Antagning Umeå/Linköping/Örebro
Antagning Umeå/Linköping/Örebro
Hej!
Jag söker med B1 och har 21.2. Jag stog reserv 36 i umeå HT24, hur tror ni mina chanser är att ta mig in i vår? Borde det vara tuffare antagning för nu i vår, då HT antagningen har ökat i bl.a Umeå samt att arbetslösheten är hög? Vet någon vad antagningen för örebro ht24 blev efter urval 2?
Uppskattar all svar!!
Jag söker med B1 och har 21.2. Jag stog reserv 36 i umeå HT24, hur tror ni mina chanser är att ta mig in i vår? Borde det vara tuffare antagning för nu i vår, då HT antagningen har ökat i bl.a Umeå samt att arbetslösheten är hög? Vet någon vad antagningen för örebro ht24 blev efter urval 2?
Uppskattar all svar!!
Re: Antagning Umeå/Linköping/Örebro
För Umeå så tror jag att du har ganska goda chanser att komma in!
21.2 räckte för senaste 2 vårterminerna.
För Örebro så hade du hade kommit in senaste 2 vårterminerna också, dock tyvärr ingen hösttermin, då HT24 var det 21.56 som krävdes.
Lycka till!!
(kolla såklart statistik.uhr.se om du vill kolla siffrorna själv!)
21.2 räckte för senaste 2 vårterminerna.
För Örebro så hade du hade kommit in senaste 2 vårterminerna också, dock tyvärr ingen hösttermin, då HT24 var det 21.56 som krävdes.
Lycka till!!
(kolla såklart statistik.uhr.se om du vill kolla siffrorna själv!)
Jag är bara chockad över hur ett minskat söktryck resulterade i högre antagningsgränsen om man jämför med tidigare terminer. Vet du om/hur man kan kolla på hur många som söker till respektive urvalsgrupp. Alltså hur många som söker via BI, BII, HP osv?
Ja! Kolla denna sida:
https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... hcategory=
Denna är för Umeå. På den står hur många som sökte varje termin, samt hur många som kom in.
Jag håller med om att det är ganska jobbigt, jag var själv reserv 1 i uppsala i höst och ska söka igen till vår nu:/
https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... hcategory=
Denna är för Umeå. På den står hur många som sökte varje termin, samt hur många som kom in.
Jag håller med om att det är ganska jobbigt, jag var själv reserv 1 i uppsala i höst och ska söka igen till vår nu:/
Jag hade 22,24.
Det blev 22,25 i höstas-_-
Det blev 22,25 i höstas-_-
Oj vad jobbigt, men nu borde det ändå sjunka. Men det är väl skönt för dig att vara medveten om att du kan antas på flera olika ställen. Hur långt tid tog det att komplettera dina betyg? Med vilken merit började du komplettera?
Jag hade 21.61 innan jag kompletterade. Gjorde 7 prövningar på 3 månader och höjde mig då till 22,24.
Jävligt jobbigt att det ändå inte räckte..
Men aja nästa termin får de väl bli!
Tackar förresten!!
Hur ser din plan ut? Jag har redan pluggat läkare i umeå i typ tre terminer och kan rekommendera det hahah
Jävligt jobbigt att det ändå inte räckte..
Men aja nästa termin får de väl bli!
Tackar förresten!!
Hur ser din plan ut? Jag har redan pluggat läkare i umeå i typ tre terminer och kan rekommendera det hahah
Hej!
Jag är faktiskt direkt från gymnasiet, nåväl inte helt direkt då jag tog studenten för 6 månader sen. Jag har ett D i svenska 1, som hade varit skönt att komplettera och häja meriten till 21.51, fysik 1 och matte 2 som jag har B på, hade jag kunnat höja för att kanske slippa Umeå, men det har jag inte gjort .Vad kul att du pluggat i Umeå, men vad har fått dig att byta?
Jag har några andra frågor som jag verkligen hade uppskattat svar på om du har tiden!
Ekonomiska:
Var det enkelt att hitta boende? Hur mycket betalade du i hyra + el/hur centralt bodde du?
Upplevde du att levnadskostnader generellt sätt var högre uppe i Umeå i jmf med hemstad?
Kan man, efter att ha studerat klart, börja jobba i andra städer (långt ifrån Umeå)?
