Umeå hp-kvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års hösttermin.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Umeå hp-kvot

Inlägg av Jordgubben »

Fluffig skrev:Tack för svaret Jordgubbben!
Tror DU att antagningspoängen i Umeå kommer att öka eller sjunka?
Jag är långt ifrån expert men vad jag tror är att antagningspoängen i betygsgruppen inte förändras, och i hp-gruppen tror jag första urvalet landar på 1.55 som vt20. Om andra urval eller reservintaget sjunker till 1.5 så tror jag inte att det är många med 1.5 som antas :) För det finns många med 1.55 som inte kom in i våras i Umeå.
Gast

Umeå hp-kvot

Inlägg av Gast »

Jag tror att betygsgruppen BI kommer öka ganska mycket i poäng jämfört med 2019 gäller generellt all uni med kansle undantag av KI. Gissningsvis tror jag U2 2020 kommer att ligga i linje med U1 2019. Sämre möjligheter att ta ett år ledigt efter gymnasiet med jobb tror jag är anledningen samt att årets betygsinflation kommer att vara den största sedan det nya betygssystemet infördes. Bla pga inga nationella prov. Att 55 fler kommer in på KI på betyg kommer kanske göra att KI kommer lägre men inte med mycket. HP komner nog att gå ner en del pga det inte blev nåt hp prov nu i vår.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Umeå hp-kvot

Inlägg av Jordgubben »

Det börjar närma sig antagningsbeskedet... Jag är så spänd och taggad...
Vilka av er har sökt till Umeå och ingår i hp-kvoten? Och vad har ni för resultat? Jag har 1.55 som många verkar ha, hoppas verkligen att jag antas, försöker hålla mig optimistisk :skrattar:
Guestilades

Umeå hp-kvot

Inlägg av Guestilades »

Jordgubben skrev:Det börjar närma sig antagningsbeskedet... Jag är så spänd och taggad...
Vilka av er har sökt till Umeå och ingår i hp-kvoten? Och vad har ni för resultat? Jag har 1.55 som många verkar ha, hoppas verkligen att jag antas, försöker hålla mig optimistisk :skrattar:
Vill inte låta pessimistisk men ha inte för höga förhoppningar, det har inte hänt tidigare att någon med 1,55 i hp-resultat har kommit in under höstantagningen. 1,6 hade behövts för att åtminstone ha en chans. Programmet har fått mer än 100 förstahandssökande än förra höstterminen också så konkurrensen lär bli hårdare där. Med andra ord lär du behöva vänta på vårterminens antagning för att få en chans, eftersom det var rätt många med 1,55 som kom in just då. Har du kollat upp ditt resultat med HP + betygskvoten?
Gast

Umeå hp-kvot

Inlägg av Gast »

Jordgubben. 1.55 kommer garanterat att räcka för att komma in i Umeå denna gång då hp provet nu i vår blev inställt. Så du kan vara lugn!
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Umeå hp-kvot

Inlägg av Jordgubben »

Guestilades : HP + betyg kvoten har jag troligtvis ingen chans i :)
matte

Umeå hp-kvot

Inlägg av matte »

@Guestilades
Har man 1.55 och satsar på alternativt urval. Ja då har man tillräckligt höga betyg för att komma in bara på betygskvoten
Låst