PBL och det gamla läkarprogrammet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Bernardo skrev:Så hur mkt är det ? Du menar väl inte att läkarprogrammet är ett glidarprogram ? Trodde jag var klar med det när jag slutade på Universitetet. Jag vill ha något som är krävande.
Det tillkommer många timmar egna studier inför PBL. De första 2-3 terminerna är snälla med tiden men de senare blir betydligt tuffare.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Bernardo »

Så du menar att en stor del av föreläsningstiden har slaktats till förmån för kammarstudier ?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Bernardo skrev:Så du menar att en stor del av föreläsningstiden har slaktats till förmån för kammarstudier ?
Under preklin på de PBL-flitiga orterna, ja. Jag skulle dock inte använda ordet "slaktats" eftersom föreläsningarna fortfarande är relevanta och täcker in en god del utav det man ska lära sig under veckan.

Föredrar du föreläsningar framför självstudier så rekommenderar jag alltså Göteborg eller möjligen KI ifall studentstäderna inte har en ännu större lockelse (en variant, ifall du vill ha både traditionellt studentliv och traditionell undervisning, vore dock att plugga vid KI på dagen och festa i Uppsala på natten - det går att pendla mellan de två städerna).
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Bernardo »

Men PBL innefattar fortfarande mkt bok-plugg eller hur ? Det gäller fortfarande att lära sig det som finns i läroböckerna ?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av empezar »

Självklart. Man måste ju läsa på inför gruppträffarna.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Självklart. Man måste ju läsa på inför gruppträffarna.
För att inte nämna tentorna...
fluddyflea
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 okt 2008, 10:41

frågor om PBL, gbg vs KI m.m. typ stadskampen lite nischat.

Inlägg av fluddyflea »

Hej alla

Vet att det finns en tråd om PBL och det gamla men har lite andra frågor så jag startar en ny tråd, tar dock ej illa upp om en mod vill flytta på den :)

Jag skulle vilja fråga er som är PBL-positiva (låter som en sjukdom) vad ni tycker är positivt förutom att man tvingas att plugga under hela terminen. Själv tillhör jag de som instinktivt reagerar negativt på PBL-konceptet, även om jag i princip inte har någon erfarenhet av det. Att tvingas till att plugga skulle jag dock verkligen behöva, gjorde liksom aldrig det i gymnasiet. Är kvaliteten på basgruppsträffarna lite undermålig eller mindre lärorik än föreläsningar överväger jag dock att satsa på KI eller Sahlgrenska. har KI på prio 1, sahlgrenska på 2 och lund på 3 linköping 4. vet inte riktigt hur jag ska göra alltså. Konkurrerar i PIL ( där jag är rätt säker på att jag går vidare till intervjuer då jag gjorde det med hyfsad marginal senast, och det kändes bättre andra gången) och HP på KI och HP på de andra (med 1.9 lr 2.0, förmodligen 1.9).

Har någon erfarenhet av föreläsningarna både på KI och i gbg? Eller kanske bara hört nåt som skulle vara av värde? mkt tacksam för svar.

Jag är mest kvalitetslysten och i andra hand föreläsningskåt. PBL väl genomfört låter helt ok. Dessutom är jag lite lantis och skåning och bor nog hellre i en lite mindre och mysigare stad som Lund än gbg (som förvisso verkar vara mys också) och ganska mycket hellre än sthlm som verkar innebära att man jäktar mer än man mäktar med, så man försmäktar och blir sned. ursäkta rimmet.

KI har väl ett nytt läkarprogram som inte riktigt hunnit bedömas och sådär så det känns surt att välja bort det om det är jättebra, några tankar om deT? har dessutom goda vänner där.

jag vet att tonen i detta inlägg är lite beklagande över att jag har så många valmöjligheter och så och det ser nog inte så ödmjukt ut. aja det får vara så :)

tack på förhand för eventuella svar :)

with friendly yo's

Mark
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: frågor om PBL, gbg vs KI m.m. typ stadskampen lite nischat.

Inlägg av Nils »

Hej fluddy / Mark!

Ett par nya terminskullar har hunnit börja på KI:s nya läkarprogram, så de värsta barnsjukdomarna borde nog vara ur världen vid det här laget.

Personligen tycker jag (med erfarenhet av Lunds PBL-modell) att de avslutande PBL-genomgångarna ger ett bra tillfälle för diskussion runt det man har behandlat under veckan och en bra möjlighet att vaska fram de väsentliga och viktiga sakerna; vid föreläsningar kan det ibland vara så att mycket är utvikningar i föreläsarens favoritämne och inte helt centralt för kursen (d.v.s. det kan vara intressant att lära sig om saker i vetenskapens framkant men man får inte ut några tentapoäng av det).

Olika lärosäten lägger också lite olika vikt på PBL-inslagen; i Linköping verkar de (personlig åsikt) utgöra en grund för utbildningen medan det i Lund är så att (personlig åsikt igen) veckornas föreläsningar respektive PBL-seminarier lite grann kompletterar varandra - föreläsningarna täcker mycket av det man ska lära sig under veckan och det avslutande PBL-tillfället blir mera som en genomgång av vad man har fått lära sig under veckan. Det finns dock några i min klass som inte är alltför förtjusta i PBL-upplägget.

Jag har ingen personlig erfarenhet (ännu) av undervisningen i Göteborg eller vid Karolinska.
fluddyflea
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 okt 2008, 10:41

Re: frågor om PBL, gbg vs KI m.m. typ stadskampen lite nischat.

Inlägg av fluddyflea »

Tack för ett uttömmande svar och en grym sida!

Skulle vara väldans intressant om någon som provat flera utbildningar ville uttala sig om pbl / klassiskt format och så!
Dr wannabee
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2008, 17:42
Kontakt:

Re: frågor om PBL, gbg vs KI m.m. typ stadskampen lite nischat.

Inlägg av Dr wannabee »

Jag går i Gbg, och tänkte börja med att säga att jag är nöjd med det. :)

Du kan titta på schemat för tex 1a och 3e terminen så ser du att det är föreläsningscentrerat i hög grad i början, men att tex fysiologikursen på termin 2-3 innehåller grupparbeten och seminarier varje vecka(=PBL). Man kan inte säga att utbildningen är homogen från början till slut. http://kursportal.student.gu.se/inst/M2 ... /index.php

Varje kurs man börjar har de lagt upp på sitt sätt utefter vad som passar för kursen eller hur mkt tid kursledningen lägger ner, vilket skiljer sig en del. Vissa kursledare är mycket ambitiösa andra gör minsta möjliga. Antar att det är lika på andra ställen.
Man läser avgränsade kurser i tex MCB, histologi, fysiologi, anatomi, patologi. Alla organ på varje kurs. På så sätt repeteras gammal kunskap och byggs på med nytt hela tiden. Vilket skiljer sig från andra orter där man kan ha tex levern och läser om den från alla perspektiv samtidigt.

Vad jag har förstått är KI och Sahlgrenska de enda som har kvar dissekeringar som inlärningsmetod under anatomikursen. Om du vill bli hjältekirurg kanske det är viktigt.

I övrigt är skolan en mkt lååååång korridor. Med en glasad gång över till sahlgrenska, så man kommer lätt mellan sjukhuset och skolan. Det är lätt att komma i kontakt med forskarlag, och de välkomnar alla som är intresserade att komma på studiebesök, ställa upp/tjäna extra som försöksperson etc :wink: .
http://bildbank.gu.se/gu/Standard/Thumb ... 4331659095
Skriv svar