men eftersom det är för nära Malmö drars jag till lärosäten som KI, Uppsala och Göteborg. Just nu drars jag mest till Uppsalas läkarprogram, eftersom de verkar ha en bra mix av pbl i studierna, däremot så har jag läst mycket om hur det är en stor brist av studentbostäder i Uppsala de senaste året och att det är risk att man inte får boende. Eftersom jag bor i Malmö och det är en lång väg till Uppsala så är jag rädd att jag hamnar i den situationen att jag inte får ett boende och måste avsluta mina studier där, om jag nu blir antagen. Är det någon som har erfarenhet med boendet i Uppsala det senaste året (då jag tror Uppsala blev rödlistad 2017 pga sin brist på studentbostäder)?

Tack för svar! :glad:
Skriv svar