Jämförelse av Karolinska institutet och Lunds universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Lund eller KI ?

Inlägg av Hakke1 »

Sammanfattning av preklin Carl:

T1: Cellbiologi, embryologi, matsmältningskanalen, biokemi. Terminstenta samt 2 duggor innan det.
T2: Hematologi, fysiologi (hjärtkärl, lungor, njure-syrabas, osv), reproduktion, rörelseapparaten samt anatomi (rygg-ben-armar). Terminstenta.
T3: Anatomi (thorax-buk-hals-huvud), neurologi, farmakologi + mikrobiologiintro, patologi. Varje del tentas av separat.
T4: Farmakologi+mikrobiologi, klinisk radiologi+kemi osv, EKG (förberedande för medicinåret T5+T6/klinik helt enkelt). Varje del tentas av separat. Avslutas med preklintentan som omfattar T1-T4.

För att komma till USA är utbytesplats osv helt orelevant. Skriv ett bra USMLE och hoppas på det bästa! De flesta skriver efter T6 i Sverige, då lite klinisk erfarenhet brukar hjälpa samtidigt som prekliniska kunskaper sitter någorlunda väl än. Tänk på att du bara har ett försök på dig om du blir godkänd! Värt att nämna är att de specialiteter du nämner är de som är svårast att få också, så toppscore på USMLE behövs.

Sedan är såklart KI rätt välkänt i USA; när jag gjorde ett månadslångt utbyte på ett universitetssjukhus där i somras var det några läkare som blev imponerade av att jag gick på KI (medan det för min del inte är särskilt coolt haha). Att jobba i USA har stora nackdelar också; allt är inte frid och fröjd som i de amerikanska sjukhusserierna... men det är en annan diskussion :)

På KI har man en termin kirurgi (T7 - inkluderar även 3v ortopedi+föreläsningar, samt möjlighet att läsa fördjupningskurs på 2v också), ett hjärtblock (T5-6, på DS 2v föreläsningar+3v klinisk placering) och 3v dermatologi (T6 -föreläsningar+praktik)
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Lund eller KI ?

Inlägg av Wolthura »

Tack för det utförliga svaret Wolthura!

I nuläget är inte forskning något jag direkt drömt om. Helt ärligt vet jag inte direkt vad det innebär.
Tänker jag forskning tänker jag folk i en labsal som pippeterar saker och kollar i mikroskåp samt biokemi och sådana ämnen vilket är lägst ner på min intresselista när det kommer till läkarutbildningen.

Jag märker att era kurser skiljer sig rätt mycket till vad vi har haft här utomlands. Det känns lite mer utspritt hos er. Tycker du att det varit tydligt med vad man ska lära sig i varje kurs och har de flesta kurser givit dig något?

Vi har tex haft Anatomi,Kemi, Biologi,Embryologi, Histologi, Physiologi, Biokemi...
"reproduktion, GI-kanal , syra/bas, respiration, hematologi" känns nästan som "små-kurser" är det så?
Man har plockat lite från olika delar? Faller allt samman sedan?

För att vara helt ärlig så skiner KI starkt för mig pga prestige men framför allt att det är välkänt och dem har flest utbytesplatser.
Jag vill gärna komma till USA i framtiden och det känns ju som om jag har bäst chans där.
Dock så vet jag inte om den ökade chansen väger upp mot allt annat som egentligen inte lockar mig till KI.

Har ni bara 1 stor tenta i varje ämne vid terminens slut eller har ni duggor?
Hur "svårt" är egentligen plugget?
Forskning kan man ju göra såsom du nämner, det "klassiska med pipetten", vilket faller under preklinforskning. Man får nog säga att preklinforskningen är det hetaste för tillfället, det finns mycket oupptäckt mark. Varför inte forska om biomarkörer för depression eller andra sjukdomar? Neurologin är också ett fält som expanderar oerhört mycket - vi hade precis en föreläsning och mingel efter för att locka fler studenter till just forskning. Forskarna där höll till på neurologen och forskade båda två på jonkanaler, medan en doktorand hade forskat på sömnbrist. Man kunde "grotta ner sig" i MR-kameror m.m. om man gillade/har kunskap om den mer tekniska biten m.m. Forskning är ju dock mycket mer än jonkanaler och enzymer! Indelningen är preklin och klinisk forskning, där den kliniska ofta utförs i ditt kliniska arbete som kliniskt verksam läkare. Det kan vara att undersöka en patientgrupp, att testa en ny operationsmetod eller behandlingsmetod t.ex. Man kan också forska på en högre samhällsnivå med socialmedicin med hälsa och samhälle, epidemiologi, jämställdhetsfrågor i vården m.m. Allt går att forska på! Jag tror också att efter att man varit kliniskt verksam och är nyfiken och intresserad så blir det nog att man glider in på "kan man inte göra..." och så är man på forskningsbanan. Man kan även kombinera en klinisk tjänst med en forskartjänst, det ena behöver inte exkludera det andra.

