Framtida antagningar?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års hösttermin.
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Framtida antagningar?

Inlägg av Mattekillen »

Hej!

Grattis till alla som lyckades nå era mål och komma in på läkarprogrammet hoppas vår resa ska bli rolig. Denna termin blev de ännu en ökning i jämförelse med förra terminen och det är en stor skillnad gentemot hur antagningspoängen såg ut för två år sen som har ändrats mycket nu p.g.a pandemin samt att de precis infört drt nya läkarprogrammet hur länge tror ni dessa höga antagningspoäng kommer att gälla innan de sänks igen?
lakarstudenten

Re: Framtida antagningar?

Inlägg av lakarstudenten »

Jag tror att de kommer börja sänkas redan till HT22/VT23 då en stor anledning till att de ökade var att så många med höga betyg valde att vänta in det nya läkarprogrammet. Detta, samt covid-19 då självklart, ledde till den kraftiga ökningen. När dessa studenter med höga betyg nu har kommit in på läkarprogrammet, och covid-19s påverkan på samhället, om inget oväntat sker i framtiden, kommer att avta, så bör antagningspoängen minskas. Sen vet man ju aldrig, men skulle bli mycket förvånad om de var lika höga nästa terminer.

Vad tror du själv?
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: Framtida antagningar?

Inlägg av Mattekillen »

lakarstudenten skrev: 12 dec 2021, 20:09 Jag tror att de kommer börja sänkas redan till HT22/VT23 då en stor anledning till att de ökade var att så många med höga betyg valde att vänta in det nya läkarprogrammet. Detta, samt covid-19 då självklart, ledde till den kraftiga ökningen. När dessa studenter med höga betyg nu har kommit in på läkarprogrammet, och covid-19s påverkan på samhället, om inget oväntat sker i framtiden, kommer att avta, så bör antagningspoängen minskas. Sen vet man ju aldrig, men skulle bli mycket förvånad om de var lika höga nästa terminer.

Vad tror du själv?
Haha, mitt i prick vad du tror. Håller med i det du säger de senaste två åren har det varit en enorm ökning både bland antalet sökande och antagningspoängen och jag tror den förra och denna terminen beror mycket på som du säger det nya läkarprogrammet har införts, läste någon artikel att det ledde till problem i Kl för flertal studenter som gick på de gammla programmet hade nu sökt till de nya. Men tror du ändå att de redan kommer ses en skillnad nästa år för hade mer gissat på HT23 och terminerna efter det även om jag inte heller hade blivit förvånad om de skedde nästa år. Hoppas att de sänks så jag kan komma in i Lund kommande åren med 21,59 i BI-kvoten ska dock denna termin börja i Linköping.
orolig123

Re: Framtida antagningar?

Inlägg av orolig123 »

Hoppas verkligen att ni har rätt… funderar nämligen på att ge upp min plats i Umeå (mitt sistahandsval) då jag verkligen inte vill bo där. Och istället satsa på högre betyg/HP och ta mig in i någon annanstans HT22 eller VT23. Vill verkligen inte göra ett misstag om poängen skulle höjas till en för hög nivå och att jag ska ha missat min chans att bli läkare :/ ångesten är TOTAL minst sagt
lakarstudenten

Re: Framtida antagningar?

Inlägg av lakarstudenten »

