Reserver hösten 2022

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
Honey

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Honey »

Vet någon om Lund har ringt in reserver i bii tidigare? Eller brukar Lund allmänt inte ringa in reserver? Och har Lund ett stort överintag?
DoktorG

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av DoktorG »

Gäst skrev: 13 jul 2022, 17:47 har ett lågt reservnummer i BII på KI. Jag räknade att totalt 240 personer antagits men på deras hemsida står det att det bara finns 160 platser för HT22.
Behöver alltså 80 antagna tacka nej för att man ska börja ta in reserver? Brukar det vara ett så här stort överintag? Var rätt säker på att jag skulle komma in men nu ser det mycket mörkare ut.
Önskar dig lycka till!!

Även jag är reserv på BII på KI på reservplats ca 20 efter första urvalet. Det känns rätt kört men jag har en fråga som jag hoppas att någon har en tanke kring?

- Hur mycket brukar det röra sig mellan urval 1 & 2 generellt vad gäller reserver? Tänker speciellt i BII att det kanske inte rör sig så mycket av olika anledningar men kanske tänker fel? På KI är kvoten för BII 20 antagna, tänker att det kanske max max är 25% som säger nej?
lakasrtude

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av lakasrtude »

DoktorG skrev: 14 jul 2022, 17:45

Önskar dig lycka till!!

Även jag är reserv på BII på KI på reservplats ca 20 efter första urvalet. Det känns rätt kört men jag har en fråga som jag hoppas att någon har en tanke kring?

- Hur mycket brukar det röra sig mellan urval 1 & 2 generellt vad gäller reserver? Tänker speciellt i BII att det kanske inte rör sig så mycket av olika anledningar men kanske tänker fel? På KI är kvoten för BII 20 antagna, tänker att det kanske max max är 25% som säger nej?
Jag hade reservplats 15 i BII-kvoten i Umeå nu i våras i första urvalet och fick reservplats 5 i andra urvalet. Skulle dock tro att det är lite mer rörelse hos er på Karolinska då alla som kommit in nu kommer in till våren och har möjligheten att tacka nej, medan detta inte var fallet i våras. (Högre antagningspoäng till hösten så fler behåller sina platser)


Jag har själv reservplats 6 i BII- och BII/H-kvoten i Göteborg. Vad tror ni om mina chanser att komma in? Har redan kommit in i Örebro, men bor i Gbg sedan 1 år tillbaka och bor väldigt gärna kvar -särskilt med tanke på att jag kan göra de kliniska delarna på ett sjukhus i min hemstad.
Linkan

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Linkan »

Jag loggade in på antagning.se precis. Förut stod det att 66 personer antagits i HP och att jag var reserv 4. Nu står det att 67 personer antagits i HP och jag är fortfarande reserv 4. Någon som fattar vad som hänt?
Gäst

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gäst »

DoktorG skrev: 14 jul 2022, 17:45 Önskar dig lycka till!!

Även jag är reserv på BII på KI på reservplats ca 20 efter första urvalet. Det känns rätt kört men jag har en fråga som jag hoppas att någon har en tanke kring?

- Hur mycket brukar det röra sig mellan urval 1 & 2 generellt vad gäller reserver? Tänker speciellt i BII att det kanske inte rör sig så mycket av olika anledningar men kanske tänker fel? På KI är kvoten för BII 20 antagna, tänker att det kanske max max är 25% som säger nej?
Lycka till du med!
Under antagningsfliken på den här hemsidan så kan man se sista antagna reserv från urval 1. Finns dessvärre ingen statistik från HT20/HT21 men tidigare år har reserv nummer 0-8 kommit in genom urval 2. Därutöver gör KI en reservantagning efter urval 2 där enstaka reserver kan komma in. Sedan 2020 har 4-5 ytterligare reserver kommit in via BII https://utbildning.ki.se/reservantagnin ... programmet.

Vad har du för merit?
framtida lakarstud

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av framtida lakarstud »

Linkan skrev: 14 jul 2022, 19:26 Jag loggade in på antagning.se precis. Förut stod det att 66 personer antagits i HP och att jag var reserv 4. Nu står det att 67 personer antagits i HP och jag är fortfarande reserv 4. Någon som fattar vad som hänt?
Jag såg också det och undrar. Det enda jag kan tänka mig att det är någon som kanske först inte antogs pga saknad behörighet (ex. inte läst fysik 2) men att den kanske kompletterat kursen och det lades in sent, så personen i fråga överklagade och då egentligen hade behörighet. Och därmed kom in.
undrande

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av undrande »

Är det några mer med HP 1.7 som står reserv till GU? Isåfall vilka platser har ni? Försöker lista ut hur många 1.7or som kom in / vilken reservplats den första i lottningen med 1.65 har.
VT23

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av VT23 »

Hur tror ni antagningen kommer förändras till våren i framförallt HP-kvoten? Om jag kollar GU kom folk förra året in med 1.65, men frågan är hur många. Iår var det lägre som krävdes i urval 1 för att få en plats. Förra året 1.75, iår vissa med 1.7. VT22 antogs folk med 1.65. Tror ni alla 1.7 och 1.65 kommer komma in till våren, eller tror ni det blir utlottning bland 1.65orna?
VT23

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av VT23 »

VT23 skrev: 15 jul 2022, 00:26 Hur tror ni antagningen kommer förändras till våren i framförallt HP-kvoten? Om jag kollar GU kom folk förra året in med 1.65, men frågan är hur många. Iår var det lägre som krävdes i urval 1 för att få en plats. Förra året 1.75, iår vissa med 1.7. VT22 antogs folk med 1.65. Tror ni alla 1.7 och 1.65 kommer komma in till våren, eller tror ni det blir utlottning bland 1.65orna?
Försöker nämligen lista ut om jag behöver plugga upp och göra höstens HP för att vara på den säkra sidan till vårens antagning.
Linkan

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Linkan »

framtida lakarstud skrev: 15 jul 2022, 00:16 Jag såg också det och undrar. Det enda jag kan tänka mig att det är någon som kanske först inte antogs pga saknad behörighet (ex. inte läst fysik 2) men att den kanske kompletterat kursen och det lades in sent, så personen i fråga överklagade och då egentligen hade behörighet. Och därmed kom in.
Det låter rimligt men vad störigt. Då blev jag plötsligt reserv 5 i praktiken.
Låst