Jämförelse av Karolinska institutet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Tojoh
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2011, 16:57

Re: KI vs Uppsala?

Inlägg av Tojoh »

Jag tror man kan ta igen de obligatoriska momenten nästa termin om man råkar missa dom, angående poänggränsen vet jag inte riktigt men jag tror riktlinjerna är inte mer än 1 tenta släpande/termin, tror faktiskt inte man kan bli utsparkad helt, osäker på om någon överhuvudtaget blivit det. Vi har en gräns på max 5 omtentor, men det är väl nog ingen som kuggar 5 gånger i rad, gör man det får man typ söka dispens för en extra omtenta.

Det finns alltid en hel bunt med gamla tentor att plugga på som läggs upp på studentportalen och frågorna brukar ofta upprepa sig, har man gått igenom alla gamla tentor känner man ofta igen 2-3 frågor på själva tentan sen.
anonMD

Ännu en KI vs. UU fråga

Inlägg av anonMD »

Hej!

Ska söka läkarprogrammet till hösten och har 2.0 från HP så jag kommer in på både KI och UU.

Jag bor för närvarande i Uppsala (trivs bra) men jag är intresserad av forskning och jag har hört att KI är vassare på det området.

Min fråga är alltså om det är värt att flytta till Stockholm för att läsa på KI?

(Det står på Uppsalas hemsida att det finns möjlighet till forskning på sommrarna och vid sidan om studierna. Har någon erfarenhet av detta? Hur var det?)

tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: ännu en KI vs. UU fråga

Inlägg av Nils »

En sak som du bör granska är vilka områden som lärosätena är mer framstående inom och hur väl de motsvarar de områden som du själv är intresserad av. Inget lärosäte är bäst på allt.

Om du bara är allmänt intresserad av medicinsk forskning, utan någon specifik inriktning i åtanke, har Karolinska Institutet förmodligen mer att erbjuda dig vad gäller bredd, stipendiemöjligheter, internationella kontakter och så vidare (men Uppsala Universitet är inte heller fy skam på dessa områden).
Gäst

PhD Uppsala vs KI

Inlägg av Gäst »

Hej
Har jag uppfattat det rätt att KI erbjuder mer pengar till den som går MD/PhD programmet jämfört med Uppsala?
https://internwebben.ki.se/sv/utbetalning-av-cstp-medel
http://www.medfarm.uu.se/anstalld/aktue ... tId=310461
lite osäker över hur det skiljer sig exakt. Någon som kan förtydliga de specifika löneskillnaderna?
Gäst

PhD Uppsala vs KI

Inlägg av Gäst »

ps. Clinical Scientist Training Programme (CSTP) är det tidigare MD/OD-PhD programmet
mimmi

PhD Uppsala vs KI

Inlägg av mimmi »

Det undrar jag också, skulle kanske Nils veta? Han studerar väl på KI?
visitor

PhD Uppsala vs KI

Inlägg av visitor »

Nej det stämmer inte. Anslag är något som forskarlag på institutioner söker och blir tilldelade så de kan bedriva sin forskning. Ett ramanslag är en viss summa som ska täcka ett visst antal saker bland annat tiden de behöver lägga på att utbilda dig, del av din lön, hyra av kontor till dig, mm.

Stipendium är något du som individ själv får och ska hjälpa din egen ekonomi så du kan fokusera och bedriva seriösa studier eller forskning. Går att söka själv eller delas ut till studenter som visar potential.

Exempel. Jag gick KI:s sommarforskarskola för ett par år sedan. Institutionen jag var på fick ett anslag på X antal kr för att delvis täcka upp den extra tid de behövde lägga på mig. Själv fick jag ett stipendium på X antal kr som kompensation och kunde spara CSN-veckor.

Doktorandstudenter tjänar i allmänhet inte mycket. För heltid fick de människor jag jobbade med mellan 16-18 tusen i månaden.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

PhD Uppsala vs KI

Inlägg av Nils »

Jag vet tyvärr inte hur MD/PhD-programmen skiljer sig mellan KI och UU.
Gäst

KI/Uppsala (+/-)

Inlägg av Gäst »

Står inför ett val. Jag är medveten om de uppenbara skillnaderna. Jag skulle vilja veta vad KI- och Uppsalastudenter är nöjda och missnöjda med på sina lärosäten. Håll er till den ort ni faktiskt studerar/studerat på.

Tack.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Jämförelse av Karolinska institutet och Uppsala universitet

Inlägg av Nils »

Trådar sammanfogade.
/ Moderator
Skriv svar