När är läkarprogrammet som tuffast?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Gäst

När är läkarprogrammet som tuffast?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag ska kanske börja plugga på läkarprogrammet nu till våren. Av det jag har kunnat hitta på nätet så är de 2 första åren, de prekliniska åren, de tuffaste åren av utbildningen pga all korvstoppning. Om jag förstått det hela rätt blir läkarprogrammet därefter lite mer som ett jobb där man mestadels är ute på sjukhus, observerar och lär sig. Man får alltså dessa ”kliniska” högskolepoäng enbart genom att närvara och visa på att man kan göra praktiska grejer, inga teoretiska. Utöver detta har man teori, men mindre än under de prekliniska åren, med mindre tentor.

Stämmer denna bild någorlunda överens med hur det är? Vet nämligen inte om jag skulle klara av 6 år av högintensivt plugg, men det vore helt klart genomförbart för min del om det är som jag beskrivit ovanför.

Jag ska plugga på GU om det är relevant.
Kallebrogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jan 2021, 06:40

Re: När är läkarprogrammet som tuffast?

Inlägg av Kallebrogen »

Gäst skrev: 08 okt 2022, 16:42 Hej!

Jag ska kanske börja plugga på läkarprogrammet nu till våren. Av det jag har kunnat hitta på nätet så är de 2 första åren, de prekliniska åren, de tuffaste åren av utbildningen pga all korvstoppning. Om jag förstått det hela rätt blir läkarprogrammet därefter lite mer som ett jobb där man mestadels är ute på sjukhus, observerar och lär sig. Man får alltså dessa ”kliniska” högskolepoäng enbart genom att närvara och visa på att man kan göra praktiska grejer, inga teoretiska. Utöver detta har man teori, men mindre än under de prekliniska åren, med mindre tentor.

Stämmer denna bild någorlunda överens med hur det är? Vet nämligen inte om jag skulle klara av 6 år av högintensivt plugg, men det vore helt klart genomförbart för min del om det är som jag beskrivit ovanför.

Jag ska plugga på GU om det är relevant.
Det stämmer med vad jag hört från faktiska läkarstudenter.
GUstudent

Re: När är läkarprogrammet som tuffast?

Inlägg av GUstudent »

Gäst skrev: 08 okt 2022, 16:42 Hej!

Jag ska kanske börja plugga på läkarprogrammet nu till våren. Av det jag har kunnat hitta på nätet så är de 2 första åren, de prekliniska åren, de tuffaste åren av utbildningen pga all korvstoppning. Om jag förstått det hela rätt blir läkarprogrammet därefter lite mer som ett jobb där man mestadels är ute på sjukhus, observerar och lär sig. Man får alltså dessa ”kliniska” högskolepoäng enbart genom att närvara och visa på att man kan göra praktiska grejer, inga teoretiska. Utöver detta har man teori, men mindre än under de prekliniska åren, med mindre tentor.

Stämmer denna bild någorlunda överens med hur det är? Vet nämligen inte om jag skulle klara av 6 år av högintensivt plugg, men det vore helt klart genomförbart för min del om det är som jag beskrivit ovanför.

Jag ska plugga på GU om det är relevant.
Kan bara svara för vad som gäller för GU och din uppfattning av studieupplägget stämmer bra. Teorin släpper man aldrig då även dem praktiska momenten kräver att du har det teoretiska färskt i minnet, viss mängd av inläsning och repetition av tidigare inlärt material (via självstudier) kommer högst troligt att behövas även då det är som mest praktik. Men det tunga arbetet, själva INLÄRNINGEN är som mest under dem två första åren och denna period, som du redan uppmärksammat, antas av dem flesta som den jobbigaste.
Skriv svar