Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
Thomas

Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Inlägg av Thomas »

Tillämpar Uppsala universitet överintag i urval 2? De antog under urval 2 47 personer i hp gruppen o 76 personer i bi gruppen är detta överintag?
ELa

Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Inlägg av ELa »

På antagning.se kunde man se att antalet antagna i BI gruppen i Uppsala hade gått ner från 76 till 64. Jag tolkade det som att 12 hade tackat nej, så jag mailade med kursadministrationen på Uppsala universitet och de svarade så här:

"Vi gör alltid ett överintag till programmet, både till första och andra urvalet, för att kompensera de återbud som alltid kommer. I nuläget är alla platser tagna, men det brukar alltid bli ett antal avhopp under tiden för reservantagningen"
Thomas

Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Inlägg av Thomas »

Tack för svaret ELa. Men vad innebär ”under tiden för reservantagningen” egentligen? Innebär det inom de kommande 2 veckorna eller 3 veckorna alltså från v35-37 eller v35-38?
ELa

Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Inlägg av ELa »

Här kan man läsa information för reserver:
https://studentportalen.uu.se/portal/po ... yId=196584

Tiden för reservantagningen är alltså från 18 aug till 11 sept.
Den 24 aug skrev kursadministratören att alla platser var tagna, och då stod det på antagning.se att 11 hade tackat nej i BI-gruppen (gått upp till 12 nu). Det blev alltså inte klart från kursadministratörens mailsvar hur stor deras överintag egentligen är. Det vore ju intressant att veta.

Har du, eller någon annan, koll på hur många hoppade av i HP-kvoten?
Thomas

Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Inlägg av Thomas »

Tack igen ELa. Som jag vet när jag kollade så var hp reserver 47 st. Varje gång det sjönk antog de så det var mellan 45-47. Det var endast förra veckan där jag såg ett fall till 39, o varje gång det sjönk under 39 så antogs pers tills det blev 39 igen. Så jag skulle förmodligen säga att 47 är överintaget i år medan 39 är de aktuella platserna som finns för hp kvoten i år.
ELa

Tillämpar Uppsala universitet överintag i U2

Inlägg av ELa »

Undrar om det finns någon här som stod reserv till Uppsala efter urval 2 och som blivit erbjuden en plats nu? I så fall, vilket reservnummer i vilken urvalsgrupp hade du? Blir lite nyfiken om reservuppringningen har börjat redan :-)
Låst