Jämförelse av Karolinska institutet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Karin

Re: Läkare vid Karolinska eller Uppsala?

Inlägg av Karin »

Om ni gillar att festa och aktivt studentliv välj Uppsala!

Men Karolinska har mer resurser och därför mindre seminariegrupper, mer gratisgrejer osv. allt känns mycket mer lyxigare där än Uppsala universitet.

Stockholm har mer nattliv än uppsala (uppsala har massor med studentfester), men är stor stad... i Uppsala kan man cykla överallt på tio minuter.
Gäst

Re: Läkare vid Karolinska eller Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Någon som har koll på vilken utbildning som har mest skrivuppgifter som rapporter, PM, uppsatser och så vidare. Jag älskar nämligen salstentor i jämförelse så slipper gärna så mycket obligatoriskt skrivande som möjligt. Speciellt i strikt vetenskapligt format.
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Läkare vid Karolinska eller Uppsala?

Inlägg av Bjorkman »

Gäst skrev:Någon som har koll på vilken utbildning som har mest skrivuppgifter som rapporter, PM, uppsatser och så vidare. Jag älskar nämligen salstentor i jämförelse så slipper gärna så mycket obligatoriskt skrivande som möjligt. Speciellt i strikt vetenskapligt format.
Kan inte påstå att det är tokmycket på KI.. Lite labb-rapporter under termin ett (tre har jag för mig), någon eller några små artiklar att skriva, med rätt referenser (absolut inga jättestora projekt) samt ett par projektarbeten i slutet av första terminen. Har för mig att det mer handlade om att läsa igenom ett gäng artilklar med fokus på det man lärt sig (tror det var "levern", "metabola syndromet" och möjligen ett tredje projekt) och redovisa muntligt och på white-board.
I övrigt är det tentor med lite seminarium då och då. Arbetet utanför tentor och seminarium är absolut inget du dör av.... :party: :blinkar:
Noori
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 aug 2011, 20:41

Karolinska eller Uppsala?

Inlägg av Noori »

Hej,

Jag har pluggar 2 terminer på UU men fick idag reda på att jag kom in på KI. Jag bor i Bromma och det tar mig cirka 2-2,5 timmar att komma fram kill UU. Bostad har jag inte kunnat hitta, och kommer tyvärr inte kunna fixa det..

Till KI har jag 30min.

Jag kan verkligen inte bestämma mig för vad jag ska välja. Jag gillar UU:s upplägg med fall och tentor. Däremot har jag hört att KI ska vara mycket jobbigare..

Om ni var i min situation vad skulle ni valt? Någon som har lite tips som kan underlätta mitt val?
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Finapa »

Ja, boende är ju ibland problematiskt. Jag åkte ned till Lund från Stockholm men då det strula sig med boende för mig också (jag kunde inte hitta något) så hade jag tur att KI ringde och erbjöd en plats precis efter uppropet. Men man får väga helt enkelt. Visst, jag hade föredragit att plugga i Lund men jag föredrar ännu mer att ha tak över huvudet. Orkar du ev. läsa en extra termin i Stockholm så välj KI. Annars om du tycker att din transportsituation är jobbig och om du mår bra rent ekonomiskt så bör du ju kunna hitta boende i Uppsala, möjligen om du anstränger dig lite. I studentstäder är det i regel svårt att hitta bostad men ibland kan man ha tur - om man inte redan har framförhållning!
Gäst

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Gäst »

Om du slipper gå om 1 termin skulle jag byta direkt utan att tveka.
Jllll

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Jllll »

Hej!!! jag sitter i samma sits som dig :( fast jag har bara läst en termin o funderar på att byta till KI av exakt samma anledning. och precis som du så har jag hört om HUR JOBBIGT OCH TUFFT det är att plugga där...sen kommer jag säkerligen inte få tillgodoräka särskilt mkt och kan räkna med att gå om hela termin 1. Men alla KI studenter: HUR UPPLEVER NI STUDIERNA?? hur kmr en student som jag, som är motiverad, har lätt att minnas och lägger stor tid på sina studier att klara mig på ki?? HUR STOR SKILLNAD ÄR DET MELLAN KI OCH UPPSALA??
Gäst

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Gäst »

Jllll skrev: hur kmr en student som jag, som är motiverad, har lätt att minnas och lägger stor tid på sina studier att klara mig på ki?
Är det en seriös fråga? Vad tror du själv? Att alla som går på KI är halvgudar?
Gäst

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Gäst »

Ställ dig istället frågan om du tycker det är värt att läsa om en termin. Det är inte svårare att plugga på KI bara svårare att komma in.
Jlll

Re: Karolinska eller Upppsala?

Inlägg av Jlll »

Gäst skrev: Är det en seriös fråga? Vad tror du själv? Att alla som går på KI är halvgudar?
NEJ!! men alla KI-studenter verkar ju bara klaga på hur jobbigt det är, och jag har ingen lust att gå in i väggen direkt.
Skriv svar