Reserver hösten 2022

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
jagvillavlida99

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av jagvillavlida99 »

Gäst skrev: 23 aug 2022, 12:49 Stort grattis och lycka till med dina studier! :party: Får man fråga vad du hade för reservplats/kvot?
Tack så mycket!, jag var reserv 5 i hp kvoten. Hoppas du också blir uppringd :party:
Carl56

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Carl56 »

Blev uppringd av GU idag och är jättestressad. Just nu är jag antagen i Liu. Huruvida jag tackar Ja eller inte beror på om det går att tillgodoräkna kurserna i Lund/Uppsala eftersom mitt mål är att plugga Lund eller Uppsala VT23 utan att behöva gå om en termin. Känner ngn av er folk som har lyckats göra det från Linköping Universitet, alltså läst T1 i Liu och sen börjat T2 i Lund/Uppsala. Jag måste svara gbg senast imorgon kl9. Om det går att köra T1 i Liu och sen byta ort tackar jag Nej.
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Carl56 skrev: 23 aug 2022, 18:37 Blev uppringd av GU idag och är jättestressad. Just nu är jag antagen i Liu. Huruvida jag tackar Ja eller inte beror på om det går att tillgodoräkna kurserna i Lund/Uppsala eftersom mitt mål är att plugga Lund eller Uppsala VT23 utan att behöva gå om en termin. Känner ngn av er folk som har lyckats göra det från Linköping Universitet, alltså läst T1 i Liu och sen börjat T2 i Lund/Uppsala. Jag måste svara gbg senast imorgon kl9. Om det går att köra T1 i Liu och sen byta ort tackar jag Nej.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Men av ren nyfikenhet, vilken kvot/samt reservplats hade du?
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Carl56 skrev: 23 aug 2022, 18:37 Blev uppringd av GU idag och är jättestressad. Just nu är jag antagen i Liu. Huruvida jag tackar Ja eller inte beror på om det går att tillgodoräkna kurserna i Lund/Uppsala eftersom mitt mål är att plugga Lund eller Uppsala VT23 utan att behöva gå om en termin. Känner ngn av er folk som har lyckats göra det från Linköping Universitet, alltså läst T1 i Liu och sen börjat T2 i Lund/Uppsala. Jag måste svara gbg senast imorgon kl9. Om det går att köra T1 i Liu och sen byta ort tackar jag Nej.
Om jag skulle få gissa, så skulle det eventuellt vara lika svårt att tillgodoräkna sig hela termin 1 mellan de olika programmen av flera olika anledningar.

Till exempel så använder Lund PBL (problembaserat lärande), vilket Göteborg inte gör. Min flickvän försökte byta från Göteborg till Lund och kunde då inte, då PBL var obligatoriskt och inte förekommer i Göteborg. Det är oftast lättare att byta mellan programmen efter preklin-terminerna, då kursuppläggen är såpass olika mellan lärosätena under just preklin.
Carl56

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Carl56 »

Tack så mycket för svaret. Du hjälper otroligt mycket 😊. Skulle du säga att det är lättare att byta från LiU till alums/Uppsala under t4-t8. Jag har hört att Uppsala har också lite Pbl så tänker att det ksk blir svårt med byte från gbg till Uppsala. Vad tycker du? eller din magkänsla om du är osäker.
Carl56

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Carl56 »

Tack så mycket för svaret. Du hjälper otroligt mycket 😊. Skulle du säga att det är lättare att byta från LiU till alums/Uppsala under t4-t8. Jag har hört att Uppsala har också lite Pbl så tänker att det ksk blir svårt med byte från gbg till Uppsala. Vad tycker du? eller din magkänsla om du är osäker.
Carl56

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Carl56 »

Oj, råkade skicka två gånger… det ska stå Lund/Uppsala. Uppskattar verkligen hjälpen!
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

Carl56 skrev: 23 aug 2022, 21:09 Tack så mycket för svaret. Du hjälper otroligt mycket 😊. Skulle du säga att det är lättare att byta från LiU till alums/Uppsala under t4-t8. Jag har hört att Uppsala har också lite Pbl så tänker att det ksk blir svårt med byte från gbg till Uppsala. Vad tycker du? eller din magkänsla om du är osäker.
Det finns något som heter "Ansökan om antagning till senare del av läkarprogrammet", dock så verkar inte det vara ett alternativ vid Lund, samt hittade ingen info om Uppsala, så det blir nog inte ett alternativ.

Så i samtliga fall så måste du nog göra en ny ansökan till Lund/Uppsala och försöka att tillgodoräkna dig så mycket du kan helt enkelt. Om du tror du har möjlighet att komma in till våren på någon av de två programmen du vill läsa, så skulle jag nog byta snarast möjligt.
Som sagt så kan PBL vara ett problem om du studerar i Göteborg och flyttar till Lund, anekdotiskt, men till Uppsala vet jag inte. Men magkänslan säger att du breddar dina alternativ med LiU. Och ta då min åsikt med en nypa salt då jag inte är någon studievägledare.
Ebb

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Ebb »

Är det någon som blivit kallad som reserv till Lunds universitet?
Reserv

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Reserv »

Någon som har blivit kallad som reserv till KI?
Låst