Reservplacerad chans?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års vårtermin.
Dr Ing

Reservplacerad chans?

Inlägg av Dr Ing »

HejHej! :glad:

Jag har reservnummer 26 till läkarprogrammet i Göteborg(efter urval 1) och undrar om någon vet hur goda chanserna är att bli antagen? :sliten:
Jag skulle jättegärna vilja bli antagen och är väldigt nervös över just att inte veta om jag har en chans eller inte.
Jag har kollat runt och försökt förstå hur systemet funkar men är fortfarande väldigt lost men där jag kollat ser det ut som att jag har en chans?

Tack så mycket för hjälpen!
Dr Ing

Reservplacerad chans?

Inlägg av Dr Ing »

Glömde tillägga att jag söker via HP-kvoten.
LyckAtill

Reservplacerad chans?

Inlägg av LyckAtill »

Hej har sökt läk på GU 2 år i rad med 1.6 men kan säga att tidigare hade jag haft reservplats 25 på urval 1 och 13 på urval 2... något liknande minns inte exakr men kom inte in ... och nu till vår kom jag in direkt efter urval 1. Det är väldigt oförutsägbart. Allt kan hända men samtidigt inget alls. Vänta till urval 2 och se hamnar du där vid 5 så skulle det se ljusare ut men just nu är det beroende på vad andra som är före ska göra :)
Dr Ing

Reservplacerad chans?

Inlägg av Dr Ing »

Hej
Tack för svar! Jag får bara hålla ut och se vilken plats jag får. :glad:
Tack!
DrKokobeng

Reservplacerad chans?

Inlägg av DrKokobeng »

Hej Dr. Ing
För er som söker i hp-kvoten så har ni mycket större chans än vad de i betygskvoten har. Då det är färre som tas in via betyg. Säger precis som tidigare person nämnde att vänta och se efter urval 2 då börjar det sollas bland alla sökande. Jag är precis som du, en reserv och har svårt att låta bli att tänka på detta. Dock kan jag säga så här: kommer du inte in så slipper du välja mellan nya och gamla läk.programmet som många antagna går runt och tvivlar på. För i det nya programmet så kommer det bli mycket roligare och säkrare med tanke på leg. (plus en skön startslön). Dock kommer antagningspoängen stiga markant. :olycklig:
Önskar dig lycka till. :tummarupp:
Dr Ing

Reservplacerad chans?

Inlägg av Dr Ing »

DrKokobeng skrev:Hej Dr. Ing
För er som söker i hp-kvoten så har ni mycket större chans än vad de i betygskvoten har. Då det är färre som tas in via betyg. Säger precis som tidigare person nämnde att vänta och se efter urval 2 då börjar det sollas bland alla sökande. Jag är precis som du, en reserv och har svårt att låta bli att tänka på detta. Dock kan jag säga så här: kommer du inte in så slipper du välja mellan nya och gamla läk.programmet som många antagna går runt och tvivlar på. För i det nya programmet så kommer det bli mycket roligare och säkrare med tanke på leg. (plus en skön startslön). Dock kommer antagningspoängen stiga markant. :olycklig:
Önskar dig lycka till. :tummarupp:
Hej
Tack för svar!
Det är ju skönt att höra, får vänta och se :velig:

Jo det är sant, det nya låter väldigt spännande. Är det dock helt säkert att antagningspoängen kommer öka? Trodde att de kommer vara ungefär samma(kanske lite högre)? :skraj:

Håller tummarna för dig och önskar dig lycka till! :glad:
DrKokobeng

Reservplacerad chans?

Inlägg av DrKokobeng »

Hej igen,

Kan faktiskt garantera dig att antagningspoängen kommer höjas. Alla gör prövningar, läkaryrket har blivit ännu coolare med tanke på Corona och de målas upp som hjältar.. (det har lockat ett par, tro mig). Att få leg direkt efter 6 års studier lockar dock ännu mer. Det jag vill säga är att vi inte kan sitta och hoppas på att antagningspoängen kommer sjunka för elevkullarna blir högre och det är fler unga som vill plugga. Det jag säger är säkra din plats så fort du kan, för det blir inte lättare. Jag önskar att komma in ht21 men finns ingen garanti att jag kommer in då och det känns som att detta är min enda chans.

Du får också tänka på att många har samma poäng och betyg. Därför gäller det att ha så högt som möjligt, men vissa saker kommer i vägen och man tappar ork. Jag va så inställd på att antagningspoängen skulle vara som vt20 och trodde att jag skulle klara mig men nu vet jag att man måste ha det senaste terminens poäng för att kunna garantera sig en plats dvs.högre än Ht20 poängen. Jag har frågat så många om vad dom tror om mina chanser att komma in. Men ingen vet exakt. För nu handlar det ju inte om omständigheterna utan om vad alla elever verkligen vill. Det som spelar roll är hur många som är antagna och vill gå läkarlinjen denna terminen eller vill vänta, innerst inne vet jag att de som kommit in i GU kommer hålla hårt i sina platser.

Sorgligt att vi hamnat så nära men ändå så långt ifrån!

Önskar att du kommer in och för en gång skull vända bland! Men om det inte blir så, då hoppas jag att du kan smälta ner beskedet den 21 dec ordentligt och inte tappa hoppet!
Dr Ing

Reservplacerad chans?

Inlägg av Dr Ing »

DrKokobeng skrev:Hej igen,

Kan faktiskt garantera dig att antagningspoängen kommer höjas. Alla gör prövningar, läkaryrket har blivit ännu coolare med tanke på Corona och de målas upp som hjältar.. (det har lockat ett par, tro mig). Att få leg direkt efter 6 års studier lockar dock ännu mer. Det jag vill säga är att vi inte kan sitta och hoppas på att antagningspoängen kommer sjunka för elevkullarna blir högre och det är fler unga som vill plugga. Det jag säger är säkra din plats så fort du kan, för det blir inte lättare. Jag önskar att komma in ht21 men finns ingen garanti att jag kommer in då och det känns som att detta är min enda chans.

Du får också tänka på att många har samma poäng och betyg. Därför gäller det att ha så högt som möjligt, men vissa saker kommer i vägen och man tappar ork. Jag va så inställd på att antagningspoängen skulle vara som vt20 och trodde att jag skulle klara mig men nu vet jag att man måste ha det senaste terminens poäng för att kunna garantera sig en plats dvs.högre än Ht20 poängen. Jag har frågat så många om vad dom tror om mina chanser att komma in. Men ingen vet exakt. För nu handlar det ju inte om omständigheterna utan om vad alla elever verkligen vill. Det som spelar roll är hur många som är antagna och vill gå läkarlinjen denna terminen eller vill vänta, innerst inne vet jag att de som kommit in i GU kommer hålla hårt i sina platser.

Sorgligt att vi hamnat så nära men ändå så långt ifrån!

Önskar att du kommer in och för en gång skull vända bland! Men om det inte blir så, då hoppas jag att du kan smälta ner beskedet den 21 dec ordentligt och inte tappa hoppet!
Oj, ja det känns nu rätt logiskt att antagningspoängen kommer öka. Fy vad nervöst jag blir :skam: Så det är nu som den bästa chansen att komma in är. :velig: :sliten:

Få hålla tummarna att det går bra för oss nu vid urval 2. Kanske turen är med oss? :tur:

Tack! Ska försöka hålla hoppet uppe :rodnar: Håller tummarna att det går bra för dig!
Låst