Jämförelse av Karolinska institutet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
reggis
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2011, 13:38

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av reggis »

Jag har studerat på både KI och UU, bott i både Uppsala och Stockholm samt pendlat från/till de båda städerna. Bor för tillfället i Västerort och pendlar till UU. :perplex: Har väl rätt så bra koll på de båda utbildningarna (iaf termin 1-4) och hur det funkar att byta, så det är bara att skicka ett pm eller maila mig ifall ni undrar nåt. :glad:
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Finapa »

Jlll skrev:NEJ!! men alla KI-studenter verkar ju bara klaga på hur jobbigt det är, och jag har ingen lust att gå in i väggen direkt.
NEWSFLASH:

Läkare ÄR "jobbigt." Var beredd på det oavsett vart du studerar.
STS

KI vs Uppsala?

Inlägg av STS »

Hej alla läkarstudenter!

Undrar lite över vilket universitet som passar bäst för en blivande student som måste jobba parallelt med studierna (de första fyra terminerna alltså, åtminstond) .. KI vs Uppsala?

Hur mycket obligatoriskt är det?
Läggs föreläsningarna / ppt upp på kurshemsidorna?
Hur ofta är det ppl i uppsala?
Var går de trevligaste kursarna :-) ?
Hur många tentor är det?

tacktack för mig!
Gast

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av Gast »

Goddag!

Jag pluggar just nu T1 på KI men kommer till våren byta till UU av olika anledningar så jag kan egentligen bara uttala mig om vad jag tror om KI och Stockholm.

Det beror såklart på var man bor i Sthlm och läget (kollektivtrafik m.m.) men generellt kan ju sägas att det tar en himla tid att förflytta sig fram och tillbaka, speciellt under vintern när SL strular. KI ligger faktiskt ganska off (jämfört med KTH, Handels och SU iaf) då det inte går t-bana dit, och man måste oftast göra flera byten med bussar och t-bana, men det beror ju återigen såklart på varifrån man utgår. Många i klassen har pendlingstider till skolan på 50 min och uppåt (enkel resa). Varje gång man sätter sig på en cykel i Sthlm känns det som att man riskerar livet så det är inget hållbart alternativ.

Med det sagt tror jag att det är lättare att kombinera studier och arbete i Uppsala rent logistiskt, förutsatt att man har ett acceptabelt jobb alltså :) Undantaget är väl om man har tillgång till bil, då spelar det kanske mindre roll.

Det finns ett par personer i klassen som kombinerar sina studier med heltidsjobb, men dessa krigare har nog väldigt fullt upp, och det krävs nog att man verkligen kan optimera sin tid och plugga effektivt när man väl har möjlighet.

1) Det är inte så överdrivet många obligatoriska moment varje vecka, i snitt två per vecka kanske, med praktik inräknat.

2) Svar ja, lärarna på KI ska ha en eloge för sin excellenta framförhållning och planering. Läraren som är ansvarig för större delen av DFM1 (första stora terminskursen) håller oss ständigt uppdaterade om vad som gäller kommande dagar, via KI-mailboxarna. I princip alla föreläsningar läggs upp på kurswebben Ping Pong. Vissa föreläsare använder sig dock av mer traditionella undervisningsformer, t.ex. genom OH och löpande anteckningar så att det blir ett mer behagligt tempo, och då är det bra att vara på plats då inga filer läggs upp i Ping Pong. Klassen har dock på eget initiativ en drop-box, där ljudinspelningar av föreläsningar läggs upp som man kan ta del av.

Seminarierna är kanske inte så bra att skippa heller. Totalt ges 12 st den här terminen tror jag.

3) Ingen aning, mer än KI i alla fall (antar att du menar PBL?) :)

4) Svår fråga, det beror på vad man menar. Många väljer KI för deras forskning och lärarkvalitet (de är ofta forskare och ledande inom sitt resp. område) och det kan ju få följden att man inte bryr sig om det finns studentliv eller ej. Inte för att man inte är seriös och engagerad på UU, men jag tror andelen glada/galna festprissar är högre där :) Människorna som går på KI är helt klart trevliga och ödjmuka, men ibland kan en viss plugghets anas.

5) På KI har man terminstentor i alla fall de två första terminerna, är osäker på T3 och T4. Uppsala har vad jag förstår en tenta för varje kurs, och man läser ett antal kurser varje termin.

