Jämförelse av Karolinska institutet och Lunds universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Lund eller KI ?

Inlägg av Wolthura »

Yes, stämmer bra. Förenklade det kanske för mycket för sakens skull :P Ser fram emot min tid på DS!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Jag anmälde mig på huge.se men man måste anmäla sig i en kår inom 90 dagar annars mister man sin köplats?
Hinner ju inte gå med i ngn kår inom 90 dagar väl? Boende blir nog största problemet för mig i stockholm.
Kanske var dumt att anmäla mig så tidigt.

Det här med vart man läser alla kurser är lite rörigt även om ni beskriver det bra.
Min fråga med det hela är om det helt enkelt finns något område man ska leta lite extra efter bostad för att smidigt eller nära komma till sina föreläsningar?

Nu har jag 10 minuter gåväg till plugget och även om det är lite dröm att det skulle förbli så i Stockholm så vill man ju ha så nära till skolan som möjligt. Speciellt om man är morgontrött som jag ;)
Men Flempan har alltså direktbuss till plugget?

KI hjälper en inte med bostad på ngt vis antar jag? Såg att dem har studentlyor men verkade bara vara för internationella studenter.

Bostadsrätt vore ju bäst om man ändå ska bo där i 6 år men det är ju omöjligt att få tag i om man inte har 2mille över i fickan :P
Slösa pengar på en liten studentlya till hyresrätt är ju inte guld men men...

Kul att dem bygger om gymmet kanske blir värt o ta sig dit då! Annars kanske det finns nära Flempan?

Tackar så mycket att ni svarar på mina frågor , stora som små och även fast jag säkert ställer liknande frågor hit och dit.

När man väl kämpat sig in till läkarstudier så vill man ju välja rätt :smart:

Hur är det med studielitteratur? Rekommenderar ni att skaffa en iPad och ha alla böcker på eller måste man skaffa bok för bok? Hade gärna haft allt på en ipad IFALL det är smidigt vad tycker ni som pluggat ett tag? Finns alla böcker att ladda ner till iPad eller måste man köpa en och annan även om man skaffar en padda?

Kanske funkar dator lika bra?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Lund eller KI ?

Inlägg av Hakke1 »

Bostadsmarknaden i Stockholm är rätt jävlig. Hyresrätter görs om till bostadsrätter och andrahandspriserna brukar vara ockerhöga (speciellt på centrala ettor). Mitt bästa tips är att söka dig till en bostad där du har nära till kommunikation (läs T-bana, pendel och/eller buss). Jag bor i Solna C nära alla kommunikationer och har 5 min med buss till KI, 4 min till KS Solna, 12 min till DS, 12 min (pendel) till SÖS och 28 min (pendel) till HS, vilket ändå är rätt bra i Stockholmsmått mätt. Jag var fö van vid att ta mig överallt på 5 min innan (från vischan) :tummarupp:

KI hjälper inte till med bostadsletande alls. MF (Medicinska Föreningen) har hjälpsamma länkar på sin sida, annars ligger allt ansvar på dig. Sök SSSBs bostadskö. På andra sidan bron om KI ligger ett av deras korridorskomplex, Idun, där många KI-studenter bor (5 min promenad till KI, 10 min till KS).

Gym finns ÖVERALLT i Stockholm. Inget du behöver vara orolig för att inte finna..

Kurslitteratur är en vanesak. Vissa köper, andra inte. iPad är bekvämt att ha föreläsningarna i iaf :party:
Cykelnav

Lund eller KI ?

Inlägg av Cykelnav »

Carl:

* Länka gärna källa på att man måste vara kårmedlem för att kunna stå i kö vid Huge.se. Jag misstänker att du blandat ihop Huge.se (Huddinge/Flemingsberg) med SSSB (studentbostäder i hela Stockholm).

* Att KI inte hjälper till med bostadsletande är inte något som är reserverat just KI. Söker du till UU, LU, och till och med UmU förväntar du dig själv att fixa bostad.