Vi har som sagt folk från Gdansk i klassen, varav en jag känner mycket väl. Han säger att ni läser mer blockvis i Gdansk, läser ni anatomi så läser ni anatomi. På KI har vi integrerade kurser vilket verkligen främst präglar "den friska människan"-kurserna 2 och 3. Om man tar T2 som exempel så läser vi först blodkoagulation på en biokemisk nivå, sen läser vi om immunförsvaret och hur det hjälper till i hemostasen. Hur får vi blodet runt i kroppen? Vi läser då om cirkulation, hjärtats anatomi och kärlfördelningen i kroppen med resistanskärl m.m.. Vi binder in detta till respiration, syra och bas och får in blod-pH i det hela, där vi känner igen arcus aortae och bifurcatio carotis där det finns receptorer för att mäta tryck och pH. I och med blodet läser vi om högt blodtryck och höga blodfetter (metabola syndromet typ), tillsammans med diabetes sen och kommer osökt in på njuren. Vi går igenom njurens anatomi och kommer in på histologin där vi ser nefronet. Vad gör nefronet? Vi läser njurens fysiologi. Och så fortsätter det! :) Det är ytterst integrerat och genomtänkt, man får den där sammansatta kunskapen och i ett patientfall finns det många olika vinklar som man kan tänka på! Jag älskar det här lärosättet och personen jag nämnde ovan upplever att han får en bättre koll på kroppen som enhet och dess integrerade funktioner - för allting hänger ju ihop!

Angående tentorna används på termin 1 och 2 terminstentor, medan vi sen har mindre tentor då vi har mindre kurser (Den Friska Människan 1 24p, Den Friska Människan 2 30p, Den Friska Människan 3 16,5p). Under terminens gång har man små duggor eller muntor som gör att man ligger väl i fas och inte tappas efter, som det nog annars kan vara lätt att göra "eftersom tentan är ju om 3 månader..:" :flinar:

Har tyvärr dålig koll på USA, mer än att resultat på USMLE spelar störst roll så vet jag inte mer än så! Dock uppdelad i 3 delar varav många skriver del 1 (preklin) efter preklin som personen skrev ovan! :)
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Cykelnav

Lund eller KI ?

Inlägg av Cykelnav »

Att läsa integrerat är väl egentligen inte något som är särskilt kännetecknande för just KI utan snarare för alla svenska läkarutbildningar i stort sett? Tror dock Göteborg läser mer blockvis. På T1 märker man också av integrationen, vi har nyss gått igenom cellbiologi och ska nu in på mikrohistologi exempelvis, där man kan känna igen sig ifrån när man gick igenom celladhesion och cytoskelettet (+ mikrovilli). Anatomin man gick igenom översiktligt i början hade man nytta av när man skulle lyssna på hjärta och lungor på primärvårdsträning i Flempan (antar att det är därför det ligger där i början?). :ja: Hittills har upplägget varit bra. Inga klagomål alls ifrån min sida.

Jag tycker det är logiskt att man börjar med cellbiologi och biokemi som på KI, vilket ju är grunderna, och sedan bygger på det med fysiologi, anatomi, etc. I t.ex. Uppsala känns utbildningen mer fragmenterad då man hoppar runt mellan olika ämnen rätt så mycket, från resp/cirk till nervsystemet, till blandat, utan att ha gått igenom grunderna (som man verkar göra i T2?). Men det är nog mer personligt vad man föredrar.

Ett stort plus för KI:s lokaler dessutom. Finns alltid bra ställen att studera på. Finns pingisbord på kårhuset (känns dock mer som discorum) och bra med kylskåp, bestick och mikrovågsugnar. Datorsalarna i Utopia står i princip jämt tomma, vilket brukar förvåna mig. Väldigt trevligt att man kan komma åt hemmakatalogen hemifrån med FTP också.
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Då förstår jag lite mer hur det fungerar.
När du först beskrev alla kurser kändes det som om man hoppade från småämnen hit o dit och det verkade vara ostrukturerat men om du tkr att man lär sig bra och kopplar bra på det så är det väl förmodligen genomtänkt.

Ja som du säger så har man liksom anatomi - hela kroppens anatomi - och sen nästa grej typ biokemi = "allt som täcker biokemi" - next tex histologi - "hela kroppens histologi" osv.
Hos oss alltså.

Va bra med små duggor då jag oftast blir lite lat ifall det bara är sluttentor. Som du säger "det är ju flera månder till provet" gör en lite lat om man inte testas påvägen dit + man kan vara orolig att man inte hänger med.