Hoppas att detta var till någon hjälp!
Hakke1

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av Hakke1 »

Gast skrev:Goddag!

Jag pluggar just nu T1 på KI men kommer till våren byta till UU av olika anledningar så jag kan egentligen bara uttala mig om vad jag tror om KI och Stockholm.

Det beror såklart på var man bor i Sthlm och läget (kollektivtrafik m.m.) men generellt kan ju sägas att det tar en himla tid att förflytta sig fram och tillbaka, speciellt under vintern när SL strular. KI ligger faktiskt ganska off (jämfört med KTH, Handels och SU iaf) då det inte går t-bana dit, och man måste oftast göra flera byten med bussar och t-bana, men det beror ju återigen såklart på varifrån man utgår. Många i klassen har pendlingstider till skolan på 50 min och uppåt (enkel resa). Varje gång man sätter sig på en cykel i Sthlm känns det som att man riskerar livet så det är inget hållbart alternativ.

Med det sagt tror jag att det är lättare att kombinera studier och arbete i Uppsala rent logistiskt, förutsatt att man har ett acceptabelt jobb alltså :) Undantaget är väl om man har tillgång till bil, då spelar det kanske mindre roll.

Det finns ett par personer i klassen som kombinerar sina studier med heltidsjobb, men dessa krigare har nog väldigt fullt upp, och det krävs nog att man verkligen kan optimera sin tid och plugga effektivt när man väl har möjlighet.

1) Det är inte så överdrivet många obligatoriska moment varje vecka, i snitt två per vecka kanske, med praktik inräknat.

2) Svar ja, lärarna på KI ska ha en eloge för sin excellenta framförhållning och planering. Läraren som är ansvarig för större delen av DFM1 (första stora terminskursen) håller oss ständigt uppdaterade om vad som gäller kommande dagar, via KI-mailboxarna. I princip alla föreläsningar läggs upp på kurswebben Ping Pong. Vissa föreläsare använder sig dock av mer traditionella undervisningsformer, t.ex. genom OH och löpande anteckningar så att det blir ett mer behagligt tempo, och då är det bra att vara på plats då inga filer läggs upp i Ping Pong. Klassen har dock på eget initiativ en drop-box, där ljudinspelningar av föreläsningar läggs upp som man kan ta del av.

Seminarierna är kanske inte så bra att skippa heller. Totalt ges 12 st den här terminen tror jag.

3) Ingen aning, mer än KI i alla fall (antar att du menar PBL?) :)

4) Svår fråga, det beror på vad man menar. Många väljer KI för deras forskning och lärarkvalitet (de är ofta forskare och ledande inom sitt resp. område) och det kan ju få följden att man inte bryr sig om det finns studentliv eller ej. Inte för att man inte är seriös och engagerad på UU, men jag tror andelen glada/galna festprissar är högre där :) Människorna som går på KI är helt klart trevliga och ödjmuka, men ibland kan en viss plugghets anas.

5) På KI har man terminstentor i alla fall de två första terminerna, är osäker på T3 och T4. Uppsala har vad jag förstår en tenta för varje kurs, och man läser ett antal kurser varje termin.

Hoppas att detta var till någon hjälp!
Hej TS! Kan bara hålla med om allt det min nuvarande kursare ovanför har skrivit.
SL har redan nu börjat strula, utan att det har varit särskilt mycket strul vad gäller väder. Jag har en pendlingstid på 5 min till skolan, men med tanke på hur sen buss 70 jämt och ständigt är så slutar det ändå med att det tar ungefär 15-20 min...

Vad jag har förstått det som har vi på KI den absolut hårdaste starten - det vill säga vårt första "tema" Den Friska Människan 1. Grymt mycket grunder som går igenom, och om man inte sätter igång och pluggar in det direkt (som inte jag gjorde) så hamnar man efter direkt. Tempot är högt tycker jag! Däremot skall lärarna ha en eloge - de flesta är riktigt pedagogiska, och de gör sitt bästa för att underlätta vårt lärande :)