Mattekillen skrev: 12 dec 2021, 20:38 Haha, mitt i prick vad du tror. Håller med i det du säger de senaste två åren har det varit en enorm ökning både bland antalet sökande och antagningspoängen och jag tror den förra och denna terminen beror mycket på som du säger det nya läkarprogrammet har införts, läste någon artikel att det ledde till problem i Kl för flertal studenter som gick på de gammla programmet hade nu sökt till de nya. Men tror du ändå att de redan kommer ses en skillnad nästa år för hade mer gissat på HT23 och terminerna efter det även om jag inte heller hade blivit förvånad om de skedde nästa år. Hoppas att de sänks så jag kan komma in i Lund kommande åren med 21,59 i BI-kvoten ska dock denna termin börja i Linköping.
Jag tror faktiskt att det kommer sänkas redan nästa termin. Vet inte riktigt hur kraftig sänkningen blir, men tror att det kommer fortsättas sänkas i 2-3 terminer till lite lägre nivåer innan det stabiliserar sig. Hoppas att det sänks så du kommer in i Lund, annars så är inte Linköping så illa heller :)
orolig123 skrev: 12 dec 2021, 21:49 Hoppas verkligen att ni har rätt… funderar nämligen på att ge upp min plats i Umeå (mitt sistahandsval) då jag verkligen inte vill bo där. Och istället satsa på högre betyg/HP och ta mig in i någon annanstans HT22 eller VT23. Vill verkligen inte göra ett misstag om poängen skulle höjas till en för hög nivå och att jag ska ha missat min chans att bli läkare :/ ångesten är TOTAL minst sagt
Haha jag förstår helt och hållet då jag är i lite av samma sits. Tror jag bara kommer in i Umeå nu till våren, och har de senaste dagarna funderat på om det är värt att träffa vänner och familj 2-3 gånger per år och flytta till en stad som ligger 10 timmar bort. Har inte riktigt bestämt mig än, men tänker att även om jag skulle tacka nej p.g.a jag inte vill flytta så långt bort, och det nu skulle visa sig att antagningspoängen ökar i framtiden (vilket jag själv tror är ganska osannolikt) så kan man alltid läsa upp betyg/fixa hp så man kommer in vid något lärosäte som ligger närmare. Har man klarat av att fixa hp/betyg så att man kommer in på läkarprogrammet nu, så borde det vara helt möjligt att fixa upp betyg/hp ett snäpp till om antagningsgränserna ökar, om man jobbar hårt. Hoppas att det löser sig för dig och att du redan nu kommer in på något ställe där du vill läsa alternativt att du börjar på Umeå och trivs där! :glad:
orolig123

Re: Framtida antagningar?

Inlägg av orolig123 »

lakarstudenten skrev: 12 dec 2021, 22:07 Jag tror faktiskt att det kommer sänkas redan nästa termin. Vet inte riktigt hur kraftig sänkningen blir, men tror att det kommer fortsättas sänkas i 2-3 terminer till lite lägre nivåer innan det stabiliserar sig. Hoppas att det sänks så du kommer in i Lund, annars så är inte Linköping så illa heller :)

Haha jag förstår helt och hållet då jag är i lite av samma sits. Tror jag bara kommer in i Umeå nu till våren, och har de senaste dagarna funderat på om det är värt att träffa vänner och familj 2-3 gånger per år och flytta till en stad som ligger 10 timmar bort. Har inte riktigt bestämt mig än, men tänker att även om jag skulle tacka nej p.g.a jag inte vill flytta så långt bort, och det nu skulle visa sig att antagningspoängen ökar i framtiden (vilket jag själv tror är ganska osannolikt) så kan man alltid läsa upp betyg/fixa hp så man kommer in vid något lärosäte som ligger närmare. Har man klarat av att fixa hp/betyg så att man kommer in på läkarprogrammet nu, så borde det vara helt möjligt att fixa upp betyg/hp ett snäpp till om antagningsgränserna ökar, om man jobbar hårt. Hoppas att det löser sig för dig och att du redan nu kommer in på något ställe där du vill läsa alternativt att du börjar på Umeå och trivs där! :glad:
Tack så mycket för peppen! Det behövde jag verkligen. Du har rätt, skulle jag inte komma vid något annat lärosäte nu så skulle det verkligen vara på håret. Utbildningen känns alldeles för lång för att jag ska tvinga mig själv att flytta någonstans där jag inte vill bo. Och därför hade jag nog ångrat mig om jag inte tog tid till att försöka lite till och förhoppningvis slippa bo på just det ställe jag inte vill haha. Hoppas just nu att min reservplats i Örebro ska ta mig in där, även om jag har förstått att de tillämpar ett väldigt stort överintag. Håller tummarna för dig också, det löser sig för oss båda hur det än blir nu i vår!
Låst