Hur bra är föreläsarna och dem som lär ut? Är det väldigt varierande kvalite eller är lägstanivån väldigt hög?
Jag älskar en intressant föreläsning men har ju suttit på ett par där man kunde sparat tiden till annat :P

Finns det någon som helst hjälp eller tips man kan få för eventuell bostad nära utbildningslokalerna i stockholm?
Eller så finns det kanske bra "direkt trafik" (glömde det rätta ordet just nu) från något ställe utanför staden?

Helst vill man bo nära, eventuellt kan jag bo längre bort om det är så att man kan ta typ 1 buss utan att behöva göra 3 byten.

Hur ser schemat ut börjar man typ 8 tiden på dagarna eller har dem satt ett studentvänligt schema där man får lite sovmorgon oftast? :)
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Hur funkar det med gamla tentor och annat material ?
Vad jag hört så har tex studenterna i GBG ett nät där dem har allt från gamla tentor och summeringar av kurser och allt man kan tänka sig som tidigare års studenter satt ihop.
Man hjälper varandra fram helt enkelt.

KI har jag hört att det skall vara mer tävlingsinriktat och inte lika hjälpsamt.
Men det är väl den bilden folk har av Stockholm m.m. kanske ?

Uppskattar gärna ärliga svar.
Skulle vilja höra vad som är mindre bra med utbildningen.

Ingen som går GBG , Uppsala som kan berätta mer om dessa utbildningar?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Lund eller KI ?

Inlägg av Wolthura »

Cykelnav: Jag vet inte riktigt hur de andra lärosäterna läser, men jag tror att alla mer eller mindre läser ganska integrerat. Göteborg är också -vad jag har hört- det lärosätet som kör mest blockvis. Dock bara vad jag har läst på forum så ta det med en nypa salt!

Föreläsarna är över lag väldigt bra. Är det någonting man inte förstår så kan man grabba tag i dom efter föreläsningen under pausen, eller skicka mail. Majoriteten är väldigt välkomnande! Sist jag skickade mail vidarebefordrades det till en ögonprofessor som hade haft sin avhandling inom det området, snacka om bra hjälp man fick!

Man kan ställa sig hos SSSB 90 dagar innan kårmedlemskap tror jag, eller om det är antagning. Man kan få rum i korridor efter ca 100-250 dagar beroende på var (vissa mycket längre tid än så). 1ROK 600-1000+ dagar och 2ROK 1000+ dagar, återigen generellt sätt. Huge.se har lägre antal dagar som krävs för studentlägenheter i "Flempan" ;) Det är också smidigt att ta sig härifrån p.g.a. pendeltåg, annars är det nice att bo utmed tunnelbanelinjerna. Generellt sätt är kollektivtrafiken mycket bra i Stockholm, jag har liksom Göteborg som närmst att jämföra med och det är som natt och dag!

Vanligtvis börjar vi 830/9 och går oftast till ca 15, där det kan vara blandat föreläsningar, mikroskopering, seminarium eller liknande. Ytterst ytterst sällan "håltimmar". Som ovan skribent har nämnt är pluggmöjligheterna skitbra, vi har precis fått Hus 75 nyrenoverat (läkarstudenter + barnmorskeprogrammet) och plan 4 också.

Det finns gott om gamla tentor och annat material via dropboxar och annat! Det är också härifrån man får info från äldrekursare, eller som i T2 när vi hade tutorer som är äldrekursare så la dom upp allt möjligt smaskigt i vår facebookgrupp. Vi har ju även hus75.se som används ytterst flitigt av läkarstudenter på alla terminer.

KI är ej tävlingsinriktat. Alls skulle jag vilja säga. Vi har inga betyg så ingen tjänar på att stjälpa någon annan. Jag tror många som inte går på KI sitter och filosoferar om hur det -bör- vara på utbildningen just för det är högst antagningspoäng och ligger i huvudstaden, men jag har verkligen fått alla sådana farhågor krossade. Trivs jättebra!

Mindre bra är väl kanske om man inte är så intresserad av biokemi :D Dock, nice inför ev. forskning som sagt. Ibland har vi mindre bra seminariumledare, föreläsarna är oftast väldigt bra och få har varit av nivån "det är inte värt att gå". Känns ju löjligt att det inte finns så mycket att klaga på, T3 har inte känts lika "homogen" eller "integrerad" som de andra terminerna men det är väl någonting som kommer med småkurser liksom. Jag tror också att T3 är en termin som kräver mer självstudier än andra med tanke på att neuron är ganska komplex, så det kanske kan vara en anledning till varför man känner så också.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Cykelnav

Lund eller KI ?

