Jämförelse av Lunds universitet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Rasmus

Jämförelse av Lunds universitet och Uppsala universitet

Inlägg av Rasmus »

Vad har Uppsala för prestigevärde internationellt? Är skillnaden mot Lund stor?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarprogrammet i Lund eller Göteborg?

Inlägg av Nils »

Mitt intryck är att Lund och Uppsala än så länge håller ungefär samma prestigenivå internationellt.
alawi1995
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2014, 06:03

Jämförelse av Lunds universitet och Uppsala universitet

Inlägg av alawi1995 »

Hej!
När jag ansökte till läkarprogrammet till vt15 så valde jag Uppsala sedan Lund och de andra lärosäten efter. Jag valde Lund efter för att jag trodde att om jag inte kom in i Uppsala så hade jag ingen chans att komma in i Lund där det har krävts mer för att komma in i Lund tidigare. Anledningen till att jag valde Uppsala före lund var PGA personliga skäl som krävde att jag var nära Gävle. överraskande nog, så har jag blivit antagen till Lund och har reservplats nr 6 i Uppsala, skillnaden nu är att jag inte behöver vara nära gävle längre och är fri att studera vart jag vill. Problemet är att jag inte längre är säker på att jag vill gå i Uppsala då jag blev så exalterad när jag kom in i Lund, och jag vet inte om jag bör behålla reservplatsen i Uppsala där jag har en ganska bra chans att komma in i urval 2, för om jag kommer in i Uppsala så stryks jag från Lund.

Skulle uppskata om ni kunde hjälpa mig att bestämma genom att skriva vad ni tycker om Lund och Uppsala, kanske läkarstudenter som har gått på båda universiteten? ni kan vara hur subjektiva ni vill :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Lund vs Uppsala

Inlägg av Nils »

Hej alawi1995!

Om du har familj i Gävle så blir Stockholm klart närmare än om du behöver flyga upp från Lund.

I övrigt, för att rabbla lite fakta av osäker relevans...

Uppsala har Stockholm, Lund har Köpenhamn.
Uppsala har Arlanda, Lund har Kastrup.
Uppsala ligger i Uppland, Lund ligger i Skåne.

Urank rankar Lund högst och Uppsala lägst bland läkarprogrammen.
QS rankar Uppsala och Lund lika (tidigare Uppsala bättre än Lund).
THE rankar Uppsala som bättre än Lund (tidigare tvärtom).
ARWU rankar Uppsala som bättre än Lund.

AT-rankingen 2013 placerade Uppsala på plats 20;
Lund på plats 65 (lägst i landet), Malmö på plats 62 och Helsingborg på plats 60.

MSF:s preklin-enkät från år 2013 visade att läkarstudenterna i Uppsala (och Linköping) är mest nöjda med sina utbildningar.
alawi1995
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2014, 06:03

Lund vs Uppsala

Inlägg av alawi1995 »

tack för ett grymt svar. kan du då dra slutsatsen om att Uppsala är bättre än Lund kvalité mässigt? hur kommer det sig att Uppsala hamnade längst ner av Urank? och ja, jag bor i Gävle vilket gör Uppsala till ett mer "bekvämt val".
Gäst

Lund vs Uppsala

Inlägg av Gäst »

För länge sedan bytte jag från lund till uppsala pga personliga skäl, men utbildningen i lund var det absolut inget fel på! Min tid i uppsala har varit helt underbart. Studentliver är helt perfect, men det var så även i lund. Jag känner dock att det finns mer samhörighet här tack vare nationerna, dvs att vi inte får utbildningsgrupperingar som i lund. Staden är oerhört fin och den präglas av att ha nordens äldsta universitet. Dessutom är Akademiska sjukhuset den näst bästa universitetsjukhuset i sverige! Och ja, nästan alla är oerhört nöjda med utbildningen och möjligheterna här så det förvånar mig intr att vi har en av de mest nöjda läkarstudenterna! Är man ute efter lite äventyr kan man även spendera lite tid på campuset i Gotland, dvs om man har tur med lottningen haha
Jag skulle rekommendera att du behåller reserven och hoppas på att du har turen nog att få knipa en plats :)

Och att ha huvudstaden inom en timmes avstånd är sååå härligt! Studentstad och huvudstaden till ditt förfogande ;)
alawi1995
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2014, 06:03

Lund vs Uppsala

Inlägg av alawi1995 »

tack! tror att jag behåller reservplatsen ändå, är nöjd i vilket fall som helst.
Kricke

Lund vs Uppsala

Inlägg av Kricke »

Lund eller Uppsala, vad ska man välja? Är det någon som läser där som vill dela med sig av sina erfarenheter? Skulle uppskattas!
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Lund vs Uppsala

Inlägg av Hickmat »

Skulle också vara intresserad av en jämförelse
tma

Lund eller Uppsala

Inlägg av tma »

Hej alla läkarstudenter! Jag har ett par frågor till de som studerar i Lund och Uppsala! :)

Jag ska söka läkarprogrammet till hösten och velar om jag ska välja att studera i Lund eller Uppsala?
Jag vill studera i en universitetsstad. Jag kommer från Helsingborg vilket gör att jag bor ganska nära Lund.

Att börja studera Lund hade gjort att jag har nära till vänner och familj. Vad som får mig att vilja söka till Uppsala är att jag vet inte riktigt om upplägget med terminstentor i Lund passar mig, medan man i Uppsala de första terminerna delar upp tentorna lite mer?

I Uppsala går man även ut på klinik redan i termin 5 jämfört med termin 6 i Lund.

Så till mina frågor. Kan ni som studerar i Lund och Uppsala berätta lite hur det är?

Gillar ni hur det är upplagt? Hur är terminstentorna i Lund, och för den delen PBL:en? Vad är bra, vad är dåligt? Vad kan göras bättre?

Stort tack på förhand!
Skriv svar