Reserver hösten 2022

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
Potatisklyfta93

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Potatisklyfta93 »

Jag är reserv 13 på Örebro, :ler: men hoppas på umeå!
Någon som vet hur många som hoppat av BI gruppen på umeå? Tror de var 43 från början.

Någon som ids förklara för mig hur reserver prioriteras och rings upp?
Umeå tillämpar överintag, 156 antagna på 132 platser. Så först måste minst 14 Pers byta/hoppa av, sedan börjar de ringa in reserver från den grupp som flest lämnat.. eller?

För att jag som reserv 7 i hp gruppen ska bli antagen så behöver minst 21 antagna hoppat av, vara minst 7 i hp-gruppen?
Berra

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Berra »

Potatisklyfta93 skrev: 31 jul 2022, 17:45 Jag är reserv 13 på Örebro, :ler: men hoppas på umeå!
Någon som vet hur många som hoppat av BI gruppen på umeå? Tror de var 43 från början.

Någon som ids förklara för mig hur reserver prioriteras och rings upp?
Umeå tillämpar överintag, 156 antagna på 132 platser. Så först måste minst 14 Pers byta/hoppa av, sedan börjar de ringa in reserver från den grupp som flest lämnat.. eller?

För att jag som reserv 7 i hp gruppen ska bli antagen så behöver minst 21 antagna hoppat av, vara minst 7 i hp-gruppen?
Menar du 24 personer? (156-132=24)
Potatisklyfta93

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Potatisklyfta93 »

Ja det menar jag.
Gast

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gast »

Aha ok då var det nån annan på plats 13:ler:

Jag vet inte exakt hur det går till med överintag men de ringer upp reserver i den gruppen som personen som lämnar var antagen i. Sen tar väl universiteten in fler än vad dem tror kommer fullfölja eftersom många hoppar av i början? Det kanske iofs är inräknat i antalet antagna...

Förresten var ser man hur stort överintaget är?
Potatisklyfta93

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Potatisklyfta93 »

Jag kikade på Umeås uni hemsida, där ser man hur många platser de har, jämförde det mot antagningsstatistiken på uhr. Förutsatt att man kan räkna rätt så ser man hur stort överintaget är. :smart:

Kanske står det någonstans respektive uni's överintag men jag har inte hittat det.

Jag har utgått ifrån att om det är 132 personer på uppropet så kallar de inte in några reserver (umeå) , men jag kanske antar fel?
jagvillavlida99

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av jagvillavlida99 »

Vet nån hur stort överintaget på gu är?, är reserv 5 på hp kvoten :tummener:
hejhej

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av hejhej »

jagvillavlida99 skrev: 31 jul 2022, 23:52 Vet nån hur stort överintaget på gu är?, är reserv 5 på hp kvoten :tummener:
Det verkar inte vara så stort iår jämfört med tidigare år. Verkar som de tagit in betydligt färre, men de kanske har minskat antal platser också. Såg att direkt efter andra urvalet var 66 antagna i HP-kvoten, nu bara 58. Så har du tur tar de in 8 nya för de som hoppat av.
reserv

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av reserv »

Allihopa som är reserver och kommer in / tackar nej till platser - skriv gärna här så får vi andra ett hum om hur vi ligger till att bli antagna.
Nyfikenreserv

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Nyfikenreserv »

Ngn som kan se ifall antalet antagna i BII-kvoten har sjunkit i Lund, Uppsala och Karolinska?
Gast

Re: Reserver hösten 2022

Inlägg av Gast »

Antalet antagna i BI gruppen i Örebro har sjunkit från 45 till 43. Betyder det att 2 pers har lämnat återbud? Och är det någon som vet om hur stort Örebros överintag är? Har mejlat studievägledaren men fått inget svar.
Låst