Spekulationer BII

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
Gäst

Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

Tror ni att poängen i BII gruppen kommer att öka/minska från förra höstterminen? :glad:
Gäst

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

Var i princip helt säker på att det skulle sänkas nu till hösten jämfört med förra hösten då de som väntade in det nya läkarprogrammet redan hade tagit sig in + inga coronarestriktioner. Det blir dock lite osäkerhet nu ändå trots allt med det som pågår i Ukraina. Tror ändå det sänks, men omöjligt att veta om denna oro får fler o vilja plugga ist för o jobba...

Vad tror du själv?
Gäst

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

Hoppas att det sänks! Känns dock osäkert i och med de höga poängen som var vt22 :velig:
Gast

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gast »

Vad tror ni nu när de har lugnat ner sig med krigets rädsla, iaf här i Sverige? Samt att restriktionerna är helt borta, tror ni folk kommer vänta med att plugga vidare?
Gäst

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

Ganska definitivt en sänkning, men svårt att avgöra hur stor. Restriktionerna är ju helt borta och kriget i Ukraina har inte haft någon större ekonomisk påverkan på Sverige, även om det är mkt tragiskt. Vad tror du själv?
Gäst

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

Gast skrev: 23 apr 2022, 09:46 Vad tror ni nu när de har lugnat ner sig med krigets rädsla, iaf här i Sverige? Samt att restriktionerna är helt borta, tror ni folk kommer vänta med att plugga vidare?
Jag tror det. Men sedan tror jag inte heller att det bara handlar om huruvida man väljer att vänta med studierna utan också att just läkarprogrammet ju leder till en läkarexamen. Jag tänker mig att folk inte bara sökte till läkarprogrammet i en högre grad under corona endast för att folk ville plugga, utan också eftersom att det blev en hel del snack om vården, vilket kanske ledde till att just läkaryrket främjades.

Även om det är krig i Ukraina så är det ju som du säger inte lika omtalat i Sverige idag i förhållande till hur det var för drygt en månad sedan. Dessutom tror jag inte att kriget leder till att lika många väljer just läkarprogrammet som när corona var väldigt aktuellt.

Mvh
Gäst

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

Titta på antalet förstahandssökanden HT22. På KI är skillnaden rätt marginell. Samtidigt verkar antalet platser minskat...
DoktorG

Re: Spekulationer BII

Inlägg av DoktorG »

Gäst skrev: 02 maj 2022, 14:37 Titta på antalet förstahandssökanden HT22. På KI är skillnaden rätt marginell. Samtidigt verkar antalet platser minskat...
Hur många platser har det varit tidigare? På KI är det i år (iaf på urval 1) bara 20 antagna i BII. Tyckte det var enormt litet, i synnerhet om det har skett en överintagning också?? :(
Gäst

Re: Spekulationer BII

Inlägg av Gäst »

DoktorG skrev: 17 jul 2022, 19:37 Hur många platser har det varit tidigare? På KI är det i år (iaf på urval 1) bara 20 antagna i BII. Tyckte det var enormt litet, i synnerhet om det har skett en överintagning också?? :(
HT21: 22st
HT20: 20st
HT19: 19st
HT18: 18st

Var rätt säker på att jag skulle komma in men blev reserv :skraj:
DoktorG

Re: Spekulationer BII

Inlägg av DoktorG »

Nu när andra antagningen kommit in ser jag att det är 18 st antagna i BII-kvoten på KI. Tycker det är extremt lågt.

Jag har reservplats 15. Får nog testa i vår igen :/

Statistiskt sett har sista antagna reserven i BII-kvoten (senaste 2 åren) haft lägre meritpoäng än vad jag har. Men just denna gång verkar ju antagningen vara så ofantligt hög :bitter:
Låst