Reserver hösten 2022

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Linkan skrev: 12 jul 2022, 13:30 Reservplats 4 i Göteborg (HP-kvoten). Vad tror ni om mina chanser?
Vad krävdes för HP resultat för reservplats 4?
mual02

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av mual02 »

Reserv plats nummer 41 i Umeå. Det känns hopplöst! :ledsen: :ledsen:
Linkan

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Linkan »

Gäst skrev: 12 jul 2022, 14:10 Reservplats 4 på HP-kvoten redan i urval I bör du definitivt komma in på om man jämför med reservplatserna tidigare år. Om du inte kommer in i urval II har du dessutom stor chans att bli uppringd och komma in precis vid terminsstart.
Ooohh låter lovande, tack för ditt svar!
Gäst skrev: 12 jul 2022, 14:15

Jag läste i en tidigare tråd om en som hade haft reservplats 23 i urval 1 i HP-kvoten på GU och senare hade blivit inringd precis vid terminsstart och ändå kommit in. Men det beror såklart lite på år till år om de väljer att ta in mer än de har plats för egentligen (eftersom de räknar med att vissa inte dyker upp på uppropet / hoppar av). Men baserat på tidigare år skulle jag varit väldigt lugn om jag var du.
Jag är inte lugn men ditt svar gjorde mig liiite lugnare, tack! :)
Gäst skrev: 12 jul 2022, 14:17

Vad krävdes för HP resultat för reservplats 4?
1.7
Eli

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Eli »

Jag har reservplats 5 i Uppsala (BII) men är antagen i Örebro. Någon som vet hur många reserver som brukar antas?
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Eli skrev: 12 jul 2022, 16:52 Jag har reservplats 5 i Uppsala (BII) men är antagen i Örebro. Någon som vet hur många reserver som brukar antas?
Har ingen exakt koll men ett tips är att kolla gamla trådar här där folk uppdaterat kring om de kommit in / inte med olika reservplatser. Det gjorde jag med GU och fick lite mer hum om hur stor chans man har.
Honey

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Honey »

Vad tror ni om reservplats 3 i bii på lunds universitet? Finns de en chans eller är de kört för mig? Har 22,19 och 1,05 på hp, lägsta antagningspoängen på Lund i bii är ju 22,19
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Honey skrev: 12 jul 2022, 21:04 Vad tror ni om reservplats 3 i bii på lunds universitet? Finns de en chans eller är de kört för mig? Har 22,19 och 1,05 på hp, lägsta antagningspoängen på Lund i bii är ju 22,19
Kolla på statistiken under fliken "antagning" på den här hemsidan. De verkar ta in en enstaka (dvs 2-3st) reserver genom det andra urvalet. Jag kom in på Lund via BII men kommer tacka nej till min plats :glad:
nervos

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av nervos »

Är det någon som har koll på / vet hur man kan ta reda på i tidigare antagningsstatistik hur många som kom in med ett visst HP-resultat? Exempelvis står det att GU tagit in folk med 1.7 i urval 1 nu men vet många med 1.7 som står på reservplats till följd av utlottningen. Vt22 står det att 1.65 krävdes i urval 2 men man vet ju inte om alla med 1.65 kom in eller om det bara var någon enstaka som hade tur i lottningen.
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Linkan skrev: 12 jul 2022, 15:25 Ooohh låter lovande, tack för ditt svar!



Jag är inte lugn men ditt svar gjorde mig liiite lugnare, tack! :)

1.7
Hoppas verkligen du kommer in då eftersom andra med 1.7 kom in direkt i första urvalet! Hade varit spännande att se vilken reservplats gränsen mellan 1.7 och 1.65 ligger, samt hur många med 1.7 som kom in direkt i urval 1. Det gäller att ha tur med lottningen..
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

har ett lågt reservnummer i BII på KI. Jag räknade att totalt 240 personer antagits men på deras hemsida står det att det bara finns 160 platser för HT22.
Behöver alltså 80 antagna tacka nej för att man ska börja ta in reserver? Brukar det vara ett så här stort överintag? Var rätt säker på att jag skulle komma in men nu ser det mycket mörkare ut.
Låst