Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års vårtermin.
reservplats

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av reservplats »

Sanna2022 skrev: 09 dec 2021, 11:08 Hej!
Jag har 21,88 och tillhör BI, men har hamnat på reservplats nr 2, men KI har antagit 21,88 i denna grupp, varför har inte jag då blivit antagen? Jag förmodar att jag kommer in i nästa urvalsgrupp. stämmer det?

Tacksam för svar! :glad:
Om jag har fattat det rätt så går de på högskoleprovet om flera sökande har lika i BI kvoten. Nu vet jag inte om du har gjort HP eller vad du hade för resultat om du gjort det. Men det kan vara så att den framför dig i kön samt den/de som kommit in på 21,88 har gjort HP. Annars lottning gissningsvis.

Reservplats 2 är ju riktigt bra! Du lär ju komma in i urval två. Blir riktigt förvånad annars. Grattis till det isf! Själv hamnade jag på reservplats 29 på KI, med 21,75 i BI kvoten. Känns rätt osäkert för min del tyvärr.
Sanna2022

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Sanna2022 »

reservplats skrev: 09 dec 2021, 18:51 Om jag har fattat det rätt så går de på högskoleprovet om flera sökande har lika i BI kvoten. Nu vet jag inte om du har gjort HP eller vad du hade för resultat om du gjort det. Men det kan vara så att den framför dig i kön samt den/de som kommit in på 21,88 har gjort HP. Annars lottning gissningsvis.

Reservplats 2 är ju riktigt bra! Du lär ju komma in i urval två. Blir riktigt förvånad annars. Grattis till det isf! Själv hamnade jag på reservplats 29 på KI, med 21,75 i BI kvoten. Känns rätt osäkert för min del tyvärr.
Nej, Ingen HP. Då kan det var det då.
Jag tror nog att du har goda chanser du med. Håller tummarna :tummarupp:
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Mattekillen »

Sanna2022 skrev: 09 dec 2021, 12:16 Hur menar du med att klättra?
Är det inte så att om man inte kommit in i urval 1 så kommer man in i urval 2, då poängen sänks?
Nej det handlar om att de som är framför en tackar nej till platsen så får man deras plats så ifall du har reservplats 29 så måste 29 personer framför dig säga upp sin plats för att du ska komma in
Sanna2022

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Sanna2022 »

Mattekillen skrev: 10 dec 2021, 20:10 Nej det handlar om att de som är framför en tackar nej till platsen så får man deras plats så ifall du har reservplats 29 så måste 29 personer framför dig säga upp sin plats för att du ska komma in
Jag har 21,88 i BI och den sista antagna i KI var 21,88 i urval 1. Så du menar att i urval 2 kan lägre poäng bli antagna men inte jag? och jag blir antagen bara om 2 st tackar nej till platserna? Jag kan noll om antagningsregrel, men har svårt och förstå att min antagning beror endast på någon tackar nej :konfys: hoppar dem över min poäng?
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Mattekillen »

Sanna2022 skrev: 11 dec 2021, 13:57 Jag har 21,88 i BI och den sista antagna i KI var 21,88 i urval 1. Så du menar att i urval 2 kan lägre poäng bli antagna men inte jag? och jag blir antagen bara om 2 st tackar nej till platserna? Jag kan noll om antagningsregrel, men har svårt och förstå att min antagning beror endast på någon tackar nej :konfys: hoppar dem över min poäng?
Ja de kan dem eftersom att ifall personer som har en plats framför tackar nej till sin plats med högre antagningspoäng än den andra så kommer de som har mindre antagningspoäng ta deras plats alltså kommer de med lägre antagningspoäng. I ditt fall måste 2 (eller flera om de har överintag) tacka nej till sin plats så att du tar deras plats. Ifall den sista hade 21,88 och du har 21,88 innebär att även den med reservplats nummer 1 har samma antagningspoäng då handlar det om att de fanns fler med 21,88 som skulle ta upp de sista platserna och då lottades de vem som skulle ta platserna och du hade bara otur att du inte blev antagen.
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Mattekillen »

Mattekillen skrev: 11 dec 2021, 16:07 Ja de kan dem eftersom att ifall personer som har en plats framför tackar nej till sin plats med högre antagningspoäng än den andra så kommer de som har mindre antagningspoäng ta deras plats alltså kommer de med lägre antagningspoäng. I ditt fall måste 2 (eller flera om de har överintag) tacka nej till sin plats så att du tar deras plats. Ifall den sista hade 21,88 och du har 21,88 innebär att även den med reservplats nummer 1 har samma antagningspoäng då handlar det om att de fanns fler med 21,88 som skulle ta upp de sista platserna och då lottades de vem som skulle ta platserna och du hade bara otur att du inte blev antagen. Men som jag nämnt tidigare du behöver ändå inte oroa för jag hade varit väldigt förvånad om du inte blev antagen med reservplats nummer 2 de kan ske för hade en släktning som hade reservplats nummer 1 men kom ändå inte in (dock var de inte läkarprogrammet) och en med reservplats nummer 29 lyckades komma in efter de andra urvalet. De kan ske att du inte kommer in men chansen är väldigt väldigt liten att du inte skulle komma in.
Sanna2022

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Sanna2022 »

Mattekillen skrev: 11 dec 2021, 16:08
Ahh, jobbigt läge!

Men tack för ditt svar :glad:
Sanna2022

Re: Reserv 2 efter Urvalsgrupp 1

Inlägg av Sanna2022 »

Mattekillen skrev: 11 dec 2021, 16:08
Hej!
Jag kom in på KI :skrattar:
Håller tummar för er!
Låst