UU/KI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2021 års vårtermin.
Vemodig

UU/KI

Inlägg av Vemodig »

Hej,

Hoppas att antagningbeskeden har varit snälla mot alla. Blev själv antagen till Uppsala och undrar nu hur de brukar tillämpa med tillgodoräknande. Går termin 3 på KI och undrar om jag kan hoppa in i T4 i UU eller måste jag hoppa ner en termin? Någon som har erfarenhet?
Det fixar sig

UU/KI

Inlägg av Det fixar sig »

Jag sitter i samma sits som du, haha. Fast jag går termin 3 på UU och kom in på KI till vt21. Ska vi byta plats? :tummarupp:
Det funkar ju inte så i praktiken såklart, men kolla med UU:s studievägledare så kollar jag med KI:s. De har ju sina egna rutiner med tillgodoräkning etc.
Hoppas på det bästa för oss båda!
Gast

UU/KI

Inlägg av Gast »

Undrar bara så när ni byter plats och fortsätter på högre termin, era platser på termin 1 blir lediga för reserver att ta eller hur gör dem?
Vemodig

UU/KI

Inlägg av Vemodig »

Det fixar sig skrev:Jag sitter i samma sits som du, haha. Fast jag går termin 3 på UU och kom in på KI till vt21. Ska vi byta plats? :tummarupp:
Det funkar ju inte så i praktiken såklart, men kolla med UU:s studievägledare så kollar jag med KI:s. De har ju sina egna rutiner med tillgodoräkning etc.
Hoppas på det bästa för oss båda!
Hej! Grattis till din antagningsbesked. Jag har varit i kontakt med Uppsalas syv men fick inte goda nyheter. Hon sa att man normalt bör räkna med att hoppa ner en termin så i mitt fall så skulle jag börja om på termin 3. MEN i och med att de börjar rulla tillbaka gamla programmet så är klassen helt fullsatt och de har en reservlista så enligt henne borde jag räkna med att hoppa ner till termin 2. Tycker inte att det är vart det så jag kommer att tacka nej till min plats. Hoppas att någon annan får nytta av det:) Hoppas även att du får bättre nyheter från KI. Lycka till!
Vemodig

UU/KI

Inlägg av Vemodig »

Gast skrev:Undrar bara så när ni byter plats och fortsätter på högre termin, era platser på termin 1 blir lediga för reserver att ta eller hur gör dem?
Hej!
Jag vet inte hur det funkar men jag kommer att tacka nej till min plats så det är ialf up for graps.
Det fixar sig

UU/KI

Inlägg av Det fixar sig »

Attans, tråkigt att höra!
Jag får se hur det blir för mig. Jag vill gärna bo i Stockholm så blir nog att jag tackar ja till min plats ändå. Jag har läst några biomedicinkurser på KI tidigare så förhoppningsvis kan jag tillgodoräkna de första två terminerna iaf. Om jag inte får hoppa upp några terminer ska jag nog söka forskartjänster och hoppa på tåget igen efter 1 år eller så.
Tack för att du kollade med Uppsala!
gast

UU/KI

Inlägg av gast »

Vemodig, tråkigt att du behöver gå ner till termin 2 om du börjar med Uppsala. Vilken grupp gäller det att du kom in i Uppsala, Hp? Lycka till med allt!
Vemodig

UU/KI

Inlägg av Vemodig »

gast skrev:Vemodig, tråkigt att du behöver gå ner till termin 2 om du börjar med Uppsala. Vilken grupp gäller det att du kom in i Uppsala, Hp? Lycka till med allt!
Yes, var i HP gruppen. Sökte du via den gruppen också?
Vemodig

UU/KI

Inlägg av Vemodig »

Det fixar sig skrev:Attans, tråkigt att höra!
Jag får se hur det blir för mig. Jag vill gärna bo i Stockholm så blir nog att jag tackar ja till min plats ändå. Jag har läst några biomedicinkurser på KI tidigare så förhoppningsvis kan jag tillgodoräkna de första två terminerna iaf. Om jag inte får hoppa upp några terminer ska jag nog söka forskartjänster och hoppa på tåget igen efter 1 år eller så.
Tack för att du kollade med Uppsala!
Jag har för mig att du har goda chanser att tillgodoräkna det mesta av DFM1 och möjligtvis Neurokursen i DMF3(termin 3) om du har läst biomed. Men förhoppningsvis slipper du hålla på med att hoppa mellan terminerna. Du får gärna berätta hur det går för dig när du får besked från studievägledaren:)
Gast

UU/KI

Inlägg av Gast »

Vemodig, nej via BI grupp. Är reserv 27 på Uppsala, tror inte det kommer att räcka denna gång. Kommer att satsa på Ht 2021.
Låst