Vad händer vid samma BIEX/BI

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2016 års hösttermin.
Gymnasieelev

Vad händer vid samma BIEX/BI

Inlägg av Gymnasieelev »

Hej,

Jag ligger på 21,85 på meritvärde/jämförelsetal, och jag har inte gjort högskoleprovet, dvs. saknar ett HP-värde.

Enligt min avläsning av tidigare statistik i UHR, så borde det räcka för att antas till något läkarprogram, men nu har jag blivit lite fundersam om hur många det egentligen är som har samma BIEX/BI som mig. Kan det vara så att 5-15 personer har 21,85, och att de alla blir antagna förutom mig som inte har HP? Eller hur brukar man göra när det är fler som har samma meritvärde?

Tack för svar
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Vad händer vid samma BIEX/BI

Inlägg av Tesla »

Vid lika betygsmeriter så sker urval via HP. Så ja, om det nu skulle vara 15 personer med 21,85 - och om de alla har skrivit HP - så kommer de att bli antagna före du blir det. Undantaget här är 50% av Göteborgs betygsgrupp. Där påverkar inte HP utan det är lottning som gäller. Det skadar alltså aldrig att ha skrivit HP, då du även med 0,1 går före de som eventuellt har samma betygssnitt men som inte har skrivit HP.
Gymnasieelev

Vad händer vid samma BIEX/BI

Inlägg av Gymnasieelev »

Tack för ditt svar!

Men om vi observerar statistiken mer specifikt utifrån mitt jämförelsetal, så borde jag ha blivit antagen HT2015 med 21,85 utan HP, eller hur? Eftersom om den sista som antogs via HP-urskiljning hade <21,85 i jämförelsetal, så kan den inte väljas före mig som redan har ett högre jämförelsetal, även om jag saknar HP-värde.

Eller görs HP-urskiljning på ett bredare intervall av meritvärden än bara i en viss xx,xx meritvärde? Gör de alltså HP-urskiljning på dem som har 21,7 plus/minus 0,2; så att den som har 21,5 väljs före den som har 21,9 som har lägre HP?

Nu blev det komplicerat antar jag. Det var dumt av mig att inte göra högskoleprovet denna termin. Tyckte att det var för lätt och att det inte ens behövdes då jag läste av LiU:s antagningsstatistiken utan att tänka på HP-urskiljningen. Nu är det försent i alla fall.
hopee
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 aug 2015, 12:03

Vad händer vid samma BIEX/BI

Inlägg av hopee »

Hej!

Jag tror att de tittar på meritvärde först, sen om det nu finns exempelvis två andra med samma meritvärde Då kollar de Hp Och de kommer in före dig och du efter o.s.v ☺
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vad händer vid samma BIEX/BI

Inlägg av Nils »

Hp-urskiljning är bara aktuell vid exakt samma betygsvärde. Om en ansökande har 21,56/0,10 och en annan har 21,55/2,00 så är det den ansökande med 21,56 som blir antagen.

Gymnasieelev:
Svaret på din fråga är ja - om gränsen går vid exakt ditt betygsvärde, och om det finns flera andra ansökande med samma betygsvärde, så kommer de med hp-resultat att bli antagna före dig. Det enda undantaget är Göteborgs hp-fria betygskvot (hälften av betygsplatserna där).
Låst