Förbereda sig inför underläkarvikariat?

Att som läkarstudent arbeta som underläkare eller läkarassistent: ansökan, arbetsuppgifter, löner, et cetera.
Aljo

Förbereda sig inför underläkarvikariat?

Inlägg av Aljo »

Hej!
Jag undrar lite ifall det finns någon som har tips på hur man på bästa sätt kan förbereda sig inför ett underläkarvikariat? Jag har till snart läst klart termin 9 och är i full gång med att söka UL- vik. Börjar nu känna mig lite orolig och ängslig över att mina kunskaper är ringrostiga i många ämnen som var länge sedan jag läste.

Hur har ni gjort? Finns det några bra böcker eller liknande som förbereder en på ett bra sätt genom att repetera och gå igenom vanliga kliniska fall? Och slutligen, vad brukar förväntas av en läkarstudent som gjort 9 terminer? Vad är ens arbetsuppgifter på låt säga en medicinklinik på ett medelstort sjukhus?

Mvh,
Orolig läkarstudent
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Förbereda sig inför underläkarvikariat?

Inlägg av Nils »

Det viktigaste att repetera är de kunskaper som motsvarar den aktuella kliniken för jobbet, t.ex. ortopedikursen om du ska jobba på ortopeden, därefter mer allmänt nyttiga kunskaper som tolkning av olika provsvar (samt utförande av HLR, ifall du skulle finna dig i en sådan situation). Beroende på var du ska arbeta kan det även vara relevant att fräscha upp t.ex. vätskebalans, energibalans med mera. Kliniska statusbedömningar är alltid bra att hålla fräscht i minnet.

För det mesta ska du som underläkare inte fatta beslut, det är ansvarig läkare som beslutar om åtgärder. Mycket fokus lär hamna på anamnestagande, undersökning och journalskrivande (särskilt daganteckningar och epikriser).
Skriv svar