Jämförelse av Karolinska institutet och Lunds universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
brrr

Lund eller KI ?

Inlägg av brrr »

Jodå det är föreläsningar och PBL. Alltså om jag ska förtydliga det:

Du har föreläsningar där 120 elever sitter i en sal och lyssnar på en föreläsare tala om något.
Sedan har du också två PBL-pass i veckan där du sitter i en grupp på 7-8 pers och går igenom ett fall.

Vinner man något på att vara bäst? Nej. Du får tutorns uppmärksamhet som bäst. Men i slutändan kan man bara få godkänt eller icke godkänt i läkarprogrammet. Detta med att vara tävlingsinriktad är helt enkelt för att man vill vara bäst.

Jag går i T2 i Lund. Är inte helt nöjd med Lund men visste i förhand att det skulle vara så. Valde Lund för det innebar att jag inte skulle behöva flytta och ta skuld, inte för dess "prestige". Sen om du anser människorna i din klass är socialt inkompetenta beror på hur du ser på folk och hur väl du kommer överens med dom, men jag anser inte att dom är socialt inkompetenta. De allra flesta går ut och festar och har ett liv utanför skolan (har fått det intrycket i alla fall).

Men detta här är bara min åsikt, som beror mest på att jag inte gillar PBL och pluggar gärna själv. Detta jag nämner nu är de sämre sidorna med Lund, det finns massor med bra saker med Lund (vilket du säkerligen hört/läst tidigare). Tycker bara att det är viktigt att få flera perspektiv på saken innan man tar ett sådant beslut.

Sen bör du ha i åtanke att alla läkarprogram i Sverige, vare sig det är Lund, KI, Umeå eller Örebro, är av hög kvalite.
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Vad har ni för kurser i första året? Har faktiskt försök leta efter detta på universitets hemsida men det finns typ ej.

Okej och då är det PBL i en specifik kurs eller handlar PBL varje gång om att lösa ett problem med en patient typ eller är det kopplat till något speciellt ämne?

Ursäkta alla småfrågor men är nyfiken.
Har du funderingar på att byta lärosäte eller är det bara småsaker som stör dig?
Har förstått att man antingen älskar eller hatar PBL.
brrr

Lund eller KI ?

Inlägg av brrr »

PBL är inte en kurs, utan det är en del av kursen, precis som föreläsningar är. Skillnaden är att PBL är obligatoriskt och de flesta föreläsningar är inte det. Ibland kan det vara ett "patientfall" ibland inte. Det beror på vad pbl-tillfället kommer att handla om.

Har funderat på att byta lärosäte, men som sagt, jag valde Lund för att inte ta lån och ha skuld. Plus om hade bytt så hade jag förmodligen varit tvungen att gåtom eftersom Lunds läkarprogram är utformat på ett annorlunda sätt än andra läkarprogram. Vad jag vet, så går andra läkarprogram (vet inte om alla kör på detta sätt) först igenom "den friska kroppen" där man går igenom de olika delarna av en frisk kropp, sedan går man in på sjukdomar osv. I Lund är det lite luddigt. Först har man en grundkurs där man läser allt från knäet till genetik till etik. Sedan i T2 så har man nervsystemet. I T3 är det något med blod, andning och mer. Du kan gå igenom varje termin i denna länken: http://www.med.lu.se/laekarutbildning . Vad jag har hört, från andra som bytt till Lund, att det är mycket tydligare i andra lärosäten, kan nog hålla med dom, men det är en smaksak egentligen.

Och ja, du har rätt i att man antingen älskar eller hatar PBL, men det tror jag beror på hur mycket givande man finner PBL och hur mycket nytta man känner man får utav det. Jag insåg rätt snabbt att PBL inte var så givande för mig, men det är eftersom jag kan sätta upp plan för mig själv och plugga och känner inte för att, i slutet av veckan, sitta och lyssna på hur andra elever går in för detaljerat i något ämne medan man själv lärt sig tillräckligt djupt (samma nivå som svaren på gamla tentafrågor).

Kolla igenom utformningen av läkarprogrammet i Lund och jämför med andra lärosäten. Även om saker som studentlivet, utbytesmöjligheter och annat liknande kan verka väldigt viktigt, men när du väl sätter igång kommer det viktigaste vara själva utbildningen och dess innehåll, så ta inte det för givet.
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Tack för dina svar! Uppskattas verkligen! Lycka till med studierna!
Gäst

Lund eller KI ?