* Ja, bussen ifrån Flemingsberg går direkt till campus. Därför rekommenderar jag Flemingsberg, plus att det inte är lika dyrt som övriga Stockholm.
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

"Vi saknar uppgifter om kårmedlemskap. För att behålla en aktiv köplats måste du bli medlem i en SSCO ansluten studentkår senast 2015-07-11"


Du har rätt detta är SSSB. Detta var ju lite surt nu så försvinner mina ködagar i juli då förstår jag?
Vilka fler bostadsköer eller hemsidor kan ni tipsa om?
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Lund eller KI ?

Inlägg av EyeGuy »

Carl: Du kan parkera ködagarna när du nått upp till 90 ködagar för att dom inte ska försvinna. Kommer tyvärr inte räcka till ett boende (inte utan en del tur i vilket fall), men då kan du ha kvar dom när du sedan blir medlem och kan fortsätta köa.
Hav97
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016, 17:08

Lund eller KI?

Inlägg av Hav97 »

Jag kommer börja plugga läkarprogrammet till våren 2017 och har då funderingar kring vilket lärosäte som är mest lämpligt för mig. Jag har betyg till att komma in på vilket som helst.

Som det ser ut nu så står det mellan KI och Lund.

Anledning till varför jag vill gå på KI:
-Bra rykte internationellt (jag strävar efter att nå en Residency i USA efter examen).
- Goda möjligheter till utbyte till Nordamerika.

Anledning till varför jag vill gå på Lund:
- Studentliv
- Billigare överlag
- Nära hem. Ca 1,5 timma med tåg (kommer dock självklart bo själv i staden).

Eftersom jag strävar efter att nå USA efter examen, bör jag då ta KI och offra studentlivet samt lite extra resurser? Eller är det så att fördelen inte är så markant och att jag då bör ta Lund?

Tacksam för era åsikter/funderingar!

(Om Lund hade haft lika bra rykte internationellt så hade jag valt det lärosätet alla dagar i veckan, främst i och med studentlivet).
Adrians44

Lund eller KI?

Inlägg av Adrians44 »

Omöjligt att besvara en sådan här fråga egentligen.

Varför vill du få en Residency i USA?

Jag tror kanske det är smart att välja KI om du verkligen vill utomlands. Men jag tror egentligen det viktigaste är att välja utbildning efter om man gillar PBL-inriktad undervisning eller mer traditionell katederbaserad undervisning.

Mångas liv förändras radikalt under de 7 år som det tar att bli legitimerad så det är inte säkert att ens mål är samma när man går in i utbildningen som när man nästan är färdig. Många omprioriterar och tycker inte längre att karriären är allt som betyder något och man kanske har träffat en partner och funderar på att skaffa barn etc.
Hav97
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 aug 2016, 17:08

Lund eller KI?

Inlägg av Hav97 »

Tack för svaret!

Jag förstår att ens liv förändras. Däremot så har jag strävat att ta mig till USA väldigt länge (kanske sen 9 år tillbaka), även innan jag blev intresserad av läkaryrket. Och jag kommer alltid ha den strävan, dock så ser jag det inte som ett misslyckande om jag stannar här i Sverige. Alltså är anledningen till att jag vill utföra en Residency där att jag vill bosätta mig i landet.

Så skulle jag ha ett stort försprång om jag går KI? Eller endast ett litet?
Adrians44

Lund eller KI?

Inlägg av Adrians44 »

Jag skulle bedöma det som ett litet försprång. Även Lund är ju ett top 100 universitet i världen. Men det är klart, har man gått på det universitet som delar ut nobelpriset så kanske det smäller lite högre på ett CV. Jag tror dock att det främst är för forskning de bryr sig. Vet inte hur mycket de bryr sig när man skall jobba kliniskt, det är nog viktigare att få bra resultat på USMLE eller vad det heter :)
Skriv svar