Antagning umeå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års vårtermin.
ytzor
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2021, 23:55

Antagning umeå

Inlägg av ytzor »

Har hört att det är många reserver som kommer in på UMU, stämmer detta? Är det en skillnad redan mellan urval 1 och 2 eller är det först när terminen börjat denna effekt kommer?

Har följande reservplatser:
AU1: 30
HP: 93

Finns det en chans? :perplex:
lakarstudenten

Re: Antagning umeå

Inlägg av lakarstudenten »

HT21 tog man in reserv 24 i BI, reserv 2 i BII, reserv 10 i HP och reserv 22 i AUI.

VT21 tog man in reserv 37 i BI, reserv 19 i BII, reserv 18 i HP och reserv 16 i AUI.

VT20 tog man in reserv 32 i B2 i BI, reserv 11 i BII, reserv 7 i HP och reserv 15 i AUI.

Hur mycket det brukar ändra sig mellan urval 1 och urval 2 kan du se på
https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... statistik/.

(Detta är då reservnummer efter urval 2)
mus2454

Re: Antagning umeå

Inlägg av mus2454 »

lakarstudenten skrev: 15 dec 2021, 19:49 HT21 tog man in reserv 24 i BI, reserv 2 i BII, reserv 10 i HP och reserv 22 i AUI.

VT21 tog man in reserv 37 i BI, reserv 19 i BII, reserv 18 i HP och reserv 16 i AUI.

VT20 tog man in reserv 32 i B2 i BI, reserv 11 i BII, reserv 7 i HP och reserv 15 i AUI.

Hur mycket det brukar ändra sig mellan urval 1 och urval 2 kan du se på
https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... statistik/.

(Detta är då reservnummer efter urval 2)
Jag är reserv nummer 41 i Umeå med meritvärdet 21,5 i BII-kvoten. Den sist antagne i min urvalsgrupp hade meritvärdet 21,68. Detta innebär att 40 personer har meritvärden som är mellan de två nämnda meritvärden (helt sjuk konkurrens). Hur som helst, vågar någon gissa vilket reservnummer jag kommer ha i urval 2 ?

Om man hamnar på någon reservnummer mellan 15-20 så innebär det att det finns fortfarande hopp att komma in, om jag har tolkat statistiken rätt. Rätta mig om jag har fel men det är inte kört än, jag kan fortfarande bli uppringd av dem.
LakarSara

Re: Antagning umeå

Inlägg av LakarSara »

mus2454 skrev: 16 dec 2021, 08:51 Jag är reserv nummer 41 i Umeå med meritvärdet 21,5 i BII-kvoten. Den sist antagne i min urvalsgrupp hade meritvärdet 21,68. Detta innebär att 40 personer har meritvärden som är mellan de två nämnda meritvärden (helt sjuk konkurrens). Hur som helst, vågar någon gissa vilket reservnummer jag kommer ha i urval 2 ?

Om man hamnar på någon reservnummer mellan 15-20 så innebär det att det finns fortfarande hopp att komma in, om jag har tolkat statistiken rätt. Rätta mig om jag har fel men det är inte kört än, jag kan fortfarande bli uppringd av dem.
Man vet verkligen aldrig, vad som helst kan hända! Men HT21 sökte jag och blev reserv 27 i Umeå första urvalet och andra urvalet blev jag reserv 13. Blev aldrig uppringd så fick ingen plats. Men jag hoppas att fler blir uppringda nu! Håller tummarna för dig.
ytzor
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2021, 23:55

Re: Antagning umeå

Inlägg av ytzor »

LakarSara skrev: 16 dec 2021, 10:14 Man vet verkligen aldrig, vad som helst kan hända! Men HT21 sökte jag och blev reserv 27 i Umeå första urvalet och andra urvalet blev jag reserv 13. Blev aldrig uppringd så fick ingen plats. Men jag hoppas att fler blir uppringda nu! Håller tummarna för dig.
Vilken urvalsgrupp var detta? Har läst mycket på forum mm och det känns som att det är svårast med betygen BII för att komma in jämfört med BI eller HP?
LakarSara

Re: Antagning umeå

Inlägg av LakarSara »

ytzor skrev: 16 dec 2021, 13:05 Vilken urvalsgrupp var detta? Har läst mycket på forum mm och det känns som att det är svårast med betygen BII för att komma in jämfört med BI eller HP?
BII sökte jag med. Ja det är det, dem tar in minst i den gruppen. Vad söker du med? Om HP eller BI har du mycket större chanser!
ytzor
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 dec 2021, 23:55

Re: Antagning umeå

Inlägg av ytzor »

LakarSara skrev: 16 dec 2021, 14:14 BII sökte jag med. Ja det är det, dem tar in minst i den gruppen. Vad söker du med? Om HP eller BI har du mycket större chanser!
Söker med HP! Har BII men är reserv 200 typ.. tänker främst på min AUI reservplats på typ 30. Dvs betyg + HP*10. Har 36.00 i AU1-merit. :smart:
Låst