Inlägg av Gäst »

Enkelt val! KI

Möjligheterna här är oändliga jämfört med andra lärosäten.
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Hur menar du då? Antar att du själv går på skolan?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Lund eller KI ?

Inlägg av Wolthura »

Hej Carl!

Vart vill du arbeta och vill du forska sen?
Att välja lärosäte är svårt men man kan väl krasst sätt dra ner det till två kategorier: forskning och geografiskt läge. KI har bättre forskningsmöjligheter än andra svenska medicinska universitet vilket gör att det blir lättare att gå vidare på den banan om du vill det om du väljer KI. Vill du inte göra det är jag övertygad om att alla läkarprogram ger en likvärdig klinisk utbildning, vilket leder oss in på det geografiska läget istället. Vart vill du arbeta sen? Eftersom du kommer att skapa kontakter i vid universitetet kan detta vara värt en tanke. Är det omöjligt att flytta till stad x när du utbildat dig i stad y? Nej, men självfallet underlättar kontakter dig att faktiskt få arbetet du söker eftersom vissa rekryterar internt. Vill du arbeta i Stockholm senare efter utbildningen rekommenderar jag dig verkligen att välja KI. Angående utbyte finns det mycket goda chanser att åka på utbyte via erasmus eller liknande både kliniskt eller prekliniskt. Det finns också möjlighet att göra det under sommaren. http://ki.se/utbildning/om-utbytesstudier

Studiesätt
Angående PBL har KI börjat tillämpa 'typ' det mer och mer på de prekliniska terminerna. Man har sett att grupparbeten, muntor/duggor i grupp, patientfall m.m. har varit någonting som studenterna verkligen har uppskattat väldigt mycket och därför modifierat utbildningstypen något på senare år. Under de första två terminerna har vi ganska många seminarium vilka görs i grupper om 8 eller 16 personer, beroende på ämne. Dessa leds av ytterst kompetenta lärare som i 9 fall av 10 har läkarexamen i grunden, och arbetar antingen kliniskt, enbart med forskning, eller både och. Vi har haft allt ifrån läkartidningens chefsredaktör till Carl Johan Sundberg (professor i molekylär och tillämpad arbetsfysiologi, ordförande YFA, författare till "Hälsa på recept", FYSS m.m.). Jag har uppfattningen att det är alldeles lagom med grupparbeten men har dock själv inte preferensen att göra allting i grupp, det är skönt med lite variation. T3 är uppdelad i nacken och huvudets anatomi, kroppen som enhet/topografi, neurologi och sen patologi på blocket "den sjuka människan" jämfört med samtliga föregående ämnen som tillhör "den friska människan".

Vad pluggar vi på KI?
Det som skiljer KI utbildningsmässigt från andra lärosäten är att det är ganska starkt fokus på biokemin under första terminen, det gör också det enklare för studenterna att tidigt ägna sig åt preklinisk forskning och det finns olika kurser som man kan välja till för att få hålla på med detta utöver läkarprogrammets kurser. Däremot så är det p.g.a. T1 som många får svårt att tillgodoräkna sig biokemin lätt, vi har studenter från Gdansk som gått längre än dig och som fick börja om från början (dom har sen kunnat tillgodoräkna sig vissa moment m.m., vissa har valt att inte göra det p.g.a. CSN).
Under T1 läser vi också embryologi, cellbiologi, reproduktion, GI-kanal och det är helt klart biokemi som det är största fokus på. Under T2 läste vi syra/bas, respiration, hematologi (mest histologiskt, hemostas m.m.), motorik, endokrinologi m.m.

Du kan läsa mer på länken, säg till dom det är någonting du inte kommer åt! http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3850021

Socialt liv och Stockholm som stad
Stockholm är inte en primär studentstad. Jag tycker att det är asnice, men det är jag. Sammanhållningen i vår klass är förhållandevis bra, men så klart spelar storleken en roll (det kommer dock bli annorlunda på sjukhusplaceringarna på de kliniska terminerna). Det är svårt att få boende, ja, Sveriges huvudstad med allt som tillkommer osv. Du säger att du inte gillar hjärndött supande, för dom som vill finns det sånt här också. Man kan gå på KTHs och SUs fester t.ex.. För dom som inte gillar det hänger jag och mina vänner på MF ibland, men oftast går vi ut i stan eftersom utbudet är så himla stort! Och det behöver inte vara dyrt :)
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Hakke123

Lund eller KI ?

