1,6 och läkarprogrammet

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års hösttermin.
Naval

1,6 och läkarprogrammet

Inlägg av Naval »

Fick resultatet 1,6 nu i höst (HT19) och planen är att komma in på läkarprogrammet, var som helst egentligen. Tills HT2021 då jag går ut gymnasiet.

Min fråga är om jag har goda chanser att komma in på läkarprogrammet inför kommande två år? Jag är medveten om att det i praktiken inte går att förutspå något eftersom resultaten kan variera så mycket men vill gärna få insikt i hur de kunniga tänker.

Har jag en chans?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

1,6 och läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Med tanke på hur gränsvärdena för högskoleprovet har utvecklats är det inte omöjligt att 1,60 kan räcka även till hösten 2021.
Gränserna gick huvudsakligen vid 1,55 inför våren 2021.

Det ska dock anordnas två högskoleprovstillfällen under våren (som provskrivare kan välja bland) och det är möjligt att volymen provskrivare kommer öka igen, vilket kan öka antalet höga hp-resultat som medverkar i konkurrensen om platser vid läkarprogrammen.

Samtidigt osäkerhet på grund av corona-effekten på generella söktrycket, den nyligen sänkta nivån på överintaget, samt det nya läkarprogrammet, utöver ovan nämnda omständighets svårförutsedda effekter på högskoleprovskvoten.

Fyra exceptionella omständigheter på samma gång gör det svårt att göra någon pålitlig gissning.
Låst