Ang. mina kursare kan jag säga att många är helt underbara, medans andra kanske är lite konstiga och off - som i vilken annan klass som helst vill säga. Sen att vi har en jäkla massa brainiacs i klassen förefaller väl snarare naturligt - vi har en del bildminnen, ljudminnen och sov(!)minnen så att säga, medans andra bara har grymt bra disciplin och kan plugga oavbrutet. Själv hinner jag träna 4-5 dagar i veckan, umgås med kursare och ändå hinna med plugget hyfsat (även fast jag knappt klarade av förra duggan, haha). Om du skall hinna med att både jobba och plugga samtidigt lär du helt enkelt få offra mycket annat, kort sagt - DFM1 är inte en lek ;) Hoppas att det hjälper!
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av MedStud »

Kan tillägga att det under termin 3 och 4 på KI blir mer obligatoriskt och fler föreläsningar i pappersform (som inte läggs upp på internet. Ofta är det ett måste att be nån ta extra kopior åt en) och då man placeras på sjukhus kan du flyttas en bra bit längre från jobbet/hemmet. (Eller närmare) Inte helt lätt att kombinera med heltidsjobb med andra ord.

Lång pendlingstid är inte bara negativt heller. Jag får allt plugg gjort på tunnelbanan och bussen.
Gäst

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Super TACK för utförliga svar!

Vet ni från Uppsala och KI huruvida man kan förlora sin plats om man inte deltar på de obligatoriska momenten under T1. (Tror jag kommer kunna styra mina dagar mer under T2-T3)

Om någon från Uppsala läst denna tråd får ni jätte gärna svara på hur det ser ut i Uppsala under T1. Kommer kunna vara ledig en dag i veckan, kanske flexa några timmar tidigt på fm eller kväll någon dag också..

Än en gång! Super tack alla snälla läkarstudenter som ger sin tid för att hjälpa mig med mina funderingar i val av lärosäte!
Gäst

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Jag har inte pluggat där men gissar att det blir att göra om de obligatoriska momenten under följande termin, alternativt vid något uppsamlingstillfälle.
Tojoh
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2011, 16:57

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av Tojoh »

Hej, jag pluggar T1 nu i Uppsala.
Vi har väl i genomsnitt 2-3 obligatoriska moment/vecka skulle jag säga men det kan variera såklart.

Dom flesta ppts hamnar på studentportalen men dom spelas inte in om det är det du nu syftar på.

Angående PBL brukar vi ha fallstart/fallavslut 1 gång i veckan, vilket räknas som ett obligatoriskt moment men som kan tas igen genom PM om man nu missar det. Skulle man råka missa en labb brukar man också lätt kunna smita in i nån annan grupp som har labben en annan tid.

Nästan varje onsdagseftermiddag har vi professionell utveckling (PU) som är obligatorisk, lite mindre än varannan vecka är verksamhetsförlagd utbildning på VC, annars brukar det vara olika föreläsningar/övningar som är obligatoriska.

Sen har vi på T1 3 tentor och efter det ligger det väl på 2/termin på hela preklin för att sedan övergå till terminstentor på klin.

Slutligen går såklart dom trevligaste kursarna här :)
STS

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av STS »

Tojoh skrev:Hej, jag pluggar T1 nu i Uppsala.
Vi har väl i genomsnitt 2-3 obligatoriska moment/vecka skulle jag säga men det kan variera såklart.

Dom flesta ppts hamnar på studentportalen men dom spelas inte in om det är det du nu syftar på.

Angående PBL brukar vi ha fallstart/fallavslut 1 gång i veckan, vilket räknas som ett obligatoriskt moment men som kan tas igen genom PM om man nu missar det. Skulle man råka missa en labb brukar man också lätt kunna smita in i nån annan grupp som har labben en annan tid.

Nästan varje onsdagseftermiddag har vi professionell utveckling (PU) som är obligatorisk, lite mindre än varannan vecka är verksamhetsförlagd utbildning på VC, annars brukar det vara olika föreläsningar/övningar som är obligatoriska.

Sen har vi på T1 3 tentor och efter det ligger det väl på 2/termin på hela preklin för att sedan övergå till terminstentor på klin.

Slutligen går såklart dom trevligaste kursarna här :)
Tack så mycket för bra svar!
Vet du/ngn om det är kört att börja T2 om man har missat några obligatoriska moment? Hur många poäng måste man ta, för att bli uppflyttad? Kan man bli utsparkad helt?
Hur är det med ex-tentor, läggs de ut för tentaplugg på kurshemsidorna? Brukar de vara bra att plugga på, brukar frågorna likna/återupprepa sig?

Mycket frågor, jag vet...
Skriv svar