Reservantagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2023 års vårtermin.
Agusttt
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2022, 17:20

Reservantagning

Inlägg av Agusttt »

Hej!

Är det någon som vet ifall Lund vt 22 har tagit emot reserver efter det andra urvalet ?
Gest

Re: Reservantagning

Inlägg av Gest »

Hej!

Jag mejlade dem innan urval 2 och fick följande svar:

(1)

”Tack för ditt mail.

Jag kan endast svara vad gäller reservantagningen – denna brukar starta 1-2 dagar innan terminen börjar eller samma dag som terminen börjar.

Ingen kontaktas i direkt anslutning till urval 2. Inga reserver antas i urval 2.”

(2) i ett annat mejl fick jag följande svar:

Vi har ett visst överintag, både på urval 1 och 2 – vi ska ha 140 studenter när termin 1 börjar. Till urval 1 har vi 215 antagna och vid urval 2 blir det 160. Inga reserver kallas förrän vi går under 145 antagna studenter. Siffrorna gäller för hela antagningsomgången, ingen skillnad görs över de olika kvoterna.

Hoppas att detta kan vara till hjälp!
Agusttt
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2022, 17:20

Re: Reservantagning

Inlägg av Agusttt »

Hej!

Tack så mycket för svar, antar att detta gäller VT 23. Men har du koll på hur reservantagningen såg ut VT22?
Gest

Re: Reservantagning

Inlägg av Gest »

Agusttt skrev: 27 dec 2022, 19:39 Hej!

Tack så mycket för svar, antar att detta gäller VT 23. Men har du koll på hur reservantagningen såg ut VT22?
Ja, det som jag skrev ovan gäller för VT23. Vad gäller VT22, så vet jag lite om hp-kvoten men ingenting om de andra kvoterna. Jag frågade dem om vad sista reserven i HP hade de senaste vårterminerna. Hon svarade så här :

VT20: Sista reserv hade 1.65

VT21: Sista reserven hade 1.60

VT22: Ingen reserv antogs i denna kvot, den första reserven hade 1.70

Så enligt henne tog de inga reserver alls vt22 i hp-kvoten men VT21 och VT20 verkar det som att de hade ringt någon/några eftersom dessa poäng är lägre än de som framgår i UHR:s antagningsstat
Istik. Man vet ju aldrig, men vi får hålla tummarna. I vilken kvot söker du?
Agusttt
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2022, 17:20

Re: Reservantagning

Inlägg av Agusttt »

Låter inte hoppfull. Jag själv står som reserv 1 i BII, Lund. Men det känns hopplöst om jag ska vara ärligt, så tråkigt att snubbla på målsnöret /:
Gest

Re: Reservantagning

Inlägg av Gest »

Agusttt skrev: 28 dec 2022, 10:45 Låter inte hoppfull. Jag själv står som reserv 1 i BII, Lund. Men det känns hopplöst om jag ska vara ärligt, så tråkigt att snubbla på målsnöret /:

Jag förstår att det är väldigt tråkigt, MEN reserv 1 är väldigt nära så jag tycket inte alls att det är hopplöst! Du har ändå stor chans att bli antagen. Jag själv står som reserv 8 i HP-kvoten och ändå har jag inte tappat hoppet 😆. Jag blev också pessimistisk av de svar som jag fick men jag tänker ändå att det varierar från termin till termin och att man aldrig vet vad som händer! Vi hoppas på det bästa!
Agusttt
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2022, 17:20

Re: Reservantagning

Inlägg av Agusttt »

Hej!

Har du hört någonting nytt?
Gest

Re: Reservantagning

Inlägg av Gest »

Agusttt skrev: 11 jan 2023, 13:58 Hej!

Har du hört någonting nytt?
Gest

Re: Reservantagning

Inlägg av Gest »

Agusttt skrev: 11 jan 2023, 13:58 Hej!

Har du hört någonting nytt?
Nej, det har jag inte! Har du hört nåt då?
Agusttt
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2022, 17:20

Re: Reservantagning

Inlägg av Agusttt »

Nej, men det är flera som har lämnat återbud i både kvot BI och BII. Hur ser det ut i HP-kvoten?
Låst