Satsa på Umeå eller HP?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2019 års vårtermin.
Gäst

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Har läst o hört saker om utbildningen i Umeå. Givetvis massa positiva saker såsom Iksu gym, spexet, natur, friluft samt forskningsmöjligheter och utregionalisering.

Men det som egentligen får mig att tveka är:
* Finns inget juridiskt ombud för studenter och man har inte så mycket rättigheter jmf med ex Uppsala?
* Utbildningen har riskerat att behöva läggas ner pga undermålig undervisning avseende kontakt med andra vårdprofessioner. Många verkar även klaga på dålig klinisk handledning samt omotiverade, otillgängliga handledare?
* Väldigt många jämfört med på andra orter väljer att byta eller hoppa av under utbildningen.
* Många pluggar där för att de mer eller mindre inte kom in någon annanstans. Omotiverade studenter smittar av sig?
* Vinterdepression, pga mörkret under den långa vintern?
* Det anses fult att vara rik och man ser ner på människor från storstäder eller välbärgade familjer?

Orkar inte förlora mer tid men samtidigt blir jag så osäker när jag hör sådant. 5,5år är liksom mycket för att vantrivas. Stämmer påstående eller är det bara rykten? Någon som pluggar i Umeå och kan berätta hur det liger till?
Johannes

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av Johannes »

Juridiskt ombud? Haha! Förstår inte varför detta spelar roll för dig. Däremot kan jag glädja dig med att det kryllar av rättshaveristet i staden. Bra eller dålig får du själv avgöra...

Även om mycket av det du säger stämmer så vet jag inte hur mycket det påverkar gemene student. Visst, Umeå har länge haft problem med småstadskomplex vilket genomsyrar utbildningen, exempelvis att man ständigt ska påpeka hur mycket bättre man är än andra lärosäten etc.

Mitt tips är, följ strömmen, håll dina åsikter för dig själv, så kommer det nog gå bra.
tankarish
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jul 2018, 12:41

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av tankarish »

Kände samma sak när jag började på Linköpings uni då drömmen var KI. Men jag tackade ja och pluggade på HP/PIL på sidan av plugget. Får se imorgon hur det går med antagningen på KI <3 Det är en 5.5 års utbildning, man ska läsa på en ort man trivs på.

Mitt tips är alltså att påbörja dina studier och kämpa med HP samtidigt. Visst kommer du inte kunna lägga lika mycket tid på HP men samtidigt så är det inte garanterat att du får 1.75 på HP genom heltids plugg.
Tjena

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av Tjena »

Tjena Tankarish, gick det bra med HP och går du fortfarande kvar på Linköping eller satsar du allt på att komma in på Ki? Har sett dig i diverse forum, hoppas det går bra!
tankarish
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jul 2018, 12:41

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av tankarish »

Haha, HP gick skit bra... Tills jag såg normeringen :P
Dock gick det bra på PIL, får se resultatet imorgon. :)
Tjena

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av Tjena »

Låter bra med PIL i alla fall, oavsett hur det går hoppas jag du lyckas med det du vill till slut! :glad:
tankarish
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jul 2018, 12:41

Satsa på Umeå eller HP?

Inlägg av tankarish »

Dsm! <3
Låst