Vad tror ni om betygsgränserna?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2023 års vårtermin.
Nyfikenlakarstudent

Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av Nyfikenlakarstudent »

Vad tror ni alla om betygsgränserna till vårterminen? HT-22 var i många fall ungefär likadan som HT-21, vilket skulle kunna innebära att VT-22 kommer vara som VT-21. Vi går dock mot sämre tider. Tänker främst på BI-kvoten och BII-kvoten.
Gäst

Re: Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av Gäst »

Undrar också hur betygsgränserna kommer vara för BII i höst i och med att gränserna var högre för de flesta universitet ht22 jämfört med ht21.
Gissning

Re: Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av Gissning »

Jag personligen tror att betygsgränserna kommer att vara ungefär som de förra våren +-0.05, i värsta fall +-0.10. Vi går mot sämre tider, men den svenska arbetsmarknaden är fortsatt stark och jag tänker mig därför att folk hellre har en lön än lever på CSN med den nuvarande inflationen. Med detta sagt tror jag alltså inte att betygsgränserna kommer öka nämnvärt.
DoktorG

Re: Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av DoktorG »

Gäst skrev: 16 sep 2022, 08:59 Undrar också hur betygsgränserna kommer vara för BII i höst i och med att gränserna var högre för de flesta universitet ht22 jämfört med ht21.
Någon som har någon teori kring vad det berodde på egentligen?
crabdip

Re: Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av crabdip »

Tror ni att jag kommer in på Örebro med 21.3 BI nu på VT23? Eller tror ni att gränsen höjs? Örebro hade ju färre som sökte samt lägre antagningsgräns BI på HT22 än förra hösten HT21...
Gäst

Re: Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av Gäst »

Extraordinä
crabdip skrev: 20 sep 2022, 20:09 Tror ni att jag kommer in på Örebro med 21.3 BI nu på VT23? Eller tror ni att gränsen höjs? Örebro hade ju färre som sökte samt lägre antagningsgräns BI på HT22 än förra hösten HT21...
Det är väldigt svårt att säga, men du kommer ganska definitivt att vara på gränsen. Vi äntrar en lågkonjunktur och det är svårt att säga hur folk resonerar, om de hellre pluggar eller jobbar. Jag tror iallafall att du kommer komma in, i värsta fall under reservuppringningen.
crabdip

Re: Vad tror ni om betygsgränserna?

Inlägg av crabdip »

Gäst skrev: 21 sep 2022, 14:29 Extraordinä

Det är väldigt svårt att säga, men du kommer ganska definitivt att vara på gränsen. Vi äntrar en lågkonjunktur och det är svårt att säga hur folk resonerar, om de hellre pluggar eller jobbar. Jag tror iallafall att du kommer komma in, i värsta fall under reservuppringningen.
Tack så mycket! Jag hoppas på det bästa! Känns ju läskigt om det skulle höjas (t.ex 21.4) så pass mycket, och ligga väldigt nära poängen för HT22.. (21.56)
Skulle ju vara en lättnad att komma in redan till urval 1...
Låst