Reserv i hp-kvoten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års vårtermin.
EKE

Reserv i hp-kvoten

Inlägg av EKE »

Hej, jag har satt mig själv i en knivig situation och behöver alla råd jag kan få.
Jag har prioriterat Umeå över Örebro och hunnit ångra mig totalt nu. Är det någon som som sitter på info eller kanske t.o.m. läser på något av universiteten.
Står som reserv 21 i Umeå och 8 i Örebro nu efter första urvalet. Hur skulle ni värdera mina chanser att komma in? Funderar på att stryka Umeå och chansa på Örebro men som jag förstår det så har de ett ganska stort överintag i Ö och tar oftast inte in så många reserver. I Umeå ser det historiskt sett ut som att det brukar röra på sig mer. Är rädd att om jag tackar ja till min reservplats där så kommer jag in i andra urvalet = stryks från Örebro.
Missförstå mig rätt, jag går såklart hellre i Umeå än ingenting alls men skulle så gärna vilja gå i Örebro. :tokig:
Gast

Re: Reserv i hp-kvoten

Inlägg av Gast »

Brukar röra sig betydligt mer i BI och HP än BII exempelvis. Reserv 8 är ju riktigt bra. Har svårt att tro att de skulle ta in fler än dubbelt så många reserver i Umeå som i Örebro. Är det viktigt att börja studera just nu? Eller kan du tänka dig att avvakta ett halvår, göra HP igen och ev. komma in ht22 eller vt23? Om så är fallet skulle jag tacka nej till Umeå om du verkligen inte vill bo där, och satsa på att komma in i Örebro. Även om jag tror att du har goda chanser nu till våren :tummeupp:
Låst