BI-kvoten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2025 års vårtermin.
Katrin

BI-kvoten

Inlägg av Katrin »

Hej!
Jag har 21,72 i merit i BI-kvoten och undrar om mina chanser att komma in denna våren på lunds universitet. Jag vet inte riktigt vad som kan påverka och sänka antagningen från förra våren men kollade på KI och de hade 21,67 vt-23 vilket höjdes till 21,98 förra våren. Kan det vara så att när antagningen är hög hos karolinska är den låg i lund och vice versa och att jag därför kan komma in, då lund inte haft en sådan dipp som karolinska har haft. Jag har även kollat läkarprogrammen i Sverige under hösten och precis alla har sänkts samt har antagningen för bland annat tandläkarprogrammen sänkts. Kan det vara så att den årskull som tagit studenten generellt kommit ut med lägre betyg än tidigare årskullar (då det skett sänkningar i de flesta programmen) och hur stora är mina chanser enligt vad ni vet generellt vet om lunds universitet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: BI-kvoten

Inlägg av Nils »

Det är inte omöjligt att 21,72 kan räcka till våren 2025. Även om första urvalet skulle ge ett resultat snarlikt våren 2024 kan ett eventuellt större reservintag i urval 2 (som t.ex. våren 2021) räcka för antagning. Inför ht24 skilde det cirka 15 reservplaceringsnummer mellan 21,72 och 21,88 (antagningsgränsen i urval 1 inför förra vårterminen).

Ifall jag får tag på statistik för den lokala reservantagningen efter urval 2, inför hösten 2024, kan kanske ett lite säkrare svar ges.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag undrar hur man kan få tag på sådan statiskt. När jag sökte nu till hösten var jag reserv 181 på första urvalet och 98 till andra. Jag tänker i praktiken att dessa 98 personer kommer förmodligen söka in till våren också och med överintaget som de har bör de ta in alla då de utgår från att många kommer tacka nej och det till slut blir runt 80 som börjar den BI-kvoten. Eller hur stor är chansen att som hade liknande meriter som mig inte ens sökte till hösten utan väntade till våren där deras chans ökar, eller tänkte de som mig och ville bara testa och se hur långt de kom. För om det är det sistnämnda bör ju jag komma in?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Statistik över reservintaget brukar jag erhålla från de lokala lärosätena.

Eftersom man inte förlorar någonting på att "provsöka" är det möjligt att en del av bortfallet mellan urval 1 och urval 2 utgörs av personer som ansöker utan att förvänta sig att bli antagna. Det hinner också gå längre tid mellan ansökningsstoppet och urval 1 inför höstterminer (3 månader) än inför vårterminer (2 månader), vilket ökar sannolikheten för att planerna hinner ändras.

Eftersom de flesta programutbildningar bara har studiestart på hösten kan det också hända att det finns fler som söker till flera olika utbildningar då, men sedan hinner tänka några varv till mellan ansökningsstoppet och första urvalet och därefter har en tydligare bild av vad de egentligen helst vill studera. Det är ju inte alla som vet helt säkert vad de vill vid ansökningsstoppet och därför ansöker till alla alternativ som de kan tänka sig just då, och sedan använder tiden fram till urval 1 för att hinna fundera mer på sina framtidsplaner.

Det kan också finnas en del som hoppas bli antagna till lärosäte X till våren, men erbjuds en plats på lärosäte Y inför hösten, och då tänker att de kan tillgodoräkna sig första terminen ifall de sedan blir antagna till lärosäte X till våren. Denna kategori av ansökande ansöker också till både hösten och våren.
Karin

Inlägg av Karin »

Blev reserv 22 med 113 antagna. Ht-24 och vt-24 togs inte en enda reserv in varken i andra urvalet eller uppringd. Gissar på att det blir samma i år då de tagit in lika många. Hur vanligt är det att man tackar nej på en vårtermin. Under hösten rörde jag mig som sagt 90 reservnummer mellan urval 1 och 2. Hur stora är mina chanser?
cipher

Inlägg av cipher »

På vårterminen är det myycket högre chans att man tackar nej.
Jag själv kom inte in på reserv 1 i höstterminen men har kompisar som sökte som reserv 17, 15 osv på vårterminen och de alla blev uppringda några dar innan.

Tror du har stora chanser!

Lycka till:))
karin

Inlägg av karin »

Hej!
Var de reserv 17 osv efter andra eller första urvalet, och för att försäkra mig så pratar vi alltså om bi-kvoten på lunds universitet? Jag som trodde att lund inte tagit in någon alls som reserv det senaste året, men om jag förstår det rätt så tar de alltså inte in någon mellan första och andra urvalet utan väljer att ringa upp de istället, kanske för att meriterna inte ska synas med på antagningsstatisken.
cipher

Inlägg av cipher »

Nej jag menade mer generellt sett i vårterminen.
De jag pratade om var efter urval 2 och de blev uppringda några dagar innan kursen startade var det jag skrev.
De ringer inte upp någon alls mellan urval 1 och 2.
Karin

Inlägg av Karin »

Jag förstår. Min oro var ju liksom baserad på just Lund som tillämpar överintag där min reservplats på 22 egentligen betyder att runt 72 personer behöver tacka nej, så hoppet är väl nere på botten
Skriv svar