Inlägg av Hakke123 »

Håller med Wolthura i allt hon säger. Seminarier = det du referat till som classes (typ).
En annan fördel med KI är att det sjukhus man blir placerad på under klinisk termin (d.v.s. ungefär från halva T4) ligger i Stockholmsområdet och relativt centralt! Detta kan vara bra att ha i åtanke om du har familj t.ex., då du även får förtur att välja sjukhus.

På KI är det mycket föreläsningar - tillsammans med Göteborg är det nog det läkarprogram som leder denna kategori. Dock gick jag preklin för 3 år sedan, och mycket kan ha ändrats sen dess.

Angående USA-utbyten; vi har flera utbyten där. UCLA, Einstein College (New York), Feinberg School of Medicine (Northwestern, Chicago), Baylor (Houston), University of Iowa och University of Minnesota. Dessa görs den sista terminen då de amerikanska programmen har höga krav på en som utbytesstudent. Det finns såklart massa utbyten i andra länder också, men då du efterfrågat just USA presenterar jag de för dig :glad: Vill du senare jobba i USA är det USMLE som bestämmer (speciellt step 1). Läs Nils utmärkta guide på
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=2929
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Tack för det utförliga svaret Wolthura!

I nuläget är inte forskning något jag direkt drömt om. Helt ärligt vet jag inte direkt vad det innebär.
Tänker jag forskning tänker jag folk i en labsal som pippeterar saker och kollar i mikroskåp samt biokemi och sådana ämnen vilket är lägst ner på min intresselista när det kommer till läkarutbildningen.

Jag märker att era kurser skiljer sig rätt mycket till vad vi har haft här utomlands. Det känns lite mer utspritt hos er. Tycker du att det varit tydligt med vad man ska lära sig i varje kurs och har de flesta kurser givit dig något?

Vi har tex haft Anatomi,Kemi, Biologi,Embryologi, Histologi, Physiologi, Biokemi...
"reproduktion, GI-kanal , syra/bas, respiration, hematologi" känns nästan som "små-kurser" är det så?
Man har plockat lite från olika delar? Faller allt samman sedan?

För att vara helt ärlig så skiner KI starkt för mig pga prestige men framför allt att det är välkänt och dem har flest utbytesplatser.
Jag vill gärna komma till USA i framtiden och det känns ju som om jag har bäst chans där.
Dock så vet jag inte om den ökade chansen väger upp mot allt annat som egentligen inte lockar mig till KI.

Har ni bara 1 stor tenta i varje ämne vid terminens slut eller har ni duggor?
Hur "svårt" är egentligen plugget?

Jag har verkligen så svårt att bestämma mig.
Jag har familj precis utanför Göteborg så ett naturligt val vore väl det.
Samtidigt så känner jag att jag bott hela livet i Göteborg och gärna hade sett en annan stad.
Dessvärre så har jag aldrig känt mig direkt hemma i Stockholm eller bland stockholmare, aningen opersonligt och kallt :P (no offence!)

Kan det vara så att mitt resultat på USMLE är långt mkt viktigare än utbyte och rykte från mitt universitet?
Sen så vill jag inte fastna för mycket i USA drömmen heller. Kan ju vara så att jag stannar kvar hemma.
Jag vill ju må bra och ha roligt under de 6 åren också inte bara se vad för fördelar skolan kan ge mig "efter" jag är klar...

Lite rörigt svar kanske... Alla tankar och tips tas gärna emot.
Någon som pluggar på ett annat lärosäte som vill berätta om utbildningen?
Just nu känns helt enkelt Lund, Uppsala och KI som de främsta alternativen för mig.
Umeå och Örebro åker bort. Linköping och GBG känns "okej". :party:
Carl

Lund eller KI ?

Inlägg av Carl »

Vet ej om det är relevant + att jag säkert kommer ändra mig fram o tillbaka under utbildningens gång men de specialiteter som intresserar mig lite extra i nuläget är ortopedi, kirurgi, cardiologi, derma.
Kanske ngt lärosäte som har lite extra kirurgi eller ngt vad vet jag :)
Skriv svar