Miljö;
Var det jobbigt med kalla vintrarna? Kände du att lägenheten kunde värma dig tillräckligt & att du slapp frysa?
Socialt;
Hade Umeå ett socialt och aktivt studentliv (enligt din upplevelse)?
Du sa ju att du hade pluggat i 3 terminer, innebär det att du kan tillgodoräkna 3 terminer när du börjat plugga igen på andra universitet, eller kommer du behöva börja på nytt? Kan man inte byta universitet om det finns några som hoppar av i andra universitet?
Mvh en riktigt stressad sökare!!!!
Jag är faktiskt direkt från gymnasiet, nåväl inte helt direkt då jag tog studenten för 6 månader sen. Jag har ett D i svenska 1, som hade varit skönt att komplettera och häja meriten till 21.51, fysik 1 och matte 2 som jag har B på, hade jag kunnat höja för att kanske slippa Umeå, men det har jag inte gjort .Vad kul att du pluggat i Umeå, men vad har fått dig att byta?
Jag har några andra frågor som jag verkligen hade uppskattat svar på om du har tiden!
Ekonomiska:
Var det enkelt att hitta boende? Hur mycket betalade du i hyra + el/hur centralt bodde du?
Upplevde du att levnadskostnader generellt sätt var högre uppe i Umeå i jmf med hemstad?
Kan man, efter att ha studerat klart, börja jobba i andra städer (långt ifrån Umeå)?
Miljö;
Var det jobbigt med kalla vintrarna? Kände du att lägenheten kunde värma dig tillräckligt & att du slapp frysa?
Socialt;
Du sa ju att du hade pluggat i 3 terminer, innebär det att du kan tillgodoräkna 3 terminer när du börjat plugga igen på andra universitet, eller kommer du behöva börja på nytt? Kan man inte byta universitet om det finns några som hoppar av i andra universitet?
pop65 skrev: ↑05 dec 2024, 00:48 Hej!
Ekonomiska:
Miljö;
Socialt;
Hahah det första jag vill säga är att du verkligen inte borde stressa så mycket!! Allt löser sig, det har jag verkligen insett nu. Ja alltså om du i värsta fall inte kommer in nu till våren så är det bara att plugga upp dina sämre betyg på komvux, jag gjorde bara prövningar som sagt och det var så mycket lättare med bara ett prov än massa lektioner..
Jag hade faktiskt lätt stannat i Ume om jag kunde, men jag flyttade och behöver byta pga familjesituation:(
Boende var faktiskt inte så svårt att hitta, (beroende på hur mycket kötid du har) men jag hade runt 1 år på Bostaden, och fick då korridor. Korridoren sög, ja, men jag hittade ett andrahands lägenhet ganska snabbt sen (finns jääätteemånga på facebook och andra sidor där folk lägger ut) så boende skulle jag inte oroa mig om. Det finns också något arrangerat där faddrarna uppoffrar deras soffor/någon extra säng eller något för nya studenter som ännu inte hittat något, såsom ett nödboende. Så det löser sig!
Hyran i umeå är HELT GALET BILLIGT. Jämfört med andra ställen. Jag bor i Uppsala förnärvarande och det kostar ungefär 5000 för en etta (18m^2) i ett dåligt område. I ume skulle samma lägenhet ungefär kosta runt 3000.
Det är nästan omöjligt att kunna bo i en tvåa utan att ha en roomate i uppsala t.ex. I ume hade jag en för 4400 (47m^2) efter två år eller så i kö.
Om man kan jobba andra ställen tror jag självklart att man kan, spelar ingen roll vart man pluggar sålänge man får examen!
I själva lägenheten kände jag inte att jag frös alls, men såklart så är det lite kallare i umeå än andra ställen.. Men det är verkligen något som går över efter ett tag! Efter att jag hade bott där i någon månad eller två så tänkte jag inte riktigt på det så mycket.
Studentlivet i Umeå är jäääääättebra!! Verkligen så bra. Skulle säga att det är najs att det ligger så långt bort från allt, för då känns det som att alla som pluggar där har kommit från olika delar av landet och har inga kompisar, så därför försöker man extra med att vara social och skaffa kompisar!
Tyvärr så kommer jag inte kunna skippa termin, men jag kommer kunna tillgodoräkna och vara ledig istället. Det är bara så de har lagt upp det.
Skriv gärna om du har fler frågor! Tycker det är kul att prata om det:)
Lycka till förresten