Utlandsstudent fick rätt mot Socialstyrelsen om vikariat

Att som läkarstudent arbeta som underläkare eller läkarassistent: ansökan, arbetsuppgifter, löner, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Utlandsstudent fick rätt mot Socialstyrelsen om vikariat

Inlägg av Nils »

Enligt en dom från kammarrätten i Stockholm gjorde Socialstyrelsen fel när den avslog utlandsstudenten Martin Ahlströms ansökan om att få vikariera som underläkare med motiveringen att hans utländska läkarutbildning var för olik den svenska.
Kammarrätten i Stockholm skrev:[Hans] utbildning och praktiska tjänstgöring i allt väsentligt är jämförbar med den utbildning och praktiska tjänstgöring som ges vid svenska fakulteter.
Centrum För Rättvisa skrev:Socialstyrelsen hade inte fog för att neka Martin Ahlström sommarvikariat som läkare. Ett principiellt viktigt beslut från kammarrätten river nu hindren för de närmare 3 000 utlandsstuderande läkarna från Sverige att få sommarjobba på svenska sjukhus.
Svenska Dagbladet skrev:– I dag är jag jättenöjd och glad att äntligen få det svart på vitt att jag hade rätt hela tiden, säger Martin Ahlström, till SvD.
Svenska Dagbladet skrev:– Jag har framför allt kämpat för alla andra läkarstudenter. För att de ska behandlas på rätt sätt. För mig personligen kommer beslutet tyvärr för sent. Meningen var ju att jag skulle kunna ha använt det för att få ett jobb förra året, säger Martin Ahlström.
Denna dom banar väg för andra utlandsstuderande läkarstudenter att få vikariera som underläkare i Sverige.


Du kan läsa mer här:
Svenska Dagbladet
Centrum För Rättvisa
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Utlandsstudent fick rätt mot Socialstyrelsen om vikariat

Inlägg av Nyberg89 »

Helt rätt!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Utlandsstudent fick rätt mot Socialstyrelsen om vikariat

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Ändå det kommer bli svårt för utländsstudenter att få vikaria som underläkare, eftersom en arbetsgivare kan tycka om att en utländsstudent kan ha sämre kunskap än en svensk läkarstudent när det gäller praktik i sjukhuset. Av denna anledning arbetsgivaren kan ansälla en svensk läkarstudent utan att säga den ursprungliga anledning till utländsstudenten! Och därmed Socialstyrelsen inte kan göra något emot detta.
Jag tycker att problemet skulle vara större för utländsstudenter i det närmaste tiden att få jobb som underläkare eftersom det är fler svensk läkarstudenter som utbildas och då frågan upptsår; Om det finns en ledig jobb på ett sjukhus, vem har större chans att få jobbet? en utländstudent eller en svenskstudent?
Mustafa Al-Attar
Skriv svar