Inlägg av Cykelnav »

Jag skulle rekommendera Flemingsberg, a.k.a. "Flempan". :cool: Det är billigare än Östermalm och kräver inte fruktansvärt mycket ködagar för att få en sjysst lya via huge.se. Riktigt bra matbutik kallad "Pulsen". Lite mer natur och fältharar än vad centrala Sthlm erbjuder, men då har jag aldrig känt att jag skulle få någon glädje av att bo innanför tullarna.

Från Flempan går det gratis pendelbussar till Solnas campus:
https://internwebben.ki.se/sv/pendelbussen

Kom ihåg, du får träna gratis på KI:s studentgym också: :flinar:
http://ki.se/utbildning/studentgymmet-zander


Wolthura, när är man ute på sjukhusen? Är det från och med slutet av termin 3 när patologin börjar (DSM1 och DSM2?)? Har förstått det som att hälften placeras i Solna, hälften i Huddinge i T3, medan i T4 är man på fyra olika sjukhus: SöS, Huddinge, Solna och Danderyd. Kan ju vara värt att nämna för Carl. Jag har hört att den kliniska undervisningen ska vara bra i Stockholm då man oftast går få personer per handledare, vilket man förmodligen lär uppskatta så man kan lära sig mer.
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Vart ligger studentgymmet. Är det bra på riktigt eller mest för "sakens skull" som många gratis gym man stött på genom åren ? :P

Finns det fler områden som har direktbussar? Som sagt, har inga problem att bo längre bort bara jag inte måste göra massa byten. Kan jag hoppa på 1 buss eller 1 tåg hela vägen till skolan så är det fint.
Vart har man alla studier innan det kliniska? Så jag kan kolla på kartan.

Därefter placeras man ut (kliniskt) på antingen Solna, Huddinge, Danderyd eller SöS alltså? Är det bara lottning där? Antar att det ena är mer eftertraktat än de andra (känner ej till stockholm).

Funderar om det är värt att investera i en bostadsrätt ifall man skall plugga och jobba AT som är minst 7 års utbildning... Om jag nu har möjlighet till det.
Vart skall man då försöka hitta en lägenhet för bästa läge? Eller är olika föreläsningar på olika platser i stan?

Verkar som ni båda är nöjda över utbildningen iaf.
Det återstår för mig att bestämma mig för en studentstad UU/LU eller storstad GU/Stockholm. :smart:

Biokemi ligger dock längst ner på min intresselista ... :tummener:
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Lund eller KI ?

Inlägg av Wolthura »

Flemmingsberg är underskattat! Det stämmer, DSM1 är första kursen som är förlagd på sjukhus. Man väljer sitt sjukhusval för termin 3-7, termin 8 är exjobbet, sen nytt val 9-11. Under termin 3 och 4 så kommer Danderyd att buntas ihop med KS, och SÖS med Huddinge, så man har patologikurserna på de stora sjukhusen istället för SÖS och Danderyd. SÖS är mest poppis, delvis också för att många föräldrar får förtur, dom bor innanför tullarna och väljer SÖS. DS och KS är också poppis, DS ska ha bra kirurgikurs och KS är nice för dom som forskar under tiden. Huddinge ska vara jättebra, men många väljer bort det p.g.a. det geografiska läget.

Bostadsrätt är absolut värt att investera i om man har möjlighet till det! Kommunikationerna är bra överallt egentligen så det är en smaksak med bostadsområdet. Du kan ju också välja efter din placering.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Lund eller KI ?

Inlägg av Hakke1 »

Carl: Studentgymmet ligger på KI campus Huddinge (se länk som Cykelnav lagt upp). Detta kommer dock antagligen att byggas om; vi snackar 2000 kvm och massa trevligheter... ;)

Angående sjukhusval: jag har svarat lite här (http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=127&t=4400) under pseudonymen Aldrekursare. Enjoy!

Tävlingsinriktning? Absolut inte, snarare tvärtom. De flesta klasser har dropboxar där de delar med sig av material. Äldrekursarna är duktiga på att bjuda på diverse sammanfattningar av både materiel och tentor. Den enda gången jag upplevt oskönhet var under anatomin T2-3, då ett par av mina kursare låste in sällsynta anatomimodeller i sina skåp för att vara säkra på att ha tillgång till de hela tiden.. Annars har vi som tur sluppit det mesta.

På kliniken har man en handledare/student på den avdelning man är på just den veckan (iaf DS), vilket är superbra! Skönt att slippa dela handledare med någon annan.

Wolthura: rättning angående ihopbuntningen. Slutet T3 (patologikursen) läser DS+KS patologi på Solna, HS+SÖS på Huddinge. T4 inleds sen med 6v mikro+farma på KI (sista gången man går som helklass innan projektarbetet :tummener: ) och sedan splittras man upp till sina primära sjukhus: DS läser kliniska körkortet på DS, SÖS på SÖS osv.
Skriv svar