Reservuppringning ht19

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2019 års hösttermin.
Hjertify
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jul 2019, 10:17

Reservuppringning ht19

Inlägg av Hjertify »

Så då är andra urvalet klart. Tänkte att detta kan vara en tråd där vi skriver ang reservuppringning.

Själv är jag reserv nummer 3 i hp-kvoten på läkarprogrammet i Göteborg. Vad tror ni mina chanser är att jag blir uppringd?

Jag har även blivit antagen på LiU Läkarprogram men vill helst inte flytta...

Och vet ni ungefär när uppringningen brukar börja?
Matts

Reservuppringning ht19

Inlägg av Matts »

Tror du har en bra chans att komma in!
Själv är man reserv 28 (HP) i Umeå, så det är nog kört för min del.
Emma21

Reservuppringning ht19

Inlägg av Emma21 »

Hej, reservplats 11 Linköping och antagen i Örebro (hoppas på Linköping) men tror tyvärr det är ganska kört med tanke på överintag!
Gast

Reservuppringning ht19

Inlägg av Gast »

Linköping har inte ett stort överintag. Tror att reserv 11 i HP kommer räcka för antagning!
Gäst

Reservuppringning ht19

Inlägg av Gäst »

Någon som vet om Örebro brukar ringa in reserver efter andra urvalet pga det till synes stora överintaget? Gick från 6:e reserv efter första urvalet till 4:e reserv efter andra i hp-kvoten. Med tanke på det så känns det lite kört!
Gast

Reservuppringning ht19

Inlägg av Gast »

Ja det gör de. Tror du har bra chans!
Hjertify
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jul 2019, 10:17

Reservuppringning ht19

Inlägg av Hjertify »

Från vad jag kan se på UHRs statistik så har Örebro inte högre överintag än förra året nu efter urval 2, dock så har det ju rört sig otroligt lite mellan urval 1 och urval 2 vilket kanske betyder att många av dom som kommit in vill behålla sin plats. Skulle dock säga att du har en chans ifall jag förstår statistiken rätt.

Själv gick mina chanser up då en person har tackat nej i hp-kvoten i Göteborg, så jag bör rimligen vara reserv #2 nu ifall dom kallar in en inför 2 september.
Gast

Reservuppringning ht19

Inlägg av Gast »

Kopierar en gammal text för att förklara hur reservintaget fungerar.

"Reservintagen börjar inte förrän totalen kommer under en bestämd tröskelnivå. Tex KI tar in tror jag 220 i U2. De vill att 180 börjar till de 156 platser de har. Så de börjar inte att ta in reserver förrän totalen når 180. I praktiken kan ju alla i BF kvoten tacka nej utan reservintag förutsatt att det finns det antalet UNI vill ha som börjar. Hoppas att jag förklarat hur principen äe för reservintaget."
cute477
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 aug 2019, 15:59

Reservuppringning ht19

Inlägg av cute477 »

Okej, men vet någon ifall det finns ett speciellt tröskelvärde för göteborg? När börjar de kalla in reserver?
Gast

Reservuppringning ht19

Inlägg av Gast »

Hej. Nej men du kan gissa själv i dina kvotgrupper genom att följa när det räknas ner o upp. När det åker upp så är det ju runt tröskelnivån. Du ser det på din sida på antagning.se! Börjar nog först en vecka före upprop.
Låst