Jämförelse av Karolinska institutet och Lunds universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Oskar
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2008, 16:53

Jämförelse av Karolinska institutet och Lunds universitet

Inlägg av Oskar »

Jag går snart ut andra året av gymnasiet och har börjat fundera på att söka läkarlinjen.

Är det stor skillnad mellan de utbildningsprogram som finns på olika orter? Jag är mest intresserad av KI och Lund. De tycks vara väldigt olika, med mycket PBL i Lund, men nästan inget sådant på KI. Någon som går/har gått på någon av skolorna?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Olika läkarprogram (Lund, KI)

Inlägg av Nils »

KI har lite av PBL, Lund har mer.

Karolinska har bäst möjligheter till utbyte utomlands och forskning (samt bäst internationellt rykte ifall man vill jobba utomlands efteråt).

Lund har näst bäst forskningsmöjligheter, vad jag har uppfattat.

Sedan tillkommer också de studiesociala bitarna. Lund (och Uppsala) har upphöjt studentlivet till kultur medan Stockholm (och Malmö) är en storstad som inte är präglad av studenter.
Oskar
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2008, 16:53

Re: Olika läkarprogram (Lund, KI)

Inlägg av Oskar »

Tack så mycket för det snabba svaret :D

Vet du vad en läkarstudent i Lund har för möjligheter till utbytesstudier? Känns som att 5 år på samma ställe skulle bli en smula enformigt.
lars
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 maj 2008, 12:07

Re: Olika läkarprogram (Lund, KI)

Inlägg av lars »

Man kan ju tillägga att ens kurs delas upp vid termin 4 och att hälften hamnar i Malmö. Kanske inte så exotiskt som utlandsstudier, men lite miljöombyte :glad:
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Antagen KI men vill egentligen till Lund

Inlägg av kama »

Jag ville egentligen till Lund, men kom in på KI. Jag hade prioriterat KI högst, men trodde aldrig att mina meritvärden skulle räcka! Jag har bott i Stockholm hela mitt liv och tycker att det vore jätteroligt att plugga i en riktig studentstad! Är det någon som har erfarenhet av byte av studieort på läkarlinjen? Är det dumt att byta från KI till Lund? Vad jag har förstått är båda universiteten bra, men förmodligen lär jag få gå en extratermin ifall jag vill "byta" till Lund! (byta = söka in och bli antagen till T1)

Jag har redan varit aktiv i det studentliv som finns i sthlm ett par år och tycker att nationslivet verkar väldigt trevligt. Det svåra är hur man ska göra sitt val genom att väga ett roligt studentliv samt ny stad mot ett välkänt universitet samt närhet till vänner och familj! Kanske har jag bara "hypat" upp nationslivet för mycket; någon som läst i Lund kanske har några synpunkter??

Är det någon som vet om det går att ta studieuppehåll ifrån KI för att pröva en termin i Lund om jag skulle komma in där till vt 2011. Eller blir det snällt att söka in pånytt till KI om jag mot förmodan inte skulle trivas i Skåne?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagen KI men vill egentligen till Lund

Inlägg av Nils »

Det bör gå att ta studieuppehåll efter termin 1 men risken är att du inte kan återuppta studierna med en gång ifall du skulle ändra dig (främst pga platsbrist).

Vad gäller själva nationslivet så tror jag att Uppsala är överlägset Lund; Lunds nationer är små i jämförelse med Uppsalas, som var och en sägs vara jämförbara med Lunds nation (den största nationen) i Lund. Studentlivet i Uppsala befinner sig också på pendlingsavstånd från Stockholm, så ifall det mest är nationsliv du vill åt så skulle jag rekommendera att du pluggar vid KI och besöker Uppsala för att få nationsupplevelser.
gast

KI vs. Lund

Inlägg av gast »

Hej, jag är nu antagen till lund och har en relativt bra reservplats på KI:s HP kvot. Mina funderingar är just nu kring vad man bör välja dvs. om man får valet. Jag är medveten om KI:s fina status etc. men var vill man egentligen plugga? Lund som är en kul, akademisk studentstad eller Stockholm där studentlivet är dött? Det är ju trots allt mer än fem år...värt att nämna är att jag är ifrån sthlm, så man kan inte räkna in "exalterad av att flytta till storstan" i argumentet..haahha

Kan man t.ex göra ett byte om ett år från Lund till Sthlm, funkar det med kurser osv? Vet att man måste söka om helt.

Vill bara ha lite tankar och funderingar kring KI vs. Lund helt enkelt!
tummelisa
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 dec 2011, 13:28

Re: KI vs. Lund

Inlägg av tummelisa »

Hej!
Jag står inför nästan samma val som du, är antagen till linköping, bra reservplats till ki och bor i stockholm...jag ringde och pratade med studievägledaren på ki (isabel-nångonting...) och hon var väldigt trevlig och hade bra svar på många frågor. Så jag rekommenderar starkt att ringa till henne. Hon berättade också hur det fungerar med "byten". Man kan inte byta rakt av, utan om man gått några terminer på annat lärosäte, ansöker man som alla andra som söker in till termin 1. Om man sedan blir antagen, så får man ansöka om tillgodoräknanden, d.v.s. man kan får hoppa över de terminer som man gått. Hon sa att det kan skilja sig lite mellan olika lärosäten vilka kurser man läser när, men generellt sett får man gå tillbaka en termin när man byter TILL ki. Så om man gått tre terminer på ex. lund eller linköping, och man ansöker och kommer in på ki och ansöker om tillgodoräknanden, så får man börja på termin 2 på ki.
tummelisa
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 dec 2011, 13:28

Re: KI vs. Lund

Inlägg av tummelisa »

PS. Jag går själv och läser en kurs just nu på ki, och det stämmer inte att studentlivet är dött. Den stora skillnaden med en studentstad är ju att man inte (iaf oftast inte) bor på korridor eller studentlägenhet i stockholm och då har man inte studenter inpå knuten, som man har i studentstäder. Detta gör att man själv måste söka sig till studentlivet, eftersom det inte finns i ens egna trapphus.

Så om du frågar mig, så är de som säger att studentlivet är dött i stockholm bara lata! :P
Skriv svar